Jag tror inte lockpriser.
Det blir fler budgivare, men slutpriset
kommer bli det samma. 13miljoner Det lär inte vara pga lockpriset.

När jag var igång och jagade hus så slutade priset inom samma ram. Utom det huset vi köpte de vart billigare. om man får tro på mäklaren, efter att kontraktet var skrivet.
Men jag hade en budget. Så även om huset hade varit ute för så en krona så hade mitt slutpris ändå varit dem samma. Däremot får man massa idioter att huset är värt en krona och blir förvånade när nån lägger 100:-

S SueCia skrev:
Seså, ta nu ditt bensinbidrag och rätta in dig i ledet, eget ansvar är sååååå gammalmodigt.
S SueCia skrev:
Seså, ta nu ditt bensinbidrag och rätta in dig i ledet, eget ansvar är sååååå gammalmodigt.
Helt rätt (y)
Det är bekvämt att anpassa sig och ställa sig i ledet.
Varför ska vi anstränga oss?
Bensinbidrag och elbidrag och alla andra bidrag.
Helt fantastiskt.
Jag får förmodligen mer bidrag för el i december- februari än vad jag betalat för elen. Jag "blev" med fastprisavtal för el strax innan höjningarna kom. Nu belönas jag med extra bidrag om regeringen får igenom sitt förslag (utbetalning strax före valet?)
Lika med bensin.
Har 2 bilar varav en gammal bil som bara används mellan besiktningar vart annat år. Den är också bidragsberättigad enligt regeringens förslag.
Vi i Sverige är fantastiska på att ta hand om mäniskor som verkligen behöver hjälp med livet.
Givetvis tackar jag och tar emot när pengarna trillar in på kontot.
Lite utanför ämnet i tråden men belyser kanske vilket samhälle många vill ha.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt (y)
Det är bekvämt att anpassa sig och ställa sig i ledet.
Varför ska vi anstränga oss?
Bensinbidrag och elbidrag och alla andra bidrag.
Helt fantastiskt.
Jag får förmodligen mer bidrag för el i december- februari än vad jag betalat för elen. Jag "blev" med fastprisavtal för el strax innan höjningarna kom. Nu belönas jag med extra bidrag om regeringen får igenom sitt förslag (utbetalning strax före valet?)
Lika med bensin.
Har 2 bilar varav en gammal bil som bara används mellan besiktningar vart annat år. Den är också bidragsberättigad enligt regeringens förslag.
Vi i Sverige är fantastiska på att ta hand om mäniskor som verkligen behöver hjälp med livet.
Givetvis tackar jag och tar emot när pengarna trillar in på kontot.
Lite utanför ämnet i tråden men belyser kanske vilket samhälle många vill ha.
Kul att se! Jag hoppas även på någon slags nöjesbidrag lagom till sommaren, det har ändå blitt lite dyrt att hitta på saker med dottern. Men jag litar på att regeringen löser det åt mig

Ett sånt lockpris kan ju inte skada någon annan än säljaren. Vill minnas att när vi pratade utgångspris med vår mäklare när vi sålde så var det viktigt att lägga sig hyffsat rätt men gärna i den lägre skalan av värderingen för att fånga maximalt intresse. Lägger man sig däremot för lågt riskerar man missa en del spekulanter som direkt sorterar bort det som ligger under en viss prisnivå. Utöver det finns det ju en psykologisk effekt i vad man kan tänka sig lägga baserat på utgångspris. Detta verkar viserligen inte varit fallet här.

Att slutpris landar 3,5 gånger över utgångspris känns ju knappast som ett typiskt lockpris utan snarare som en sjukt felaktig värdering från mäklarens sida. Sen hur man kan värdera under taxeringsvärdet är för mig ett frågetecken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
V Vesh skrev:
Att slutpris landar 3,5 gånger över utgångspris känns ju knappast som ett typiskt lockpris utan snarare som en sjukt felaktig värdering från mäklarens sida.
En intressant aspekt i sammanhanget är huruvida säljaren var beredd att acceptera utgångspriset? Det har ju argumenterats att det inte är olagligt att sälja en fastighet billigt, utan det är först när man annonserar ut fastigheten till ett pris man inte är beredd att acceptera som man bryter mot marknadsföringslagen.

Gäller marknadsföringslagen när privatpersoner säljer fastigheter till varandra?

C
useless useless skrev:
Gäller marknadsföringslagen när privatpersoner säljer fastigheter till varandra?
Förmodligen inte i alla fall, men när ett objekt marknadsförs på "vanligt" vis av en mäklare har jag förstått att fastighetsmäklarinspektionen lutar sig mot marknadsföringslagen när man bedömer lockpriser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.