9 338 läst · 27 svar
9k läst
27 svar
Siemens diskmaskin läcker...
Varför skulle det inte vara möjligt ?J Jesper Ronn skrev:Förstod nog inte riktigt vad du menade med att man gör allt i maskinen men helt klart är att på min modell Siemens SX66T097EU är det inte möjligt att byta packningen/O-ringen inifrån utrymmet där disken ställs och brunnen sitter. 4 skruvar håller brunnen på plats men för att byta packning-o-ring behöver man komma åt underifrån.
Började med att ta dän de 4 skruvar som håller brunnen, lätta lite på sumpen och kika. Ser inte ens packningen/O-ringen. När jag drog tillbaka skruvarna tänkte jag att jag tjatar lite extra varpå jag skadade gängningen i plast-tappen som sitter på sumpen/brunnen. Möjligen kan jag gå upp lite i dimension på skruv. Annars får jag byta brunnen med antar jag. Den här satsen med beskrivning: Finns det möjligen en länk? Jag har stora problem bara att hitta reservdelar till modellen ifråga.
electroluxaren skrev:
du kan aldrig se packningen, du monterar en ny.J Jesper Ronn skrev:Började med att ta dän de 4 skruvar som håller brunnen, lätta lite på sumpen och kika. Ser inte ens packningen/O-ringen. När jag drog tillbaka skruvarna tänkte jag att jag tjatar lite extra varpå jag skadade gängningen i plast-tappen som sitter på sumpen/brunnen. Möjligen kan jag gå upp lite i dimension på skruv. Annars får jag byta brunnen med antar jag. Den här satsen med beskrivning: Finns det möjligen en länk? Jag har stora problem bara att hitta reservdelar till modellen ifråga.
har du dratt sönder gängan är det byte av sump som gäller, möjligt det går att hitta en rostfri skruv en dimension större som är avsedd för plastinfästning, men troligen behöver du då borra upp hålet i plåten oxå, kan du inte hitta repsatsen eller andra reservdelar till maskinen så kan du nog få jättesvårt att hitta en skruv.
När jag lossat de fyra skruvar som håller sumpen på plats och lättar lite på sumpen genom att trycka den nedåt blir det en liten glipa (där jag pekar) men genom glipan kan jag öht inte se någon packning / o-ring fastän jag lyser med lampan i telefonen. Därför känns det lite hopplöst att komma åt den vägen.
Vonelffors skrev:
Du kommer inte se någon packning/oring. Sluta fundera så mkt. Köp packningen så ser du hur du gör. Har du konstaterat att det är läckage därifrån?J Jesper Ronn skrev:När jag lossat de fyra skruvar som håller sumpen på plats och lättar lite på sumpen genom att trycka den nedåt blir det en liten glipa (där jag pekar) men genom glipan kan jag öht inte se någon packning / o-ring fastän jag lyser med lampan i telefonen. Därför känns det lite hopplöst att komma åt den vägen.
Tack så hjärtligt för länkarna. Jag förstår ju av dina svar att du är kunnig på området. Jag förstår dock inte riktigt varför man inte kan se packningen. Är den helt eroderad menar du? Jag måste ju kunna ta dän den gamla för att få dit en ny tänker jag. Men packningen ska alltså gå att montera genom att man bara lättar lite på sumpen och för in den?
electroluxaren skrev:
Haha, okej. Jag är nästan säker på att det är packningen men helt säker är jag inte. Mindre läckage med vara underifrån maskinen. Lutar jag lite på maskinen kommer det vatten i hålen i fronten. Låter ungefär som vad trådskaparen beskrev.
Vonelffors skrev:
Du ser inget för att det är för trångt.J Jesper Ronn skrev:Tack så hjärtligt för länkarna. Jag förstår ju av dina svar att du är kunnig på området. Jag förstår dock inte riktigt varför man inte kan se packningen. Är den helt eroderad menar du? Jag måste ju kunna ta dän den gamla för att få dit en ny tänker jag. Men packningen ska alltså gå att montera genom att man bara lättar lite på sumpen och för in den?
Tack. Jo. Trångt är det. Har beställt en packning så jag får fördjupa mig i hur trixigt det är att få dit den när den kommit. Den instruktion jag bifogade här är ju lite suddig men jag får inte intrycket av att man ska ta väck någon befintlig packning utan bara få den nya på plats. Stämmer det?
electroluxaren skrev:
Det är rätt!J Jesper Ronn skrev:
Se upp för de vassa kanterna så att inte den nya ringen går sönder