Skulle skura silikonlisterna mellan klinkergolvet och och kakelvägg ordentligt i badrummet, då jag tagit bort badkaret för att testa att ha enbart dusch. Men då lossnade en bit av silikonlisterna på ca 60 cm ungefär under blandaren. Hade tänkt vänta lite med att byta silikonet.

Har för mig att silikonet mest är för extra skydd och syns skull, och att det ska vara tätt ändå i skarven mellan golv och vägg. Kaklet går ända ner till klinkergolvet, någon mm på sina ställen verkar det som. Eller hur är det?

Tänker att jag tar bort resten av silikonlisterna längs med golv/vägg och byter så snabbt som möjligt.

Men vågar jag duscha eller ska jag låta allt torka upp efter skurning av golv, väggar och lägga på nytt silikon först?

Duscha på du.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Duscha på du.
Okej, tack.
En annan fråga. Hur länge ungefär bör man vänta tills man lägger på nytt silikon, om man då har duschat/blött ner skarven? Räcker det med någon dag eller behövs det flera? Jag vill ju inte stänga in någon fukt då silikonet sluter tätt.

Och bör man spreja på något antimögelmedel i skarven innan man lägger på nytt silikon?

M marp68 skrev:
Tänker att jag tar bort resten av silikonlisterna längs med golv/vägg och byter så snabbt som möjligt.
ingen panik silikon sitter där för utseendes skull , när du tar bort silikonen så peta inte för djupt så du trycker hål i tätskiktet

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M marp68 skrev:
Och bör man spreja på något antimögelmedel i skarven innan man lägger på nytt silikon?
Nej, men du ska sanitetssilikon som innehåller antimögelämne.

• Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men du ska sanitetssilikon som innehåller antimögelämne.
Tack. Bra med påminnelse.

M marp68 skrev:
Tack. Bra med påminnelse.
Om man pillar bort allt silikon och det syns lite svart kvar i den mycket smala skarven mellan golv och vägg, behöver man ändå inte spraya på något antimögelmedel innan man lägger på det nya silikonet?

Såg att det bakom det gamla silikonet ser lite svart ut på några ställen. Antingen är det små fina rester av silikon, då det hade svarta fläckar på utsidan på flera ställen, vilket jag antar är svartmögel.

M marp68 skrev:
Skulle skura silikonlisterna mellan klinkergolvet och och kakelvägg ordentligt i badrummet, då jag tagit bort badkaret för att testa att ha enbart dusch. Men då lossnade en bit av silikonlisterna på ca 60 cm ungefär under blandaren. Hade tänkt vänta lite med att byta silikonet.

Har för mig att silikonet mest är för extra skydd och syns skull, och att det ska vara tätt ändå i skarven mellan golv och vägg. Kaklet går ända ner till klinkergolvet, någon mm på sina ställen verkar det som. Eller hur är det?

Men vågar jag duscha eller ska jag låta allt torka upp efter skurning av golv, väggar och lägga på nytt silikon först?
Det ska/behöver inte vara silikon där alls. Lägg samma kakel/klinkerfog som den andra så slipper du dessa problem i framtiden…

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Fogarna och fixet till kakel och klinkers är genomsläppligt. Så det blir ingen fukt varken instängd eller utestängd av silikonet.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ska/behöver inte vara silikon där alls. Lägg samma kakel/klinkerfog som den andra så slipper du dessa problem i framtiden…

Tack för svar.
Det är alltså i skarven där väggen möter golvet.

Edit:
Kaklet går i stort sett ända ner mot klinkersen med en mycket lite glipa, där det faktiskt sitter kakelfog om jag kollar ordentligt. Och på den mycket smala kakelfogen är det lite svart ibland. Antar att det är rester av svartmöglet som även satt på silikonet på flera ställen

Behöver man inte få bort exakt allt svart innan man lägger på det nya silikonet?

Ursäkta om jag låter tjatig, försöker förstå för att göra ett så bra förarbete som möjligt innan jag lägger på nytt silikon, så att jag inte täpper till mögel bakom det nya silikonet.

• Grå matta möter kakelgolv, vita väggar, lister med skador och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skippa silikonen helt, ta bort det som är kvar och ev foga i lite hårdfog om det behövs.

• Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
Hars ett att det finns spray för att tvätta bort svartmögel. Tänkte om det kan vara något att tvätta fogen med innan jag lägger på nytt silikon.

Eller så gör jag helt enkelt som ni skriver - skrapa bort det gamla silikonet, tvätta rent, låta torka och lägga på nytt silikon. :)

Stefan N Stefan N skrev:
Skippa silikonen helt, ta bort det som är kvar och ev foga i lite hårdfog om det behövs.
Aha, okej. Får se. Ser lite snyggare ut med en snygg silikonsträng som avslutning. Men bra poäng, då det ju tydligen inte behövs.

Är kanske bara lite nojjig över detta med fukt och mögel :)

Hårdfog ger mindre mögel

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.