Löst! Hade missat oringen som satt kvar i gamla ventilen. Tog för givet att alla befintliga tätningar skulle vara med den nya ventilen :-/ Och jag trodde du menade oringen i cylinderdelen, den röda, som inte fanns i den gamla modellen.
Nu funkar den perfekt. Har dock fått höga vibrationer jämfört med innan. Kan det vara för pumpen jobbar hårdare nu? Kanske bäst att skala av den igen och se över pumpupphängningen...
Tack för all hjälp!

Redigerat:
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Kan vara bra att veta :

Hade en i princip likadan maskin fast inte för inbyggnad. Den började läcka vatten som hamnade utanför baljan i botten och kom ut på underliggande köksbänk. Det var ventilen för styra om man vill brygga kaffe, eller skumma mjölk, som hade blivit dålig. Blev klen kaffesmak när jag hade detta problem.

Ny ventil gick på c 150 kr sen blev den normal igen. Sålde sen maskinen och satsade på separat kaffekvarn och bryggare med Portafilter så man får packa manuellt själv.

Jag tycker kvarnen i dessa Siemens maskiner är undermålig, i maskinen jag hade kunde man dock fylla på malt kaffe och då blev resultatet bättre, men ändå långt ifrån det resultat jag får idag.

Siemens styrka är mekaniken, skulle tro att jag bryggde minst 5000 koppar under åren jag hade den. Köparen kör fortfarande med den 2 år senare, totalt c 8 år gammal maskin.

F fusion skrev:
Kan vara bra att veta :

Hade en i princip likadan maskin fast inte för inbyggnad. Den började läcka vatten som hamnade utanför baljan i botten och kom ut på underliggande köksbänk. Det var ventilen för styra om man vill brygga kaffe, eller skumma mjölk, som hade blivit dålig. Blev klen kaffesmak när jag hade detta problem.

Ny ventil gick på c 150 kr sen blev den normal igen. Sålde sen maskinen och satsade på separat kaffekvarn och bryggare med Portafilter så man får packa manuellt själv.

Jag tycker kvarnen i dessa Siemens maskiner är undermålig, i maskinen jag hade kunde man dock fylla på malt kaffe och då blev resultatet bättre, men ändå långt ifrån det resultat jag får idag.

Siemens styrka är mekaniken, skulle tro att jag bryggde minst 5000 koppar under åren jag hade den. Köparen kör fortfarande med den 2 år senare, totalt c 8 år gammal maskin.
Hej jag undrar vilken ventil det är som krånglar o vad man köper reservdelar .har samma problem o skruvade isär den men hittade inte felet .var på ventilen på ovanstående bild men vill ha den till att den funkar

B Bolian skrev:
[bild]
Ja det tror jag. Sista delen går vrida 180grader så den var jag osäker på men hittade lite bilder.
Vad var felet med den ventilen ...hade isär min kunde hitta ngt fel på den

Patrik lindblom Patrik lindblom skrev:
Hej jag undrar vilken ventil det är som krånglar o vad man köper reservdelar .har samma problem o skruvade isär den men hittade inte felet .var på ventilen på ovanstående bild men vill ha den till att den funkar
Kolla på den här hemsidan, jag köpte direkt från Siemens https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice/support/sok-delar Har för mig det var nån O-ring , har inte kvar maskinen , men den körs hårt dagligen i en sommarbutik varje sommar. Har satsat på en Gaggia Classic och en Graef kvarn. Klar skillnad på espresso kvaliteten med denna jft Siemens.

• Gilla
Planden
  • Laddar…
Patrik lindblom Patrik lindblom skrev:
Vad var felet med den ventilen ...hade isär min kunde hitta ngt fel på den
Hej. Den var otät. Inget som gick att se - Det blev mindre kaffe i koppen och resten hamnade i spillfatet.

• Gilla
A Ivar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.