4 141 läst · 46 svar
4k läst
46 svar
Shunten blockerar flödet till elementen i vissa lägen
Hej! Jag gör en ny tråd för den förra har spårat ur totalt… och vi har ett nytt problem att lösa haha
så här ligger det till lite kortfattat:
Vi har fått ha shunten på manuellt på vintern i flera år för att den vill vara helt öppen hela tiden (kommer inte upp i börvärdet men det är en annan historia)
Och i helt öppen släpper den ut för mycket vatten temperaturen sjunker i tanken så det knappt går att duscha…
Vi har halv-löst det med att den på ca 70% öppen, då ligger den ganska stadigt i temp och vi fryser bara om det är under 0° många dagar i rad
nu till problemet, det upptäcktes att shunten var felvänd! Den satt så att den stängde mot returen och inte mot tanken som det ska va.
Det är åtgärdat nu, men då har det riktiga problemet uppdagats, när den får shunta automatiskt och börvärdet på framledningen uppnås och den börjar stänga(och temp i tanken stiger) så ställer den sig i mitten läget och då sjunker returen! Mycket! Alla element i hela huset blir iskalla nertill och varma bara uppe, det är tydligast på elementen längst bort som nästan inte får nån värme alls….det kan vara framledningen 40° och retur 26°. Det blir kallare inn.
jag vet att det är shunten som skapar detta fenomen för jag kan höra att flödet/trycket ändras när jag vrider på den…
vad kan orsaka detta? Det är bara när den är 40-60% öppet som det märks på elementen men som sagt så släpper den ut för mycket varm vatten om den är helt öppen också.
jag och några andra tror det beror på att cirkulationspumpen är placerad på returen, men andra säger att det absolut inte spela någon roll..
vad har ni för idér?
Om ni bara tänker säga att placeringen av pumpen inte spelar roll så behöver ni inte kommentera, jag vill bara ha en shunt som funkar… öppen för felsöknings förslag
ska också tillägga att detta fenomen alltid förekommit men jag fattade inte att det var från shunten
och, jag har provat att ändra hastigheten på cirkulationspumpen och det blir ingen märkvärd skillnad. Fast står den på lägsta hastigheten blir det samma effekt, så det är definitivt cirkulationen
Lite bilder som visar hur det blir
så här ligger det till lite kortfattat:
Vi har fått ha shunten på manuellt på vintern i flera år för att den vill vara helt öppen hela tiden (kommer inte upp i börvärdet men det är en annan historia)
Och i helt öppen släpper den ut för mycket vatten temperaturen sjunker i tanken så det knappt går att duscha…
Vi har halv-löst det med att den på ca 70% öppen, då ligger den ganska stadigt i temp och vi fryser bara om det är under 0° många dagar i rad
nu till problemet, det upptäcktes att shunten var felvänd! Den satt så att den stängde mot returen och inte mot tanken som det ska va.
Det är åtgärdat nu, men då har det riktiga problemet uppdagats, när den får shunta automatiskt och börvärdet på framledningen uppnås och den börjar stänga(och temp i tanken stiger) så ställer den sig i mitten läget och då sjunker returen! Mycket! Alla element i hela huset blir iskalla nertill och varma bara uppe, det är tydligast på elementen längst bort som nästan inte får nån värme alls….det kan vara framledningen 40° och retur 26°. Det blir kallare inn.
jag vet att det är shunten som skapar detta fenomen för jag kan höra att flödet/trycket ändras när jag vrider på den…
vad kan orsaka detta? Det är bara när den är 40-60% öppet som det märks på elementen men som sagt så släpper den ut för mycket varm vatten om den är helt öppen också.
jag och några andra tror det beror på att cirkulationspumpen är placerad på returen, men andra säger att det absolut inte spela någon roll..
vad har ni för idér?
Om ni bara tänker säga att placeringen av pumpen inte spelar roll så behöver ni inte kommentera, jag vill bara ha en shunt som funkar… öppen för felsöknings förslag
ska också tillägga att detta fenomen alltid förekommit men jag fattade inte att det var från shunten
och, jag har provat att ändra hastigheten på cirkulationspumpen och det blir ingen märkvärd skillnad. Fast står den på lägsta hastigheten blir det samma effekt, så det är definitivt cirkulationen
Lite bilder som visar hur det blir
Men varför inte bara stänga av vattnet runt shunten (stänga av pumpen osv), skruva loss shunten och kontrollera att det är rent och att den fungerar? Uteslutningsmetoden.
En shunt har ju 3 portar, a b och utlopp AB Utloppet (ab) ska alltid vara fritt, vid minöppning på shunten ska ena porten (a) = returledningen vara 100% öppen till AB-porten, och vid maxöppning på shunten så är B porten (från acktankens topp) till utloppet 100% öppen. Vid halvöppen shunt ska vattnet delvis kunna gå från a och delvis från b.
En shunt är liksom inte raketforskning. Den blandar vatten från 2 olika källor, eller delar på vatten från 1 källa i 2 olika flödesriktningar.
En shunt har ju 3 portar, a b och utlopp AB Utloppet (ab) ska alltid vara fritt, vid minöppning på shunten ska ena porten (a) = returledningen vara 100% öppen till AB-porten, och vid maxöppning på shunten så är B porten (från acktankens topp) till utloppet 100% öppen. Vid halvöppen shunt ska vattnet delvis kunna gå från a och delvis från b.
En shunt är liksom inte raketforskning. Den blandar vatten från 2 olika källor, eller delar på vatten från 1 källa i 2 olika flödesriktningar.
Om den hamnar fel så att man blockerar utloppet så kan man få det fenomenet. Men det har du ju sagt flera gånger att det inte är.
Jag kan inte göra det själv men när nån kommer och kollar ska jag be dom göra det först!B BSOD skrev:Men varför inte bara stänga av vattnet runt shunten (stänga av pumpen osv), skruva loss shunten och kontrollera att det är rent och att den fungerar? Uteslutningsmetoden.
Vilket fabrikat är det på shunten
Misstänker att det är Esbe eftersom det är ett ctc system men bäst att fråga
Ta gärna en bild
Misstänker att det är Esbe eftersom det är ett ctc system men bäst att fråga
Ta gärna en bild
Jag såg idag en video om hur en sådan shunt är konstruerad, och den har ju en löstagbar ”ring” med öppningar inuti, undrar om den är satt fel? Fast det konstiga är att när den är öppen och stängd så verkar det vara som det skaD Daniel 109 skrev:
Du kan få detta fenomen om slidringen inuti är vriden fel
Ställ den i fult öppet läge ta av motorn och testa vrida den 90 grader åt gången
Tar du av ratten sitter där en skruv som håller motorn på plats
Ställ den i fult öppet läge ta av motorn och testa vrida den 90 grader åt gången
Tar du av ratten sitter där en skruv som håller motorn på plats
Kom ihåg ursprungs läget
Det konstiga är att som den var ställd innan så var utloppet blockerad helt när shunten var i stängt läge, nu är det klar och tydlig att returen gå rakt till framledningen, men det blev likadant då när den var halvöppen, fast då blev returen också lite varmB BSOD skrev:En shunt har ju 3 portar, a b och utlopp AB Utloppet (ab) ska alltid vara fritt, vid minöppning på shunten ska ena porten (a) = returledningen vara 100% öppen till AB-porten, och vid maxöppning på shunten så är B porten (från acktankens topp) till utloppet 100% öppen. Vid halvöppen shunt ska vattnet delvis kunna gå från a och delvis från b.
Jag har vridit den till alla lägen som går tror jag.. det här verkar vara det ända som är som det ska, när den är stängd står den lilla markering rakt åt vänster, mot acktanken, och när den är öppen står den rakt ner mot returen…Totte lille skrev:
men jag undrar om dom inringade delarna på bilden kan komma ur fas med varandra, inuti?
Bra fråga får kolla på min när jag kommer hem
Omg ja!! Det är en växelväntil!Magrand skrev: