Hejsan,

Jag funderar på att bygga ett fritidshus för att sedan direkt sälja det. Jag kommer bygga nästan allt själv på huset. Jag bygger alltså som privatperson och säljer som privatperson.

Har jag (byggherre) något ansvar för eventuella byggfel som upptäcks när jag sålt huset? Gäller den 2-åriga garantin eller den 10-åriga?

Självklart har jag inte för avsikt att bygga något fel och jag anser mig ha kompetensen för att bygga ett hus. Men jag vill ju inte veta av att köparna kontaktar mig 2 år senare och påstår att det är en massa fel på huset som jag måste rätta till.

Tydligen är byggfelsförsäkringen helt värdelös när man är självbyggare så den lär ju inte hjälpa till på något sätt. Dock så läste jag att lagen ändras efter 2 Maj så den inte längre är ett krav om man bygger själv.

//Jonas
 
Jag är inte 100 men jag tror att 10 år gäller för allt nu för tiden. Se till att få ut en oberoende besiktningsman som gör ett protokoll och godkänner så ska det förhoppningsvis inte bli några problem OCH se till att en behörig gör elen och dokumenterar.
 
alvestrom skrev:
Tydligen är byggfelsförsäkringen helt värdelös när man är självbyggare så den lär ju inte hjälpa till på något sätt. Dock så läste jag att lagen ändras efter 2 Maj så den inte längre är ett krav om man bygger själv.

//Jonas
Har du någon länk till det?
Vore väldigt skönt att slippa denna helt värdelösa försäkring när jag börjar med mitt.
 
Som jag fattat det så är den värdelös men obligatorisk enligt lag.

I alla fall om det är nybyggnad eller tillbyggnad över 10 basbelopp, drygt 400000:-
Innan du får börja bygga ska du visa upp att du har en försäkring för byggnadsnämnden, sen kräver vissa banker det om de ska låna ut pengar.

I slutändan är det byggnadsnämnden som avgör om du måste ha en byggfelsförsäkring eller ej.

sök på byggfelsförsäkrin här i forumet så får du upp en hel del info.
/m
 
Sälj med friskrivningsklausul så slipper du lämna garanti.
 
Du behöver ju inte lämna någon garanti på ditt egenbygge när du säljer. Men du är ansvarig för dolda fel i 10 år. En del byggfel kan gå som dolda fel, men långt ifrån alla.

Men kolla skatteefekterna av ett sådant upplägg. Om du köper en tomt för ex. 1 milj, bygger ett hus själv till en kostnad på ytterligare en milj. Och sedna säljer för 3 milj. Då kan skattemyndigheten i vissa fall välja att betrakta din extra miljon som inkomst av rörelse (du räknas som byggare). I så fall blir skatteeffekten väldigt mycket sämre än om du får räkna det som en reavinst. Jag vet inte vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att slippa skatta det som näringsverksamhet.

OM det räknas som näringverksamhet så får du börja med att betala in ca 25% i egenavgifter, därefter blir det normal skatt av tjänst på de återstående 750 000 (från mitt exempel), beroende på hur mycket andra inkomster du har så får du räkna med 40- 55% skatt på den summan, Så i värsta fall får du behålla 340 000 av din miljon.
 
Suhagg skrev:
Har du någon länk till det?
Vore väldigt skönt att slippa denna helt värdelösa försäkring när jag börjar med mitt.
Japp:
http://www.gar-bo.se/?p=1436
//Jonas
 
hempularen skrev:
Du behöver ju inte lämna någon garanti på ditt egenbygge när du säljer. Men du är ansvarig för dolda fel i 10 år. En del byggfel kan gå som dolda fel, men långt ifrån alla.

Men kolla skatteefekterna av ett sådant upplägg. Om du köper en tomt för ex. 1 milj, bygger ett hus själv till en kostnad på ytterligare en milj. Och sedna säljer för 3 milj. Då kan skattemyndigheten i vissa fall välja att betrakta din extra miljon som inkomst av rörelse (du räknas som byggare). I så fall blir skatteeffekten väldigt mycket sämre än om du får räkna det som en reavinst. Jag vet inte vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att slippa skatta det som näringsverksamhet.

OM det räknas som näringverksamhet så får du börja med att betala in ca 25% i egenavgifter, därefter blir det normal skatt av tjänst på de återstående 750 000 (från mitt exempel), beroende på hur mycket andra inkomster du har så får du räkna med 40- 55% skatt på den summan, Så i värsta fall får du behålla 340 000 av din miljon.
Tack för ett jättebra svar. Ja, dolda fel är man ju alltid ansvarig för när man säljer ett hus så det är ok. Det finns ju doldafelförsäkringar man kan teckna för detta. Bra att man inte behöver lämna garanti.

Jag ska undersöka med skatteverket vad dom säger om skatten. Jag har ett eget företag i IT branchen som huvudsyssla, byggandet kommer ske på "fritiden". Å andra sidan om jag bygger som företagare kan jag ju dra av momsen på allt material och inköpta arbeten. Men då lär jag ju vara tvungen att lämna 10års granti.

Tack för alla svar!
//Jonas
 
hempularen skrev:
Men kolla skatteefekterna av ett sådant upplägg. Om du köper en tomt för ex. 1 milj, bygger ett hus själv till en kostnad på ytterligare en milj. Och sedna säljer för 3 milj. Då kan skattemyndigheten i vissa fall välja att betrakta din extra miljon som inkomst av rörelse (du räknas som byggare). I så fall blir skatteeffekten väldigt mycket sämre än om du får räkna det som en reavinst. Jag vet inte vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att slippa skatta det som näringsverksamhet.

OM det räknas som näringverksamhet så får du börja med att betala in ca 25% i egenavgifter, därefter blir det normal skatt av tjänst på de återstående 750 000 (från mitt exempel), beroende på hur mycket andra inkomster du har så får du räkna med 40- 55% skatt på den summan, Så i värsta fall får du behålla 340 000 av din miljon.
Det måste vara väldigt svårt för skattemyndigheterna att avgöra om huset är byggt på spekulation eller om det är en normal försäljning. Att folk säljer nybyggda eller nyrenoverade hus är ju inget ovanligt.

Ett plus om du nu skulle räknas som näringsidkare är att du får lyfta momsen. Tänk då också på att det då finns många andra kostnader du kan dra av. Verktyg, släpvagn, arbetskläder etc. För också körjournal över varenda körning du gör med din privatbil.
 
andersmc skrev:
Det måste vara väldigt svårt för skattemyndigheterna att avgöra om huset är byggt på spekulation eller om det är en normal försäljning. Att folk säljer nybyggda eller nyrenoverade hus är ju inget ovanligt.
Ja det känns ju som dom måste jobba ganska hårt för att kunna upptäcka att jag byggt det mesta själv. På blanketterna i deklarationen står det ju bara vad jag köpt tomten för, kostnaderna i en klump och vad jag fick ut när jag sålde. Eftersom det är ett fritidshus jag säljer kan dom ju inte kräva att man ska vara skriven på fastigheten en viss tid eller så. Skulle gissa att man gör bäst i att inte "väcka den björn som sover" och bara chansa.

//Jonas
 
Det finns ngn. sorts shablonregler som skattemyndigheten går efter i sin bedömmning. Har hört talas om problemet, men kan inte detaljerna. Det går säkert att bedriva en sådan verksamhet inom någon rimlig omfattning, och klara sig. Men det är bättre att ha koll i förväg på var gränsen går. Kan bli en ganska obehaglig skattesmäll annars.
 
Du kan alltid fråga utan att "väcka den björn som sover", fråga anonymt, slå in sekretess koden på telefonen så de inte ser var du ringer ifrån om du är orolig.
 
hempularen skrev:
Du kan alltid fråga utan att "väcka den björn som sover", fråga anonymt, slå in sekretess koden på telefonen så de inte ser var du ringer ifrån om du är orolig.
De är farliga på den där myndigheten.:cool:

Jag skickade in min fastighetsdeklaration. Skrev inte i något telnr utan bara hemadress. För någon dag sedan ringer ett doltnr. Svarar och det är från Skatten.
Var någon punkt jag hoppat över att fylla i bara.
Började i efterhand fundera på var hon fått mitt nr ifrån. Min jobbmobil som jag inte lämnar ut telnr till på privata saker.
 
Om ditt företag är enskild firma, är det viktigt att du tar alla kostnader från husbygget och lägger på ett speciellt konto för byggkostnader. För att få ett korrekt anskaffningsvärde. Du får inte lyfta momsen och behöver inte heller redovisa någon moms vid försäljningen.
Det finns personer som bygger ett hus om året och tror att det kommer att bli 22 % skatt på vinsten. Det blir det i början, men ganska snart börjar skattemyndigheten ställa frågor och klassar det som näringsidkare inom byggbranschen
 
grävaren skrev:
Om ditt företag är enskild firma, är det viktigt att du tar alla kostnader från husbygget och lägger på ett speciellt konto för byggkostnader. För att få ett korrekt anskaffningsvärde. Du får inte lyfta momsen och behöver inte heller redovisa någon moms vid försäljningen.
Det finns personer som bygger ett hus om året och tror att det kommer att bli 22 % skatt på vinsten. Det blir det i början, men ganska snart börjar skattemyndigheten ställa frågor och klassar det som näringsidkare inom byggbranschen
Hej Grävaren,
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår dig. Om jag bygger i enskilda firman måste jag väl få lyfta momsen på allt material och externa kostnader?

//Jonas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.