LAINE skrev:
Ska börja med snöröjning nästa vinter med en kompaktlastare för 200000:- och priserna för snöröjning ligger på 500:- per timme, hur fan ska jag ha råd att köpa en dyr maskin när inte ens rörmokarna får det att gå runt med 7-800 i timmen?!
Tja det kan jag ju inte direkt se problemet med det? Är 200k hela investeringen så är det väl ca 1/5 del av vad en seriös hantverkare har? Iaf vet inte jag ngn röris eller snickare eller liknande som har mindre än en milj i maskinpark o lager, dom flesta har väl tex en servicebil som kostar minst 300k? sedan kommer lager och maskiner mm. Förutom det så behövs ju en vettig lagerlokal som är nga tusingar i månaden.
 
_ap_
500: - ska ju räcka till både lön, maskin, bränsle, service, och sedan ska det bli kvar till en ev nya maskin också.

Farsan lagar mycke entreprenad maskiner och det är inga billiga grejer om det går sönder.
 
Nej jag menade inte att det skulle vara ngt överpris eller billigt men sett i relation med en timkostnad på 500kr på en investering på 200k jämnfört med en timdebitering på 7-800kr oh en investering på över en milj så tyckte jag det lät väldigt rimligt? Livslängden på en lastmaskin tex är ju fullt jämnförbar med en servicebil tex .( förutom att lastmaskinen är ca 5-10k billigare i skatt o förs)

_ap_ skrev:
500: - ska ju räcka till både lön, maskin, bränsle, service, och sedan ska det bli kvar till en ev nya maskin också.

Farsan lagar mycke entreprenad maskiner och det är inga billiga grejer om det går sönder.
 
Tossegubbe skrev:
Tja det kan jag ju inte direkt se problemet med det? Är 200k hela investeringen så är det väl ca 1/5 del av vad en seriös hantverkare har? Iaf vet inte jag ngn röris eller snickare eller liknande som har mindre än en milj i maskinpark o lager, dom flesta har väl tex en servicebil som kostar minst 300k? sedan kommer lager och maskiner mm. Förutom det så behövs ju en vettig lagerlokal som är nga tusingar i månaden.
Har du konkreta exempel på vad för maskinpark och lager vanliga hantverkare har som kostar runt miljonen? Mig vetterligen har jag aldrig träffat på hantverkare med en sådan dyr utrustning.

Firmabil leasar man oftast eller tar det på avbetalning. En rörmokare eller hantverkare behöver oftast inte mycket mer än 50000:- för att kunna köpa nödvändiga grejer för att kunna ta åt sig uppdrag. Redan det är högt räknat.

Menar du att enmansfirmor behöver ha grejer för en miljon Tossegubbe?:confused:

Hur jag än räknar så förstår jag inte hur maskinförarna får det att gå ihop, priserna ligger mellan 500-800 för snöröjning etc och det är ochså vad många hantverkare debiterar och då ingår endast normal utrustning för hantverkaren.

Jag har hört att maskinförarna ibland går ner till lägre timpris för att det är ett större jobb, men vilken hantverkare gör det?
 
LAINE skrev:
Jag har hört att maskinförarna ibland går ner till lägre timpris för att det är ett större jobb, men vilken hantverkare gör det?
ojojoj, du skulle bara veta....

Ett jobb vi räknade men vi ej fick där gick hela entreprenaden till ett pris som understeg våran materialkostnad......
I det fallet kan det vara så att företaget ej har sysselsättning åt sin personal och s.a.s minskar förlusten.
dom får garanterat sätta till pengar i vart fall.
Har hört många skrämmande exempel det sista, problemet är att när det helt saknas marginaler så tenderar kvaliteten bli därefter.
 
Absolut!
Jag vill sticka ut hakan och säga att man inte kan driva vad jag kallar en seriös byggfirma om man in har en investering runt miljonen i botten.
Nu menar jag inte att man jobbar sämre om man har mindre utrustning men det känns inte som man kan erbjuda kunden dom rätta förutsättningarna för ett effektivt och riktigt utfört arbete.
Som tex röris behövs ju dyra saker som rörkameror, gps, IR-kamera betongsågar, bil o borrmaskiner osv.
Dessutom bör rimligtvis ett grundlager för akutarbeten under nätter och helger finnas att tillgå och bara nga enstaka delar av varje sort hamnar snabbt på 100-200k
Är man i ngn annan byggsektor behöver man ha ställningar och ungefär samma verktyg utom kke rörkamera men dessutom en hel massa lager och andra maskiner (elverk kompressorer, spikpistoler, sågar osv osv)
Bara en bra arbetsbelysning får man betala iaf 20k för numera för en normalvilla.
Självklart finns möjligheten att hyra in dessa maskiner vid behov men det fungerar knappast praktiskt eller ekonomiskt om det ska ske på arbetstid, jag anser det inte vara seriöst att debitera kunden för denna tiden?
I miljonen inkluderade jag naturligtvis lager och fordon då om detta inte framkom.


LAINE skrev:
Har du konkreta exempel på vad för maskinpark och lager vanliga hantverkare har som kostar runt miljonen? Mig vetterligen har jag aldrig träffat på hantverkare med en sådan dyr utrustning.

Firmabil leasar man oftast eller tar det på avbetalning. En rörmokare eller hantverkare behöver oftast inte mycket mer än 50000:- för att kunna köpa nödvändiga grejer för att kunna ta åt sig uppdrag. Redan det är högt räknat.

Menar du att enmansfirmor behöver ha grejer för en miljon Tossegubbe?:confused:

Hur jag än räknar så förstår jag inte hur maskinförarna får det att gå ihop, priserna ligger mellan 500-800 för snöröjning etc och det är ochså vad många hantverkare debiterar och då ingår endast normal utrustning för hantverkaren.

Jag har hört att maskinförarna ibland går ner till lägre timpris för att det är ett större jobb, men vilken hantverkare gör det?
 
Tossegubbe skrev:
Som tex röris behövs ju dyra saker som rörkameror, gps, IR-kamera betongsågar
Du glömde spektrumanalysatorn och datortomografen.:D
 
optimum
Vilket trams om att man behöver så mycket egen utrustning.

Många hyr tillfälligt specialutrustning.
Finns företag typ KRAMO mm som man använder för prylar typ betongsågar, ställning, liftar mm.

Man kan aldrig som ensam ha allt, och har man det så får man själv stå för den kostnaden och kan aldrig ta ut det av kunden för då blir det hopplöst dyrt.

Sedan de delar man köper som är av lite dyrare art håller i många år och måste inte bytas varje år.

Har man sedan ett stort lager så måste det rimligen bero på att man köper in till bättre priser annars är det galet att ha stort eget lager. Att ha lite för nödsituationer kan knappast handla om några stora pengar.

//Roland
 
rolri skrev:
Vilket trams om att man behöver så mycket egen utrustning.

Många hyr tillfälligt specialutrustning.
Finns företag typ KRAMO mm som man använder för prylar typ betongsågar, ställning, liftar mm.

Man kan aldrig som ensam ha allt, och har man det så får man själv stå för den kostnaden och kan aldrig ta ut det av kunden för då blir det hopplöst dyrt.
//Roland
Lite fakta:

En servicebuss ligger på 200-300k beroende på storlek när den är färdigutrustad med inredningen/lådor/fack/ställningar. Idag leasar många bilarna med serviceavtal inlagt. Mer än fem år håller normalt inte en servicebuss innan det börjar kosta pengar/reparationer mm. Restvärde efter fem år ca 20-50k

Verktygen som en rörkrökare bör ha är:
Handlåda med rörtänger, polygriper, skiftnycklar, avbitare, rörknivar, specialverktyg för blandare etc etc ( 10-15k) ca 3-4k om året i nyanskaffning av verktyg.

Maskinparken:
Gängmaskin15-50k, pressmaskin 10k, borr/slagborrmaskiner 15-25k, skruvdragare, elektriska kapverktyg, el/tigsvets, gassvets, kompressor, olika stegar, mindre ställningar etc etc (gissar på 150-250k totalt)

Materiallager i bil och hemma: 100-200k inte mycket, bara det nödvändigaste.
Materialspill ca 50k om året.

Någon slags firmalokal är också bra att ha vid förtillverkning, raster, dusch efter arbetet etc
(8kx12mån=96k/år

Försäkringar, certifieringar, kurser, kvalitetssäkringssystem, heta arbeten, säker vatten etc etc. 100k om året?

Finns det sedan någon som sköter bokföring ev overhead mm så tillkommer väl en 10-15 % på timpriset/materialpriset!

En anställd service/rörmontör har 160-190 kr/timmen, faktureringsgraden är ca 80 %

Jag har säkert glömt något?? Firman vill säkert ha en liten vinst också annars är det ju rätt meningslöst eller? Och kanske en buffert för oförutsedda händelser?

De som är duktiga på att räkna kan nu ta fram exakt (nåja) vad det ska kosta i timmen att ha en rörmontör i huset. Jag ser med spänning fram emot vad det slutar på eftersom jag själv har räknat lite på det.
 
I mitt yrke tar vi inte betalt av en kund för utrustning vi ej använder. Dvs utnyttjar vi bara hälften av bilens kapacitet tar vi inte betalt för vad vi kunde ha gjort med bilen. Så inte fan ska en privatperson eller företag heller för den delen, behöva betala samma timpris för ett skitjobb där man inte behöver mycket mer än en skiftnyckel, polygrip och bågfil som ett jobb där utrustning för massor med pengar krävs. Jag förstår att servicebil behövs. När jag är ute på jobb tar vi mellan 700-2000kr i timmen och då använder jag lastbil och utrustning för säg ca 3.000.000kr, då skall den timpenningen även täcka verkstadskostnader, administration samt en uppsjö med tillbehör samt verktyg till verkstaden. En röris på besök hemma hos mig har inte med sig verktyg och bil för 3.000.000kr
 
rogge_vvs skrev:
Lite fakta:

En servicebuss ligger på 200-300k beroende på storlek när den är färdigutrustad med inredningen/lådor/fack/ställningar. Idag leasar många bilarna med serviceavtal inlagt. Mer än fem år håller normalt inte en servicebuss innan det börjar kosta pengar/reparationer mm. Restvärde efter fem år ca 20-50k

Verktygen som en rörkrökare bör ha är:
Handlåda med rörtänger, polygriper, skiftnycklar, avbitare, rörknivar, specialverktyg för blandare etc etc ( 10-15k) ca 3-4k om året i nyanskaffning av verktyg.

Maskinparken:
Gängmaskin15-50k, pressmaskin 10k, borr/slagborrmaskiner 15-25k, skruvdragare, elektriska kapverktyg, el/tigsvets, gassvets, kompressor, olika stegar, mindre ställningar etc etc (gissar på 150-250k totalt)

Materiallager i bil och hemma: 100-200k inte mycket, bara det nödvändigaste.
Materialspill ca 50k om året.

Någon slags firmalokal är också bra att ha vid förtillverkning, raster, dusch efter arbetet etc
(8kx12mån=96k/år

Försäkringar, certifieringar, kurser, kvalitetssäkringssystem, heta arbeten, säker vatten etc etc. 100k om året?

De som är duktiga på att räkna kan nu ta fram exakt (nåja) vad det ska kosta i timmen att ha en rörmontör i huset. Jag ser med spänning fram emot vad det slutar på eftersom jag själv har räknat lite på det.


LITE FAKTA:
Hur mycket av ovanstående har en enskild rörmokare dvs en enmansfirma? Hur mycket behöver en rörmokare egentligen för att kunna åta sig vanliga vvs uppdrag?

Tex en servicebil för 300000:- är ett skämt, vilken firma köper in sånt? Möjligtvis de stora som alltid ser till att ha montörer ute hela tiden och för viss spetskompetens.

Har man materiallager för 100-200k hemma som hantverkare så borde man ta en kurs i företagsekonomi. Ren skitsnack att du behöver ha material för så mycket i lager. Max 5000:- i material för diverse nöduppdrag behövs.

Firmalokal för 8 k per månad? Behövs det ochså till en enmansfirma, räcker inte garaget i villan? För 8k per månad så snackar vi om lokaler i 150m2 klassen.

Försäkringar och din sista mening är ochså överdrivet, möjligtvis är din uppräkning rättvisande om det är en firma med 10 anställda.

Materialspill för 50k per år tyder ochså på dåligt affärskunskap.

Nu Rogge är du ute och cyklar, med din budget kan jag driva en vvs firma med 5 anställda och bra vinst.
Du har räknat lite väl högt på alla poster. Kom gärna med en mer verklighetsbaserad kalkyl. Tänkte du på en enmansfirma när du budgeterade ovanstående?
 
Klart att Rogge trollar.:D

Tycker det bara är synd om dom seriösa VVSarna därute som nu får en RoggeStämpel i pannan.:(
 
_ap_
Hur många skulle släppa in "enmanskillen" som kommer åkande i en rostig Renault traffic från -86?
Folk vill gärna betala lite/timme och hoppas dom får ett proffs.
Men jag hoppas det går lite hand i hand, högre timdebitering = bättre utbildat folk.

Men samtidigt finns det ju både billiga och "dyra" rörmokare det är ju bara välja.
 
H
Ni glömmer ju sedan bort allat annat som röris tar på firman men som används privat. "Privat" bil som betalas av fiman, släpvagnar, servicebil som används till gogarttransport på helgen mm. Är så trött på dessa rörisar som debiterar 8 timmars arbete men endast har varit hos mig 3 timmar och arbetat effektivt. Om de nu har så stora egna lager, varför ska de hela tiden köra till Ahlsells och hämta grejor. Pratade med en husare i helgen som hade haft en röris på besök. Efter 1 timme var det tid att hämta grejor. Var tillbaka igen efter 3 timmar. Det visade sig att han hade varit hos en annan husare under tiden men fakturerade båda husägarna full tid, d.v.s. även då han varit för "att hämta" grejor. Denna röris fick en fot i häcken då han blev sedd köra till den andre husaren.
 
LAINE skrev:
Max 5000:- i material för diverse nöduppdrag behövs.
Då är det en hobbyrörmokare, ska man arbeta och inte åka och hämta grejer hela tiden så kostar det 5000 att fylla bara en back med grövre pressdelar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.