Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hårdfog ger mindre mögel
Kanske en bra idé att skrapa bort lite av den gamla fogen och lägga på lite fräsch fog, även om springan är så liten mellan väggen och golvet.

BirgitS
M marp68 skrev:
Kanske en bra idé att skrapa bort lite av den gamla fogen och lägga på lite fräsch fog, även om springan är så liten mellan väggen och golvet.
Låter som risk för att skada kakelplattorna.
M marp68 skrev:
Hars ett att det finns spray för att tvätta bort svartmögel. Tänkte om det kan vara något att tvätta fogen med innan jag lägger på nytt silikon.
Mögel dör av vanligt rengöringsmedel. Sen kan man ha på t.ex. oxalsyra för att bleka färgförändringar men det är ju en annan sak.

Jag instämmer med andra, när det finns en hårdfog där så är det bäst att låta bli silikonet.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Ursäkta, en liten fråga till

Så här ser det ut när jag pillat bort det gamla silikonet. Överallt utom ett ställe går kaklet ända ner till klinkergolvet med lite fogmassa där det behövs och sedan silikonet för syns skull.

Men på ett ställe fattas fogmassa. Se ena bilden. Där låg silikonet djupare in istället, ända mot väggen bakom kaklet verkar det som. På något enstaka annan punkt är det också hål i fogmassan inåt.

Nu till frågan. Borde jag kanske fylla ut utrymmet med lite fogmassa innan jag lägger på en ny sträng silikon för syns skull längs skarven golvet/väggen igen? Eller räcker det med att fylla igen enbart med silikonet?

Hörn av ett rum med grått golv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med beskädade lister och gråa klinkerplattor.
Skapa konto

BirgitS
Du behöver tvätta bort silikonrester med ättika eller annat som löser upp resterna för annars kommer inte hårdfog och silikon att fastna: https://www.byggvaror24.se/ta-bort-silikon-med-attika/

Silikon får aldrig gå ända in till väggen eftersom det då blockerar vattnet som rinner på väggen bakom kaklet.

Som sagt det rekommenderas inte att ha silikon i vinkeln mellan golv och vägg utan bara hårdfog. Förr hade man silikon där men kom fram till att det orsakade problem ibland.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver tvätta bort silikonrester med ättika eller annat som löser upp resterna för annars kommer inte hårdfog och silikon att fastna: [länk]

Silikon får aldrig gå ända in till väggen eftersom det då blockerar vattnet som rinner på väggen bakom kaklet.

Som sagt det rekommenderas inte att ha silikon i vinkeln mellan golv och vägg utan bara hårdfog. Förr hade man silikon där men kom fram till att det orsakade problem ibland.
Stort tack för svar. Låter rimligt.

Bara för att klargöra, det kommer rinna något vatten på väggen ovanför. Och det handlar om mindre än en kakellängd. Skulle du fortfarande anse det nödvändigt att peta bort all silikon inuti skarven och ersätta denna korta del med hårdfog.

Resterande springor golv/vägg runt har hårdfog.

M marp68 skrev:
peta bort all silikon inuti skarven
Det har redan skrivits i tråden men börjar du peta i skarven se då till att du inte petar för djupt så att du riskerar att skada tätskiktet. Skadar du det har du hastigt och väldigt olustigt förändrat ett kosmetiskt problem till ett förstört badrum.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om man nu behöver fylla igen även denna lilla springa, kan ni rekommendera någon liten tub med någon färdigblandad massa man kan använda istället för att köpa en vanlig större säck fogmassa när det är så lite som behövs? Hittar lite varianter.

M marp68 skrev:
Känns lite meningslöst att köpa en stor säck fogmassa när det är så lite som behövs.
Fast fog finns i mindre förpackningar än säck. Ett exempel från Bauhaus:

Blå hink med Kiilto fogmassa, ljusgrå färg, 1 kg, online shop, pris 94,95 kr.
Skapa konto

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Märkligt, denna produkt finns enbart i ett av alla Bauhaus i Stockholm, och på norra sidan stan tyvärr, och det är pulver. Får nog bli Biltemas billiga minsta på 5 kg, då jag inte hittar något annat billigt eller färdigblandat för detta lilla reparationsjobb som inte ens kommer att synas.

Då även fog är för syns skull, kan det inte funka med vanlig puts eller liknande då det är så lite och dessutom inte kommer synas bakom den nya silikonsträngen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.