65 301 läst · 161 svar
65k läst
161 svar
Sjuk elförbrukning, nått måste vara knas
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Nästan så, ja..
Ser typiskt ut som någon form av uppvärmning, den korrelerar hyfsat mot dyngsmedeltemperaturen under perioden.M mendelsohn skrev:
Var inte så säker på att det är rätt kopplat om huset inte haft samma lägenhetsindelning från början.
Finns många exempel på när delar av en lägenhet matas från grannlägenhetens abbonemang.
Ja. Det är verkligen en ickefråga. Det fascinerar mig.H Husqvarna220Ac skrev:
Jag känner ingen i verkligheten eller på byggahus som kontrollerat sin elmätare.
Det kan ju handla om högst nån tusing i månaden extra till elverket så ingen vill väl lägga 20 minuter av sitt liv på att kontrollera det.
Däremot vet jag flera som kontrollerat hastighetsmätaren på bilen. Flera har tom koll på kompisarnas bilar. Viktigt!
Extremt ovanligt. Det tror jag också faktiskt.
Som bröstcancer ungeffär. Varför kontrollerar man sånt?
Jag vet ingen som har det. Jo, en.
Hon tyckte inte det va nå roligt .
Googlade lite...
"False readings
Energy suppliers can read these meters from a distance. Research at Twente University shows that about 850,000 meters out of approximately 3 million installed smart meters may give false readings. During tests, the differences even reached 582%. However, this doesn’t mean that your annual use can be 6 times higher. Some meters can – under specified circumstances- measure the use of some equipment up to 6 times higher. But nobody uses only the equipment that could cause this problem.
According to network company Liander , the problem centres on meters installed between 2012 and 2014. Large companies are the most likely to be affected . Households with solar panels, electric cars, led lights with dimmers or energy-saving light bulbs with dimmers may experience false readings as well."
Hmm ? Inverterstyrd luftvärmepump hade vi... Slump?
Mer läsning:
http://www.amsterdamuas.com/content...t-6-times-higher-than-actual-consumption.html
Redigerat:
C cpalm skrev:Ser typiskt ut som någon form av uppvärmning, den korrelerar hyfsat mot dyngsmedeltemperaturen under perioden.
Var inte så säker på att det är rätt kopplat om huset inte haft samma lägenhetsindelning från början.
Finns många exempel på när delar av en lägenhet matas från grannlägenhetens abbonemang.
Det är min tanke också, men det finns bara fjärrvärme och kakelugn som värmekälla i Huset.
Ett studentrum högst upp har El-värme, men de har eget abbonemang.
Det är alltså 130kvm boende, 90kvmkällare. En friggebod och ett 3 plats garage det handlar om.
En tvättmaskin och en torktumlare på detta abbonemang, ingen värme i friggeboden eller garaget. Ingen el-värme i bostaden, trapphuset eller källaren.
Det finns alltså ingen känd värme på detta abonnemanget. Det finns en sensor utomhus, men den går till fjärrvärmen alt är inaktiv, antar jag?
Tack för alla snabba och intressanta svar, är till storhjälp.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Jobbar i branschen, ja det är mycket ovanligt, men många som önskar kolla upp det, och får betala för det om den går rätt..
Vet många gamla elmätare i områden, där de gamla mätarna var felkopplade, var kopplade L1 L3 L2, då den sista fasen bromsade, så 33% mindre förbrukning över måånga år, sen när de nya mätarna kom, än mer precis än det gamla ”skivorna” samt att dessa 33% återkom, liten chock vart det, och många hörde av sig.
Vet många gamla elmätare i områden, där de gamla mätarna var felkopplade, var kopplade L1 L3 L2, då den sista fasen bromsade, så 33% mindre förbrukning över måånga år, sen när de nya mätarna kom, än mer precis än det gamla ”skivorna” samt att dessa 33% återkom, liten chock vart det, och många hörde av sig.
Jag var med på det. men jag försökte antyda att den rimliga förklaringen är att det finns en okänd värmekälla inkopplad någonstans.M mendelsohn skrev:
Gå nu och skruva ur säkringarna en och en som föreslagits tidigare samtidigt som du kollar momentanförbrukningen på elmätaren.
Man ska inte lämna bort jobbet att kontrollera sin elmätare av 2 orsaker.H Husqvarna220Ac skrev:Jobbar i branschen, ja det är mycket ovanligt, men många som önskar kolla upp det, och får betala för det om den går rätt..
Dels för att det kostar pengar (om man nu inte vill kosta på det naturligtvis) och dels för att man då tappar kontrollen på resultat och bevismaterial. Vill man ha återbetalt tusenlappar i månaden i 3år så håller man hårt i faktaunderlaget. Anser jag.
Dessutom går det snabbt och är enkelt.
Mobiltelefon och värmeelement eller tex vattenkokare räcker för att få en hint att allt står rätt till. För det gör det förmodligen. Men då VET man. Inte bara tror.
Vill man öka precisionen i mätningen mäter man upp hur mycket vattenkokaren drar med ett enklare instrument.
Grunden i all kontroll av mätinstrument är att jämföra mot känd referens.
I praktiken betyder det här att kopplar du in 5 olika värmeelement på 2kw och elmätaren i samtliga fall visar 2kw så kan du vara rätt säker på att din last drar 2 ärliga kw och kan användas som provlast.
Och om din elmätare visar 2kw på samtliga 3 faser när du ansluter din vattenkokare kan du vara ganska säker på att den visar korrekt.
Drar den däremot 6kw på en av faserna så kan du vara riktigt säker på att mätaren är defekt. Då går man vidare, dokumenterar och begär hjälp med kontroll av elmätaren.
Allt du ansluter på just den felande fasen kommer du få betala 3gånger mer för än vad du behöver. Men risken att det är så är mycket liten. Men man kanske vill veta ändå.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ger dig 1 poäng, sant att enkelt test att göra, stäng av precis allt och koppla in känd förbrukare..
Motorvärmare, elelement, vattensäng med värme, dåligt isolerad varmvattenberedare, Mät säkringsgrupp för säkringsgrupp för att ringa in problemet (eller bara plocka ur säkringarna en åt gången när förbrukningen är hög och se vilken som sänker den, alternativt vem som skriker).
T Troberg skrev:
Tack för svar.
Men jag har inte nått av det du beskriver mer än egen motorvärmare