13 976 läst · 113 svar
14k läst
113 svar
Sista bindningstiden går snart ut. Dags att förhandla.
Våra tidigare lån gick ut i november och vi gjorde ungefär som du. Försökte få till ett möte med såväl SEB som med HB och Swedbank för att ”förhandla” ränta. Blev inget fysiskt möte då intresset från dessa banker var minst sagt svalt. Till slut fick vi till telefonmöte med två av bankerna och deras ”erbjudande” låg på 4,75-4,85%. Vi kontaktade vår tidigare bank SBAB som utan någon förhandling öht gav oss 4,42% rta på rörligt.Joppa83 skrev:Tänkte jag skulle svara på din fråga då tråden spårat ur som vanligt på detta forum.
Jag har fått från Swedbank att jag behöver förhandla om min ränterabatt, har idag 5,35. Blev erbjuden 5,45 i internetbanken, vilket jag tycker är lite väl högt.
Kollade med SBAB som erbjuder 4,42 på det rörliga och 3,88 på bundet i 3 år.
Kontaktade Swedbank och begärde ut amorteringsunderlag. Då blev det fart på Swedbank för då var man tydligen en väldigt viktig kund.
Jag meddelade att de var tvungna att lägga sig under SBAB för att jag skulle överväga att stanna kvar.
Blev tillslut erbjuden 4,59 på det rörliga och 4,05 på bundet i 3 år.
Jag har belåningsgrad under 50% och en värdering på 2 500 000.
Kommer gå vidare med SBAB.
BTW, värdering på 11,5 Mkr och strax över 50% belåningsgrad.
Så det blev förstås SBAB även denna gång. Efter sista justeringen från riksbanken i maj så får vi 4,27% på rörligt fr o m augusti.
Helt meningslöst att förhandla mao. Bättre att välja en bank som ger rimlig ränta utan förhandling.
För ett antal år sedan, när vi bytte till SBAB första gången så jobbade fästmön på SEB sedan drygt 10 år tillbaka och hade alltså personalränta. Mycket bättre bankkontakt än så har jag svårt att se att man kan ha. Den gången så tjänade vi ungefär 17 000 kr per år på att byta - trots personlräntan.Z Zodde skrev:
Samma sak var det för några år sedan när fästmön kom tillbaka till banken efter att ha haft andra jobb mellan. Vi jämförde förstås räntan på SEB med SBAB även då och situationen var densamma, dvs SBAB:s standarränta var mycket lägre än personalräntan.
Så jag hävdar att det i princip är mer eller mindre omöjligt att få en lägre ”förhandlad” ränta på en bank än den standardränta som t ex SBAB, Landshypotek osv ger. Även om du käkar lunch med den lokala kontorschefen på banken varje dag.
En släkting har tagit anställning på en av storbankerna och har ca 2% ränterabatt. Hon har precis bundit 3 år till 1.68%.J jocke31 skrev:För ett antal år sedan, när vi bytte till SBAB första gången så jobbade fästmön på SEB sedan drygt 10 år tillbaka och hade alltså personalränta. Mycket bättre bankkontakt än så har jag svårt att se att man kan ha. Den gången så tjänade vi ungefär 17 000 kr per år på att byta - trots personlräntan.
Samma sak var det för några år sedan när fästmön kom tillbaka till banken efter att ha haft andra jobb mellan. Vi jämförde förstås räntan på SEB med SBAB även då och situationen var densamma, dvs SBAB:s standarränta var mycket lägre än personalräntan.
Idag kan nog ingen bank matcha det misstänker jag.
Du hävdar utifrån din erfarenhet.J jocke31 skrev:För ett antal år sedan, när vi bytte till SBAB första gången så jobbade fästmön på SEB sedan drygt 10 år tillbaka och hade alltså personalränta. Mycket bättre bankkontakt än så har jag svårt att se att man kan ha. Den gången så tjänade vi ungefär 17 000 kr per år på att byta - trots personlräntan.
Så jag hävdar att det i princip är mer eller mindre omöjligt att få en lägre ”förhandlad” ränta på en bank än den standardränta som t ex SBAB, Landshypotek osv ger. Även om du käkar lunch med den lokala kontorschefen på banken varje dag.
Har själv jobbat på SEB å deras (och alla bankers) personalränta var alltid ordentligt under marknadsräntan.
Därför blev man ALLTID förmånsbeskattad, vilket man INTE blivit om det inte varit en förmån😢🤣
Jag vet att man blir förmånsbeskattad för personalränta. Självklart räknar man denna skatt när man jämför med andra lånealternativ.Z Zodde skrev:
Men personalrabatten har tidigare baserats på listräntan hos banken minus x % rabatt - och listräntan är alltid hög. Det är därför personslräntan förmånsbeskattas.
Om vi tar SEB som exempel så är listräntan på 3-månaderslån 5,74%. Men snitträntan (som är något helt annat) är 4,54%.
Vet inte vad du menar med marknadsräntan - vad är det för ränta och hur skulle det beloppet beräknas?
Så med förmånsbeskattningen i åtanke så har det faktiskt alltid varit en dålig affär totalt med personallån på SEB. Tro mig, vi har räknat på det vid flera tillfällen. Vi har alltid tjänat femsiffriga belopp per år på att istället välja t ex SBAB.
Många ”glömmer bort” förmånsbeskattningen när de pratar om vilken personalränta de har, och då låter dealen betydligt bättre än den egentligen är…
https://www.finansportalen.se/snittrantor/
”Listränta” har INGET med förmånsbeskattning å göra.J jocke31 skrev:
2023 förmånsbeskattas man om man får lån billigare än statslåneräntan plus 1% (alltså 2,94%)
Då Bankernas personallån låg klart under 2.94 förmånsbeskattas.skillnaden mellan dessa räntor
Tror inte så många lånade klart under 2.94 under 2023 så jag håller helt enkel inte med dig.
Det kan förstås skilja sig mellan olika banker vilka förmåner som finns. Men med tanke på att bankens upplåningskostnad ligger på drygt 3,71% så låter det extremt lågt. Det är i så fall en löneförmån som kostar banken rejält med pengar.sysmali skrev:
Och den siffran din släkting har fått tar inte hänsyn till förmånsbeskattningen.
Hursomhelst så kommer ingen förhandling i världen göra att en låntagare som inte jobbar på bank får en lägre ränta än vad banken har i upplåningskostnad, det säger sig självt. Ingen bank vill ha en kund de förlorar pengar på.
Är säkert olika på olika banker, men förut så hade SEB dessutom ett maxtak på 2 Mkr för sina personallån, så alla som har större lån än så får bara denna löneförmån på en del av beloppet.
Ok, du har förstås bättre koll på regelverket än jag så jag säger inte emot om hur förmånsbeskattningen sker idag.Z Zodde skrev:”Listränta” har INGET med förmånsbeskattning å göra.
2023 förmånsbeskattas man om man får lån billigare än statslåneräntan plus 1% (alltså 2,94%)
Då Bankernas personallån låg klart under 2.94 förmånsbeskattas.skillnaden mellan dessa räntor
Tror inte så många lånade klart under 2.94 under 2023 så jag håller helt enkel inte med dig.
Däremot så har det aldrig varit en bra affär med personallån för vår del. Kan kanske hänga ihop med att endast 2 Mkr var möjligt att få som personallån på SEB när fästmön jobvade där och att räntan utöver detta var så kass att nettoeffekten blev negativ.
Det jag reagerade på i ditt inlägg var "så har det faktiskt alltid varit en dålig affär totalt med personallån på SEB"J jocke31 skrev:Det kan förstås skilja sig mellan olika banker vilka förmåner som finns. Men med tanke på att bankens upplåningskostnad ligger på drygt 3,71% så låter det extremt lågt. Det är i så fall en löneförmån som kostar banken rejält med pengar.
Och den siffran din släkting har fått tar inte hänsyn till förmånsbeskattningen.
Hursomhelst så kommer ingen förhandling i världen göra att en låntagare som inte jobbar på bank får en lägre ränta än vad banken har i upplåningskostnad, det säger sig självt. Ingen bank vill ha en kund de förlorar pengar på.
Är säkert olika på olika banker, men förut så hade SEB dessutom ett maxtak på 2 Mkr för sina personallån, så alla som har större lån än så får bara denna löneförmån på en del av beloppet.
Jag kan helt enkelt inte förstå hur SBAB kan matcha 1.68% + förmånsbeskattning (lånet är under 2 miljoner).
Om man läser på Skatteverket om personallån så står det så här:
”Beskattningsår 2024
Förmånsvärdet för beskattningsår 2024 är skillnaden mellan statslåneräntan den 30 november året före beskattningsåret + 1,5 procentenhet (jämförelseräntan) och den avtalade räntesatsen. Jämförelseräntan ska dock som lägst vara 0,5 procent.
Den 30 november 2023 var statslåneräntan 2,62 procent. Förmånens värde är skillnaden mellan 4,12 procent (2,62 procent + 1,5 procent) och den avtalade räntan.”
Jag tolkar det som att allt under 4,12% ska förmånsbeskattas.
”Beskattningsår 2024
Förmånsvärdet för beskattningsår 2024 är skillnaden mellan statslåneräntan den 30 november året före beskattningsåret + 1,5 procentenhet (jämförelseräntan) och den avtalade räntesatsen. Jämförelseräntan ska dock som lägst vara 0,5 procent.
Den 30 november 2023 var statslåneräntan 2,62 procent. Förmånens värde är skillnaden mellan 4,12 procent (2,62 procent + 1,5 procent) och den avtalade räntan.”
Jag tolkar det som att allt under 4,12% ska förmånsbeskattas.
Om personallån hade varit sämre än vad kreti å pleti hade fått i godtycklig bank, ja då hade ju dessa personallån aldrig existerat.J jocke31 skrev:Ok, du har förstås bättre koll på regelverket än jag så jag säger inte emot om hur förmånsbeskattningen sker idag.
Däremot så har det aldrig varit en bra affär med personallån för vår del. Kan kanske hänga ihop med att endast 2 Mkr var möjligt att få som personallån på SEB när fästmön jobvade där och att räntan utöver detta var så kass att nettoeffekten blev negativ.
Faktum kvarstår, personallån ÄR en löneförmån ch även om den beskattas så är den gynsammare än å ta ett ordinärt lån.
Förmånsbeskattningen idag är ganska lik den som alltid varit. Det man dribblar med är påslaget på statslåneräntan. För 2024 är det 1.5%, tydligen ansågs det alldeles FÖR förmånligt med bara 1% påslag vilket igen talar EMOT det du skriver…
Om ni bara fick låna 2mkr innebär det inte nödvändigtvis att det var gränsen för alla anställa, kan ha nåt med lönenivån å göra också. Precis som antalet semesterdagar stiger med lönen.
Nej, det fanns (åtminstone då) en absolut gräns för hur stor del av lånet som kunde vara personallån. Hade inget att gör med lönenivå eller tjänst. Maxtaket vid det tillfället var 2Mkr.Z Zodde skrev:Om personallån hade varit sämre än vad kreti å pleti hade fått i godtycklig bank, ja då hade ju dessa personallån aldrig existerat.
Faktum kvarstår, personallån ÄR en löneförmån ch även om den beskattas så är den gynsammare än å ta ett ordinärt lån.
Förmånsbeskattningen idag är ganska lik den som alltid varit. Det man dribblar med är påslaget på statslåneräntan. För 2024 är det 1.5%, tydligen ansågs det alldeles FÖR förmånligt med bara 1% påslag vilket igen talar EMOT det du skriver…
Om ni bara fick låna 2mkr innebär det inte nödvändigtvis att det var gränsen för alla anställa, kan ha nåt med lönenivån å göra också. Precis som antalet semesterdagar stiger med lönen.
För vår del så var det inte lönsamt nej. Tro mig. Men det kan säkert variera beroende på storlek på lån och mellan olika banker.
Jodå. Det är jag väl medveten om.Z Zodde skrev:
Men om vi tar exemplet ovan med 1,68% ränta och ett lån på 6,5 Mkr (låt oss säga att man får personalränta på hela beloppet) så blir förmånsbeskattningen på drygt 158 000 kr.
Om man har en hyfsad lön så blir det en hel del pengar. Marginalskatt på uppåt 55,75% ger drygt 88 000 kr i skatt på förmånen.
Redigerat: