ja det där med skatt på försäljningsverksamhet av bilar är i alla fall 6 bilar per år är ok när jag hörde talas om detta så det finns ju en del som sedan gör affärerna i annans namn..

men det borde då vara lika lätt att bli klassad som företagare med kapitalförvaltning vilket det inte är vad jag vet i alla fall
 
som företagare måste du vara momsregistrerad för att få dra av kostnader som innehåller moms..
 
avseende ändrade regler så har jag fått det bekräftat av konsumentverket som verkligen varit mest kritiska av dem alla till denna försäkring
 
Som enskild företagare har du 2 möjligheter:
1. Du får lyfta momsen (pengar tillbaka från staten) på inköpt byggmaterial. Då måste du även betala in moms på huset när du säljer det. Om vi antar att du går med vinst vid försäljningen, då måste du betala in moms även på ditt eget arbete.
2. Om du inte drar av momsen på byggmaterialet, skall inte momsen betalas vid husförsäljningen.
 
Om vi antar att du går med vinst vid försäljningen, då måste du betala in moms även på ditt eget arbete.

är firman momspliktig för byggandet så ja då är det ju moms oavsett om det blir vinst på kalaset eller ej - det viktiga är att försäljningen tar 25 % av vinsten..och kostnaderna får du 25 % av dess moms...den där mellanskillnaden lever staten gott på förutom då när det går åt pipan och blir förluster..ja då får du ju momspengar av staten netto ENDAST DÅ..det är ingen moms på den totala vinsten utan beskattas ju med soc.avgifter i form av inkomstskatt..fast som företagare du är så vet du ju att de där fina små utgifterna som kan dras av även tillkommer på "inköpspriset" för huset men är det värt skattesatsen för den verkliga vinsten är frågan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.