Har en Siemens som är ca 4 år gammal. Den visar nu felkod E15 precis i slutet av varje program när den konstant pumpar ut allt vatten trots att allt vatten är utpumpat så fortsätter den bara. Om jag tippar maskinen bakåt försvinner felkoden och jag kan köra ett program på nytt tills slutet sv programmet då koden kommer igen.
Jag sökte på youtube och de verkar kunna vara två fel. Antingen att maskinen läcker vatten eller att nån slags flottör som sitter i en vattentank på sidan har kleggat igen.
Tips på var man kan köpa delar och hur jag går vidare?
Jag sökte på youtube och de verkar kunna vara två fel. Antingen att maskinen läcker vatten eller att nån slags flottör som sitter i en vattentank på sidan har kleggat igen.
Tips på var man kan köpa delar och hur jag går vidare?
Redigerat:
Det är en läcka eller överspolning , du har vatten under den , är nog en flotör av frigiolit där
den lyfter med vattnet , då stannar inte pumpen utan går hela tiden , ta bort plåten vjd golvet och torka ur ini maskinen
OBS dra ur stickproppen
den lyfter med vattnet , då stannar inte pumpen utan går hela tiden , ta bort plåten vjd golvet och torka ur ini maskinen
OBS dra ur stickproppen
Jag hade samma problem på en maskin (men vet inte vilken felkod det var). På min maskin hade en mandel fastnat i avloppsslangen så maskinen kunde inte pumpa ut vattnet. Vid nästa program så fyllde den på med ännu mer vatten och svämmade till slut över på "våningen nedanför". När det blir vatten där nere så startar tömningspumpen.
Tips: Ett bra sätt att torka upp vattnet är att lägga in ett par blöjor och vänta någon halvtimma. Snustorrt och blöjor stora som falukorvar.
Tips: Ett bra sätt att torka upp vattnet är att lägga in ett par blöjor och vänta någon halvtimma. Snustorrt och blöjor stora som falukorvar.
I mitt fall var det som beskrivits i den andra länkade tråden, packningen mellan botten och det gråa huset. Under disk, framförallt variospeed (mer vatten och värme?), kunde man se att det droppade ordentligt vid inringad del i bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Hade samma problem på min för ett år sedan. Pratade med en servicekille på Siemens han sa att det var ett vanligt fel på dessa maskiner. Han tipsade om att dra åt skruvarna inne i maskinen dom som håller sumpen. (Se bild torx skruv) det brukar räcka så slipper man att byta packningen. Jag gjorde detta och min har funkat se dess.
Hej
Jag har nyligen haft samma felkod E15. Jag uppäckte att en ventil långt bak i det stora plasttråget på vänster sida hade fastnat. Om jag förstått rätt är det en överströmningsventil för att föhindra tryck i avloppsslangen vid tömning, som geggat igen. Jag plockade loss hela plastbiten och försökte få in rengöringsmedel modell starkt till ventilen. Jag fick ut en massa gegga och ventilen började fungera igen. Nu har maskinen gått 14 dagar utan fel.
Jag har nyligen haft samma felkod E15. Jag uppäckte att en ventil långt bak i det stora plasttråget på vänster sida hade fastnat. Om jag förstått rätt är det en överströmningsventil för att föhindra tryck i avloppsslangen vid tömning, som geggat igen. Jag plockade loss hela plastbiten och försökte få in rengöringsmedel modell starkt till ventilen. Jag fick ut en massa gegga och ventilen började fungera igen. Nu har maskinen gått 14 dagar utan fel.
Hej
Ett kort lånat får youtube Precis ovanför killens finger finns en backventil som hos mig var igensatt. Jag sköljde via kanalen under med rengöringsmedel tills något hände.
Bilden kommer från
Om du vill träna din utrikiska
Ett kort lånat får youtube Precis ovanför killens finger finns en backventil som hos mig var igensatt. Jag sköljde via kanalen under med rengöringsmedel tills något hände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden kommer från
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
BSH har tagit fram ett servicekit för detta fel med läckande packning vid sumpen. Super vanligt fel. Kitet består av en extra packning i silikon samt nya grövre skruvar och lite monteringsdetaljer. Enkelt att montera är det också, men som tidigare nämnt. Kan fungera att även efter dra skruvarna.