Chefen på konstruktion avdelningen på FHV och deras entreprenör chef påstår det!!! altså tar Fiskarheden villan inte ansvar för ritningarna i pärmen som följer med huset
men nu har jag efter 4 månader fått deras svar och går vidare
står i telefonkö i konsument hallå
 
P
H Hassan_1400 skrev:
Äntligen svarar Fiskarhedenvillan att snickerifirman ska ta ansvar för jobbet att snickerifirman som gjutit plinten enligt FHV ritningen är ansvarig!!!
intressant vad ARN säger
ARN kan inte bistå dig med att avgöra om FHV eller entreprenörsfirman är ansvarig för bristerna. Om du anmäler FHV till ARN kommer nämnden avgöra om FHV ansvarar för bristerna. Om de finner att så inte är fallet blir det inte per automatik så att entreprenören är ansvarig. Då måste du göra en ny anmälan mot entreprenören.
 
det blir 3 olika anmälan hos ARN
FHV som ritade grundritningen och missade grund för balkongen
Sunaru AB som levererade pålplan och missade pålar för balkongen
Snickerifirman som utförde jobbet balkongen enligt FHV ritningen
 
Om FHV missat grund för balkongen, då finns det alltså en grundritning som saknar grund/plintar för balkongen? Är det den ritningen som Sunaru fått som underlag för sin pålritning?

Men om snickerifirman följt FHV ritning när de byggt balkongen med plintar, då måste det alltså finnas en annan version av ritningarna med balkonggrunden inritad?

Det blir lite förvirrande.
 
P
H Hassan_1400 skrev:
det blir 3 olika anmälan hos ARN
FHV som ritade grundritningen och missade grund för balkongen
Sunaru AB som levererade pålplan och missade pålar för balkongen
Snickerifirman som utförde jobbet balkongen enligt FHV ritningen
OK, då förstår jag. Det kan möjligtvis finnas risk för att ARN avvisar ärendet med hänvisning till att det är allt för komplicerat. Jag hoppas dock att det går bra och att du får upprättelse.
 
det står veranda plintar och ingen namn av balkongen
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnads grundplan med markerade verandaplinter och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Balkongen finns i alla fasadritningarna
 
Då är ju frågan om det finns något i avtalet med grundfirman som säger att de inte skall grundlägga den inritade balkongen. Här finns någon annan tråd där några liknande plintar hade hamnat mellan stolarna. Typ att grundfirman bara skulle grundlägga huset, och snickerifirman har jag för mig byggde en utomhustrappa som hängde i luften. I det fallet tror jag att grundfirman hade en skrivning i sitt avtal om att de bara grundlade byggnaden.
 
FHV har skickat info till grundläggaren enligt mail för det han ska göra
 
  • Skärmbild av ett e-postmeddelande där avsändaren bekräftar att information skickats till en grundläggare och väntar på svar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Har jag förstått problemet rätt? FHV har levererat en grundritning där man måttsatt placering av plintar för "veranda" (inte balkong). Entreprenören ansvarig för pålning har fått denna grundritning men gjort bedömningen att det inte krävs pålning för plintar till "en veranda" Entreprenören ansvarig för uppförande av huset har monterat plintar för "veranda" enligt FHV ritning.
 
helt rätt och monterat balkongen på dessa plintar
 
P
Det finns klara brister i grundritningen från Fiskarhedenvillan. En grundritning skall innehålla information om laster, både linjelaster och punktlaster. Dessa finns angivna på vissa delar av ritningen. Dock finns ingen information om laster på plitarna som skall hålla upp balkongen. Det kan leda till att grundentreprenören uppfattat belastningen som försumbar vilket inte är fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.