Man har ju redan termostater som går på temperaturen i varje rum, vad kan då en shuntatuomatik som endast mäter på en plats tillföra egentligen?
Jag har redan en ESBE CRB9221. Jag har fått rådet att inte sätta den på en yttervägg, men de flesta elementen sitter ju mot yttervägg under fönster (2-glas kopplat).
Endast en trådlös givare kan ju inte mäta i både vardagsrum i söder och toalett i norr, men temperaturskillandera blir rejäla på soliga vårdagar.
Sätter man givaren på samma temperatur som elementen, gör lokala skillnader (eller bara att man inte kan ställa in termostaten lika exakt) att t.ex. termostaten öppnar, men shunten är stängd så det kommer inget varmvatten.
Jag har egentligen inte gjort några inställningar på givaren mer än att ändra temperatur och flytta den till olika platser.

Vad är det fantastiska med denna teknik som jag missat?
Vad kan jag få för nytta av tekniken egentligen?
 
Det första du har tala är vad värmer du med. VP/Ved Sen så med en shuntning är för att reglera värmen ut huset. Ingen medning med att skicka ut mer temp vad som behövs. för att hålla huset varmt.
 
Med rätt injusterat värmesystem så kan man få en jämnare rumstemperatur oberoende av utetemperaturen (under eldningssäsong).

Det är tre huvudsteg man behöver utföra för att få så jämn rumstemperatur som möjligt.

Steg 1:
Injustering av förinställningen på varje radiator/gv-shunt/gv-slinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet (shuntautomatiken) så att lagom varmt vatten cirkulerar i värmesystemet.

Steg 3:
Montering och injustering av lokala termostater så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Lokala termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning, etc.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Radiatortermosater reglerar inte rumstemperaturen! De är en maxbegränsning, dvs de drar av värme när rummet blir för varmt. Skilj på detta !

Shuntregulatorn reglerar framloppstemperaturen utifrån utomhustemperatur, enligt en i förväg fastställd kurva. Denna behöver i allmänhet en vintersäsong av finjustering för att fungera bra.
Innegivare till shuntregulator är återigen bara en stöttning.
Man klarar sig utan radiatortermostater med bara en välinställd shuntregulator, utan innegivare blir regleringen lite grövre men med ute- och innegivare brukar det fungera bra. Beror lite på byggnad, planlösning, skillnader i isolering osv. Bara innegivare fungerar sämre än bara utegivare, rekommenderas inte.

Ovanstående gäller traditionellt system med ved/el/oljepanna, värmepump har andra principer när man inte har hetvatten att blanda med.
 
Det är mycket grekiska nu.
Det låter snarare som att shuntregleringen skulle kunna göra allt? Men hur var det förr, då hade man väl bara termostater och ingen shuntreglering?
Jag har ingen utegivare alls, bara inne.
Jag tänker ju att temperaturen på vattnet bara påverkar hur mycket effekt man kan få ut ur elementen?
Varför skulle ens utetemeperaturen vara relevant, för ett sådant här litet system? Jag vill ju styra efter hur det är inne, pannan startar ju efter behov ändå.

Men hur ska jag göra då?
Jag har ju funderat på att helt skippa shuntregleringen, och köra som det var förr?
Det moderna antar jag är att fixa en utegivare och koppla in den också på något vis, skall sitta så att solen inte kommer åt antar jag då.

I mitt fall har jag följade:
Hus från 1950, putsad fasad med en nästan symbolisk mängd isolering.
Original kopplade fönster, dock ska de väl bytas ut framöver när plånboken inte är så hiskeligt tunn.
Original rör och element som jag tror har gått med passiv cirkulation tidigare.
Pelletspanna
Skulle molntäcket ge med sig någon gång så kan solen lysa på hela dagen bortsett från de sista 2-4 timmarna beroende på årstid.
 
C chillax skrev:
Men hur var det förr, då hade man väl bara termostater och ingen shuntreglering?
Hade man en shuntventil fick man vrida på den själv efter väderlek och frusenhet.
Ännu äldre system, vedpanna rakt ut utan acktank, fick man elda efter behov. Ibland för varmt, ibland för kallt.
 
Oljepanna med manuell shunt samt manuella ventiler, ej termostater, på radiatorerna var väl mer eller mindre standard förut. Då fick man springa nästan som en tok ner och uppför källartrappan och justera shunten så det blev lagom med värme i huset i förhållande till aktuell väderlek och temperatur.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Radiatortermosater reglerar inte rumstemperaturen! De är en maxbegränsning, dvs de drar av värme när rummet blir för varmt. Skilj på detta !
Helt fel. En radiator termostat reglerar definitivt rumstemperaturen. Har man värmepump bör man dock inte använda den som primärregulator utan med som en begränsare.

Fotografen Fotografen skrev:
Shuntregulatorn reglerar framloppstemperaturen utifrån utomhustemperatur, enligt en i förväg fastställd kurva. Denna behöver i allmänhet en vintersäsong av finjustering för att fungera.
Den reglerar således helt i blindo och kan inte ta hänsyn till vind och solinstrålning och annat som påverkar.

Jag kör också helt utan shuntregulator. Tanken är att installera en. Men det kommer fortfarande att vara rumstermostaterna som reglerar temperaturen. Men det blir jämnare reglering om framledningstemperaturen är lite mer lagom.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Helt fel.
Nej, jag har helt rätt. En rumstermostat reglerar inte, den begränsar.

D Daniel 109 skrev:
Den reglerar således helt i blindo och kan inte ta hänsyn till vind och solinstrålning och annat som påverkar.
Ja, det är ju nästan det jag säger; solinstrålning tas omhand av rumstermostaten och/eller rumsgivaren, vindkyla av rumsgivaren. Den reglerar definitivt inte i blindo.


Fascinerande att du börjar ett inlägg med "helt fel" och sedan fortsätter med att till nästan 100% verifiera det jag skrivit...
 
Rumstermostaten är en ren P-regulator.
Den reglerar definitivt rumstemperaturen när den används som TS och jag använder den.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
jaja...
 
P
All onödig cirkulation av vatten kyler i onödan , så poängen att inte cirkulera vatten ut i hela rörsystemet när ingen värmebehov finns.

Termostaterna vid varje element stänger ju bara av flödet genom det elementet när termostatens inställda temperatur har uppnåtts

Shuntautmatiken stänger av så man inte kyler vatten i onödan / värmer alla rör i huset när inget värmebehov finns just nu
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C chillax skrev:
Jag tänker ju att temperaturen på vattnet bara påverkar hur mycket effekt man kan få ut ur elementen?
Varför skulle ens utetemeperaturen vara relevant, för ett sådant här litet system? Jag vill ju styra efter hur det är inne, pannan startar ju efter behov änändå.
Utetemperaturgivaren gör så att framledningstemperaturen ändras/justeras innan rumstemperaturen ändras. På så sätt blir det jämare rumstemperatur.

Ju högre framledningstemperaturen är jämfört med vad som behövs, ju större blir temperaturregleringen på radiatorn utav termostaten.


Är det stora temperatursvängningar på rumstemperaturen, ju varmare är rumsmedeltemperaturen.

Har man mindre temperatursvängningar, ju lägre rumsmedeltemperatur kan man hålla, å ju mindre energi går det åt.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C chillax skrev:
et låter snarare som att shuntregleringen skulle kunna göra allt? Men hur var det förr, då hade man väl bara termostater och ingen shuntreglering?
Shuntreglering & pumpstyrning kom långt före radiatortermostater.
 
P polaris78 skrev:
All onödig cirkulation av vatten kyler i onödan , så poängen att inte cirkulera vatten ut i hela rörsystemet när ingen värmebehov finns.

Termostaterna vid varje element stänger ju bara av flödet genom det elementet när termostatens inställda temperatur har uppnåtts

Shuntautmatiken stänger av så man inte kyler vatten i onödan / värmer alla rör i huset när inget värmebehov finns just nu
Finns det inget värmebehov så har du inget flöde. Rören blir således kalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.