276 841 läst · 714 svar
277k läst
714 svar
Sjövalla gård
Hej
Jobbar lite på en gammal utombordare till båten parallellt med byggnationerna
//Mathias
Jobbar lite på en gammal utombordare till båten parallellt med byggnationerna
//Mathias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först och främst: snyggt jobbat!!
Fråga:
Hur gjorde du med dina genomföringar under mark (kulvert m.m.) för att säkerställa att inget vatten tränger in?
Jag står inför samma problem och hittar inget facit utan alla verkar göra olika!
Fråga:
Hur gjorde du med dina genomföringar under mark (kulvert m.m.) för att säkerställa att inget vatten tränger in?
Jag står inför samma problem och hittar inget facit utan alla verkar göra olika!
Hittar faktiskt inga bilder från utsidan när detta gjordes. Detta gjorde entreprenör som gjorde grunden så jag gissar lite och tar ur minnet.
så ni förstår säkert att detta kan bli fel.
först så ligger ett avloppsrör genom muren(grunden) , genom detta drogs kulverten sen tättades detta med fogskum mellan kulvert och avloppsröret. På utsidan av muren så användes ett tjockt lager med asfaltsklister mot muren . Vet däremot inte om det användes någon membran av något slag.
//Mathias
så ni förstår säkert att detta kan bli fel.
först så ligger ett avloppsrör genom muren(grunden) , genom detta drogs kulverten sen tättades detta med fogskum mellan kulvert och avloppsröret. På utsidan av muren så användes ett tjockt lager med asfaltsklister mot muren . Vet däremot inte om det användes någon membran av något slag.
//Mathias
Hej!
Jobbar lite med takhuven. Nu har jag dragit 4 st160 spiro och en avloppsavluftning.
I nu läget kommer jag inte använda allihop men nu är det förberett så att det i framtiden kan användas.
Sett inifrån
och utifrån .
jag släpper ut 1st spiro pipa på varje sida av huven och avloppsavluften rakt uppåt.
Hela takhuven skall täcka in med plåt, det blir en ”keps” ut åt alla sidor som ska få vatten lite längre ut från lufthålen på sidorna av takhuven.
//Mathias
Jobbar lite med takhuven. Nu har jag dragit 4 st160 spiro och en avloppsavluftning.
I nu läget kommer jag inte använda allihop men nu är det förberett så att det i framtiden kan användas.
Logga in
Skapa konto
Sett inifrån
Logga in
Skapa konto
och utifrån .
jag släpper ut 1st spiro pipa på varje sida av huven och avloppsavluften rakt uppåt.
Hela takhuven skall täcka in med plåt, det blir en ”keps” ut åt alla sidor som ska få vatten lite längre ut från lufthålen på sidorna av takhuven.
//Mathias
Hej
Arbetat lite mer med skorsten och lagt på det översta lagret med papp, ovanpå plywooden har jag lagt asfalklister och klistrat fast hela topplagret med papp samt vikt ner den över kanten. Runt luftningen uppåt har jag också täckt in med asfaltsklister. Så nu är det tätt uppifrån.
På sidan har jag tätat runt alla spirorör med utefog massa.
plåtslagaren har varit här och mätt skorstenen så förhoppningen är att det snart är dags för att plåtsko skorstenen. Och sen är taket helt klart.
//Mathias
Arbetat lite mer med skorsten och lagt på det översta lagret med papp, ovanpå plywooden har jag lagt asfalklister och klistrat fast hela topplagret med papp samt vikt ner den över kanten. Runt luftningen uppåt har jag också täckt in med asfaltsklister. Så nu är det tätt uppifrån.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På sidan har jag tätat runt alla spirorör med utefog massa.
Logga in
Skapa konto
plåtslagaren har varit här och mätt skorstenen så förhoppningen är att det snart är dags för att plåtsko skorstenen. Och sen är taket helt klart.
//Mathias
Hej
Första fönstret monterat
Före
Efter
Ska komplettera med lite spröjs men de har inte kommit ännu.
Detta är ett vridfönster från SP fönster.
Litet fönster till badrummet.
Väntar fortfarande på övriga fönster, de kommer om ett par veckor.
//Mathias
Första fönstret monterat
Före
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter
Ska komplettera med lite spröjs men de har inte kommit ännu.
Detta är ett vridfönster från SP fönster.
Litet fönster till badrummet.
Väntar fortfarande på övriga fönster, de kommer om ett par veckor.
//Mathias
Blir snyggt, bra jobbatMathias12 skrev:
Hej!
Nu är båtmotorn startad, känns skönt att den startade. Men nu måste förgasarna plockas ner och göras rent. Den ville inte gå helt rent.
Men jag hade räknat med att behöva rensa dem. Så det är enligt plan i alla fall. Jag har inte aning om när denna motor var igång senast.
//Mathias
Nu är båtmotorn startad, känns skönt att den startade. Men nu måste förgasarna plockas ner och göras rent. Den ville inte gå helt rent.
Men jag hade räknat med att behöva rensa dem. Så det är enligt plan i alla fall. Jag har inte aning om när denna motor var igång senast.
//Mathias
Mathias12 skrev:
Mathias12 skrev:
Hej
Inga byggbilder från gården men pysslar med lite annat.husbilen ska få en dragkrok.
Mall i trä.
Montering och möter ut hur högt draget ska monteras.
Blästrat och lackerat och onödigt material bortkapat.
Monterat. , kvar att göra är elkopplingar och regestreringsbesiktning.
dragkroken är inte fastskruvat ännu, den kommer skruvas fast strax innan besiktning.
balken sitter också precis bakom kofångaren , detta för att jag ska kunna montera en ”koffort” på balken och dragkroken
//Mathias
Inga byggbilder från gården men pysslar med lite annat.husbilen ska få en dragkrok.
Logga in
Skapa konto
Mall i trä.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
dragkroken är inte fastskruvat ännu, den kommer skruvas fast strax innan besiktning.
balken sitter också precis bakom kofångaren , detta för att jag ska kunna montera en ”koffort” på balken och dragkroken
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Har du gjort den själv?Mathias12 skrev:Hej
[bild]
Mall i trä.
[bild]
[bild]
[bild]
//Mathias