blackadder skrev:
Ett överfallssystem blir väl självreglerande då flödet bestäms av avkylningen av radiatorerna?

Vilket gör att en liten radiator ger ett lägre flöde än en stor.

Sätter man då dit en cirkpump blir ju flödet samma oavsett avkylning.

Eller resonerar jag galet?
Du resonerar i stort rätt, och det är därför man får införa en kraftig strypning i VP-kretsen så att man bara sätter till det lilla drivtryck man saknar i originalsystemet pga den avsevärt lägre framtempen i VP driftfallet. Man får ju sen ändå driva VP i en olämplig driftpunkt dvs för hög temp ut från kondensorn men vill man minimera in/omkopplingar med givna förutsättningar är det ju inte mycket att göra åt.
 
blackadder skrev:
Jag kan inte få det till annat än att det är just Delta du beskriver, men senare skriver du:



Jag hänger inte med i resonemanget.
Deltat styrs endast av flödet och hur mycket effekt vp. Får vp tillbaka varmt vatten fort kommer den lämna ut ännu hetare vatten vilket är dåligt för cop det bästa är om man kan hålla nere returen en stund så att vp jobbar kring börvärde så mycket det är möjligt max +7 grader avvikelse från bör är ok tycker jag. Om vp har för lågt delta får man helt enkelt sänka hastigheten på cp.
 
GK100 skrev:
Hade du lite insikter kring hur ett gammalt system likt det TS försökte skissa i #3 funkar skulle du inte skriva som du gör. Ett sånt system är i sig själv mycket mer välbalanserat än något sentida pumpdrivet system som du troligen försöker relatera till och ev känner till mer om. Med lite eftertanke är det inga större problem att kombinera som TS vill men av flera skäl tex radiatorytor, tänkt dimensinerande temp, tryckfallsförhållande i gamla systemet osv kan det bara bli kompromisser men det blir det iofs oftast i de flesta fall ändå.
Förklara hur ett system som är byggt för att funka utan cp men numera ska jobba med lågtempat vatten och där man vill ha en skillnad på ca 5 grader mellan in ut på varje radiator klarar sig utan inreglering och ska köras med cp och endast strypas på 1 ställe för jag hänger inte med om du inte räknar med en stor kompromiss.
 
  • Gilla
Erik Paulsson
  • Laddar…
Eftersom vi bara har TS skiss att utgå från antar jag att det är ett antingen överfördelnings eller geysersystem denne har. Man kan grovt sett från källan dvs uppe vid stammen, expkärlet efter pannan se detta som en total sammanhängande värmeavgivande yta dvs som en radiator. Rördimensioner och dragning av rören för att möjliggöra självcirkulation gör att tryckfall, avvikelser pga längder eller dimensionsändringar som finns vid mer sentida system inte behöver störa här.

Så att strypa i VP-kretsen går bara ut på att ta upp mesta delen av tryckuppsättningen i CP för nya parallellgrenen, vi behöver bara ytterst lite pumpkapacitet över till yttre delen i detta system. Lägger vi ut för mycket kommer det i stort bete sig som en kortslutning pga de stora överdimensioneringarna sett till om det vore utfört för pumpdrift. Sen mäste man nog i de flesta fall driva vid en lite högre framtemp än önskat, men inte så mycket som vid ett system dimensionerat för högtemp el/oljeeldning.

VP som ska verka någorlunda optimalt ska ju ha en relativt högtempererad stabil primärkälla och sen spy ur sig relativt lågtempererad "upplyft" energi i en stor yta gärna trög som tex golvvärme. Så nog är detta fallet fyllt av både små och stora kompromisser, men det är du redan väl medveten om efter vad jag sett av vad du ofta skriver kring VP-frågor.
 
Elverk eller batteri och omvandlare kanske och slippa kompromisserna. Om jag skulle köra vp i ett liknande system skulle jag skaffa en stor acktank och koppla vp samt kamin till det gynnar både vp driften samt att det går bra att elda och eftersom man får stor vatten volym blir systemet lite mer förlåtande mot ev felaktigheter i rad systemet men det går säkert att lösa på annat sätt också.
 
Ja, en tank och sen någon backup för eldrift av en eller två pumpar så har man enkelt nått långt.
 
GK100 skrev:
Gör som mexitegel skriver och sätt en ventil på retur in mot kaminen, VP lägger du sen parallellt med kaminen och med sin retur mot radiatorerna före ventilen. Om du inte vill behöva ställa om manuellt kan du sätta en klaffbackventil där istället.

Gör så lite ingrepp i det befintliga självcirkulationssystemet som möjligt om du vill använda det vid tex strömavbrott. Värmepumpar och överfallsystem typ kökspanna är inte särskilt kompatibla.
Tanken är att göra så små och få ingrepp som möjligt i systemet. Att sätta den på returen är enda lösningen om jag tycker är möjlig. Men vid en en extrem kall vinter dag när jag eldar i kökskamin, å retur vattnet är 40 grader, kommer BV pannan att fortsätta värma vattnet till sina 50 eller 60 grader. Eller kontrollerar den innetemperatur först innan den går på och värmer?
(kanske är självklart men måste fråga)


smurfen72 skrev:
Så fort vp startar kommer den få varmt vatten tillbaka från radiatorn närmast eftersom radiatorerna troligtvis är helt öppna utan strypning inte så bra för cop man vill helst att vattnet ska hinna kylas av en del i alla radiatorer och därför brukar man göra en radiator injustering.
Har inte en aning om det är slottsventiler på radiatorerna men vet att de är helt öppna utan strypning.Vid en eventuell strypning så minskar cirkulationen och kökspannan hinner koka vattnet viket har flera negativa effekter några i början är ånga, högt tryck samt förlust av vatten som säkerhets ventilen släpper ut. (har testat och systemet är inte roligt att fylla på.)


GK100 skrev:
Ja, en tank och sen någon backup för eldrift av en eller två pumpar så har man enkelt nått långt.
Vi har pratat om att eventuellt skaffa en ackumulatortank men har inte plats för en stor sådan :(
GK100, du har inte möjlighet att bygga på min enkla skiss med tank och eventuella pumpar, klaffbackventiler/manuella + då BV?
 
Vp kommer att starta om (oftast) framledningen blir för låg men på en tex en Nibe 1245 är det enkelt att montera extra termostat som bryter bort värmedriften från vp vid tex en viss temp i spisen däremot kommer inte vp gilla om den får in för hett vatten. En tank gärna med nån typ av skikt plåt eller liknande på tex 500 liter gör att både vp samt kamin får bättre drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.