Tack för svar och förslag Neo.
Det förslag på färg jag fick var Beckers Living serie.
För att ge en lättare uppfattning lägger jag upp ett par bilder. Den väggen som har vattenutkastare är en innervägg mot pannrummet. Den andra är under mark utan några påtagliga fuktproblem.

• Garage med målarutrustning och verktyg; oinredd murvägg och dammsugare synlig, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg med vattenutkastare mot pannrummet, målad i grå nyans från Beckers Living-serie, i ett rum utan påtagliga fuktproblem.
    Skapa konto
  • Inre vägg i garage med otydlig yta, synligt spår av vattenutkastare, målarfärgburk på golvet, vit putsad yta, små fuktfläckar observerbara.
    Skapa konto
N
Alcro o Beckers har ju samma ägare, så samma färg i burkarna.
Jag tror jag hade dragit på sockel färg på väggarna, måste ju dock slipas lite först.
Den väggen med utkastare, kanske annan färg.
Om väggen består av annat material.

Fanns det någon motivering för att inte silikatförg skulle vara bra/lämplig förutom att det redan var målat på delar av väggarna?

Motiveringen var att färgen ej reagerar som den ska när det är akrylfärg bakom sedan tidigare. På vissa delar av väggen har jag dock slipat mig ner till lättbetongen. Med andra ord borde silikatfärgen bete sig som tänkt med cementputsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.