det är fortfarande ingen som har uttalat sig om hur bra detta verkligen fungerar i praktiken..... *nyfiken*
 
Jag såg en demo på dessa glas på en mässa. En liten box med vanligt och självrengörande glas som duschades med en vattendimma då & då.
På det vanliga glaset fastnade vattnet som en film och torkade sakta, lämnande smuts och partiklar kvar. På det självrengörande glaset pärlade det glatt bort.

Ungefär som en vaxad eller ovaxad bil.

Men det bygger på att fönstret blir blött, vilket jag är lite skeptisk till och man får naturligtvis putsa insidan som vanligt.

Men det är säkert inte dumt ändå. Och även om man får tvätta fönstren någon gång, så behöver man i alla fall inte skrapa eller torka dom, bara våta ner dom.

Om jag fattade demon rätt det vill säga.
 
I Helsingborg har vi en firma som heter Eriks fönsterputs. Han kommer 4 gånger per år och putsar alla fönster utvändigt på bottenplan för 80 kr. Han har ett helt villa område han åker till och väljer själv med två veckors marginal när han kommer. Lägger en faktura i brevlådan och så är det klart. Vill man ha ovanvåning tar man fram stege och så kostar det ca hundra kronor till, uterum sjuttio kronor till och spröjs femtio kronor till. Vi som bor i en enplans villa utan spröjs får allt tvättat för 80 kr!
Jag älskar entreprenörer!! 8)
 
Lyfter den här med en undran om någon har hunnit få några praktiska erfarenheter av självrengörande glas?
 
Lyfter åxå tråden.

Ingen som testat och vill delge oss resultatet? :-/ Tex om man blandar självrengörande fönster med vanliga i ett hus, märks då färgskillnaden mellan de olika fönstren? Lätt att bli repiga? Mm mm

Vi kommer att ha takfönster och då vore ju självrengörande smutt :)

Marge II

 
Färgskillnadsfrågan är fortfarande väldigt intressant. Min egen tanke är att otillgängliga och utsatta fönster dvs i ovanvåningen skulle vara självrengörnade och resten för gnidning (läs: terapijobb).
 
Det sägs vara självrengörande glas ut efter E20 mitt emot Liseberg (i Göteborg). De är inte speciellt rena längre... de höll i ett par år....

/Andreas
 
Enligt vår fönsterleverantör så är det så som sagts tidigare i tråden att det måste regna på fönstren för att det skall fungera och livslängden på den självrengörande ytan kunde han inte lova någon tid på eftersom det hängde på hur ofta det regnade osv. Skumt tycker jag att det låter.
 
............eller så använder man vattenslangen den sommardag som solen skiner???? ;)
 
Den självrenande effekten fås av ett tunt skikt på glaset och det nöts bort, därför blir även dessa fönster smutsiga efter ett tag. Så har jag fattat det iaf.
/Ulle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.