Hejsan.

Det borde väl gå att få självcirkulation i ett värmesystem med kulvert om radiatorerna ligger över panntopp med ett par meter, självcirkulationen bör kanske få hjälp under uppstart med en cirkpump?

Låter 2*50mm PEX-slang uselt för 50m kulvert som ska försörja ett litet hus med max 5 element och ett effektbehov på ca 6-7kW?

Vedpanna+ acctank(ar) blir i verkstaden pga utrymmesskäl i huset och kulverten däremellan.

Nån som har känsla för sånt här?
 
Det går, men frågan är varför??

Det räcker med en liten pump och 2x25 kulvert. Då funkar reglering som det ska => låg returtemp => större lagringskapacitet
 
_ap_
2x50 drar man som inkommande i ett mindre villa kvarter..
2x25 räcker alla gånger, varför självcirkulation?
 
Det räcker med en liten pump och 2x25 kulvert. Då funkar reglering som det ska => låg returtemp => större lagringskapacitet
Skulle inte regleringen fungera utan pump?
En låg returtemp går väl att åstadkomma med självcirkulation också, det är väl tom en fördel att returtempen är så låg som möjligt?

2x50 drar man som inkommande i ett mindre villa kvarter..
2x25 räcker alla gånger, varför självcirkulation?
Så du menar att 2*25mm räcker för att självcirkulation ska vara möjligt?
Som sagt, frågeställningen gäller UTAN pumpar och anledningen är mindre intressant, men vi kan väl säga att tillgången till ström är begränsad.
 
_ap_
Finns ström eller är du helt utan?
Ifall det finns men brukar försvinna då och då är ett elverk att föredra,
Har du kollat vad en 2x50 kulvert kostar?
Självcirkulationen i en 2x25 funkar nog inte men man kan inte med säkerhet
säga att den kommer göra det i en 2x50 heller..
Finns ingen ström överhuvudtaget är det nog läge att undersöka andra alternativ.
Min åsikt.
 
Står pannan över kulverten ska du inte räkna med att få självcirkulation. Värmen ska gå oavbrutet uppåt i ledningarna, och kylan konstant neråt.

Kan du inte få ström till cirkulation från huset heller?

Mats
 
Finns ström eller är du helt utan?
Hmm, jag vill inte bli tjatig men jag trodde vi lämnat den diskussionen!

Har du kollat vad en 2x50 kulvert kostar?
Tack för att du engagagerar dig i min privatekonomi men jag kan försäkra dig om att jag har råd med en 50mm PEX-kulvert.


Kan du inte få ström till cirkulation från huset heller?

Mats
SUCK!

Står pannan över kulverten ska du inte räkna med att få självcirkulation. Värmen ska gå oavbrutet uppåt i ledningarna, och kylan konstant neråt.
Ahh! äntligen nåt att spinna vidare på och diskutera.

Pannan står över början på kulverten som sedan stiger mot huset, radiatorerna ligger kanske 1-2m över panntopp och naturligtvis högre på övervåningen.
Tror inte heller att cirkulationen kan starta helt själv, ett par minuters körning med cirkulationspumpen borde väl få igång det hela.
Hur bra det cirkulerar beror väl på höjdskillnaden och tempskillnad mellan stig och retur samt på motståndet i ledningarna, en svacka torde väl inte ha betydelse när den väl har passerats, eller tänker jag galet?
 
_ap_
Varför lägger du ner tid på ett forum om du redan sitter på alla svar...

Lycka till!
 
Stiger du upp i en svacka eller ner?

Varmt vatten vill upp.
Kallt ner.

Jag har ett radiator system som till största delen fungerar med självcirkulation.
Alla ledningar på den gamla stammen lutar inte mycket men de lutar.
Dessa radiatorer blir fortfarande varma om jag stänger cirkpumpen.
Dock har jag 2st radiatorer som är installerade i efterhand dessa rör går i en svacka pga diskmaskinen, jag tycker att det är skönt att även radiatorerna med en svacka på ledningen blir varma så jag installerade en cirkulations pump.

Så fungerar det då i mitt hus hoppas att detta kan vara till hjälp.
 
_ap_ skrev:
Varför lägger du ner tid på ett forum om du redan sitter på alla svar...

Lycka till!
Om jag satt med alla svar skulle jag väl inte behöva diskutera det på ett forum, om jag satt med svaren skulle jag vl inte använda mig av formuleringar som BORDE VÄL, TORDE, TROR och "eller tänker jag galet?"

[Stiger du upp i en svacka eller ner?/QUOTE]

Hej Kricken_
Enda svackan blir när jag går ner i marken till kulverten, kulverten stiger sedan med svag lutning upp mot kåken, så lutning går att åstadkomma överallt utom just nerfarten i kulverten, därför TROR jag att lyckas jag ta mig förbi den svackan så BORDE det gå bra sedan, det skulle lixom bli som att slanga bensin ur en bil....när väl jämvikt skett så sköter det sig självt.
 
HJFF1969 skrev:
Om jag satt med alla svar skulle jag väl inte behöva diskutera det på ett forum, om jag satt med svaren skulle jag vl inte använda mig av formuleringar som BORDE VÄL, TORDE, TROR och "eller tänker jag galet?"

[Stiger du upp i en svacka eller ner?/QUOTE]

Hej Kricken_
Enda svackan blir när jag går ner i marken till kulverten, kulverten stiger sedan med svag lutning upp mot kåken, så lutning går att åstadkomma överallt utom just nerfarten i kulverten, därför TROR jag att lyckas jag ta mig förbi den svackan så BORDE det gå bra sedan, det skulle lixom bli som att slanga bensin ur en bil....när väl jämvikt skett så sköter det sig självt.
Jag är TROR INTE att det kommer att gå. (På gränsen till helt övertygad.)
Men det vore lite enklare om du berättade om det finns el eller inte. Begränsad tillgång betyder för mig att det finns!
Annars får du väl driva en ångmaskin med hjälp av vedpannan....

Med 30 graders lutning på kulverten och en tempskillnad på 50 grader kanske du kan lyckas driva värmen nerför. Friktionen i rören kommer att överväga temperaturlagarna

Finns det ekonomiska möjligheter? Vilket det verkar, så skulle jag satsa på ett elverk för att kunna driva runt anläggningen. Man kan ladda 12volt batterier, så behöver inte elverket gå hela tiden. Då tjänar in det på en bättre, billigare och effektivare kulvert.

Mats
 
Det enda jag VET gällande detta är att i mitt system så var jag tvungen att dra rören efter golvet precis bakom diskmaskinen blir en höjdskillnad på endast 7-10cm i detta rum fungerar inte självcirkulationen.

Alla radiatiorer utom dessa två med en svacka på ledningen fungerar med självcirkulation för att dom har en konstant stigande ledning hela vägen från tank inte någonstans lutar rören neråt.

Sedan vet jag inte om det kommer att fungera det du vill göra men jag TROR att varmt vatten har svårt att stiga neråt.
 
Med 30 graders lutning på kulverten och en tempskillnad på 50 grader kanske du kan lyckas driva värmen nerför. Friktionen i rören kommer att överväga temperaturlagarna
Värmen kommer ju endast att drivas nerför en kort bit och då få hjälp av cirkpump (under uppstart), när systemet kommit igång borde väl ett ständigt uppåtlutande rörsystem (betydligt högre än svackan) "dra" med sig varmvattnet ner i kulverten?
Den totala höjdskillnaden borde överväga och i slutändan övervinna svackan som blir i kulverten.

Att friktionen någon gång till slut överväger varmvattnets strävan uppåt hänger jag med på, men vart går gränsen, går sånt här räkna på?
Men med en våldsamt grov kulvert och rör till radiatorerna samt stor skillnad mellan stig och retur såborde man väl kunna tänja på gränsen rätt rejält?

Finns det ekonomiska möjligheter? Vilket det verkar, så skulle jag satsa på ett elverk för att kunna driva runt anläggningen. Man kan ladda 12volt batterier, så behöver inte elverket gå hela tiden. Då tjänar in det på en bättre, billigare och effektivare kulvert.
Har både elverk, växelriktare, vindsnurra och solpanel och arbetar som elektriker men funderingarna går inte i dessa banor, har man chansen att designa sitt eget värmesystem från grunden tycker jag att man ska kolla alla alternativa lösningar.

Alla radiatiorer utom dessa två med en svacka på ledningen fungerar med självcirkulation för att dom har en konstant stigande ledning hela vägen från tank inte någonstans lutar rören neråt.
Vilken dimension har du på ledningarna?
 
Man kan säkert få till självcirkulation med grova rör och tillräcklig temp i framledningen, men det leder till:

- Stora förluster pga hög framledning och stor mantelyta på kulverten

- Låg fart genom shunten vilket ger att regulatorn får problem, tex står och svänger

Jag anser att det måste vara bättre att dimensionera ner kulverten och lösa cirkulationen med en pump, DC-matat ev.
 
Hej HJFF 1969!
Svårt att säga.
Det finns ju ingen uppsjö av självcirkulationslösningar att hämta erfarenheter från.
Ingen verkar veta.
Men om du kan få till en stigare som drar iväg rakt upp någon meter direkt ovanför pannan innan den måste vända ner till kulverten igen så kanske det kan hjälpa till att få snurr i resten av systemet? Jag vet inte.

Jag har läst i min rörläggarhandbok från 1949 om självcirkulationssystem med såkallad undre fördelning.
Då går rören iväg horisontellt från pannan och fördelar sig i flera stigare som drar iväg uppåt och matar radiatorerna.
Om du kan få till en ordentlig stigare på andra sidan kulverten så kanske den kan fungera som pump?


Du kan ju prova att bygga ditt system.
Fungerar det så fungerar det, annars så får du angripa problemet igen med en pump eller nåt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.