Mats-S
ullberg ullberg skrev:
Är det verkligen en vindsurfingbräda @Mats-S? jag hade trott det var en SUP
Attans du har så rätt så, det står ju en paddel lutad mot väggen, helt klart en SUP när man kollar noga :cool:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mats-S
A Delin Arkitektkontor skrev:
men i detta hus är karmarna en del av konstruktionen. Glaset levereras och monteras av ett glasmästeri utan en fönstertillverkare som mellanhand.
Precis så gjorde jag på mitt sommarställe när jag bytte ett antal fönster, dessutom lättare än att sätta in nya karmfönster. Gäller bara att måtta rätt så att man får lite marginal för rörelser i huset (mina öppningar var dessutom olika mått på i det 80 år gamla huset). Jag har samma lösning på bottenvåningen i villan, har fungerat perfekt i 40 år utan något sprucket fönster.

Öppningsbara fönster fyller oftast ingen funktion, så det är konstigt att inte det är vanligare med fasta fönster som har bättre K-värde och är lättare att underhålla, ger en större fönsteryta ... bara fördelar (y)
 
  • Gilla
Method Man och 1 till
  • Laddar…
A Delin Arkitektkontor skrev:
Hej Lorenzo.
När man beställer fasta fönster från en fönstertillverkare så betalar man för karmar men i detta hus är karmarna en del av konstruktionen. Glaset levereras och monteras av ett glasmästeri utan en fönstertillverkare som mellanhand. Det ställer dock höga krav på exakthet vid ritarbetet och byggnationen.
Genom ett liknande tänk så har trappor och räcken svetsats på plats av förkapade delar, det spar stora summor av samma skäl som ovan.
Buster Delin

Finns det planlösningar någonstans så man kan se hur planlösningen är?
Har tittat på er hemsida men lyckas inte se något.

ett väldigt fint hus för övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.