Var tar den vägen menar du?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var tar den vägen menar du?
Jag förstår vart du vill komma att den tillfaller huset och det gör den MEN du kommer de facto spara pengar på att minska reglerförlusterna från säg 2 grader till 0,5.
 
Vad då reglerförluster på 2 grader? Vad är det?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad då reglerförluster på 2 grader? Vad är det?
Att ditt inomhusklimat kommer att variera över tid. Ibland är det varmare och ibland kallare.

Du kommer få ställa värmen på 23 för att få 21
 
Det skulle jag kalla temperatursvängningar. Inte reglerförluster. Du vinner bara på att minska variationerna om det samtidigt leder till att du sänker snittemperaturen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det skulle jag kalla temperatursvängningar. Inte reglerförluster. Du vinner bara på att minska variationerna om det samtidigt leder till att du sänker snittemperaturen.
Ja jag var lite rörig i mitt inlägg.

Det bästa är att rätt kW hamnar på rätt ställe.
 
Har man stora temperaturvariationer inne så ställer de flesta upp genomsnittstemperaturen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
O OnkelMike skrev:
I värmesystemet. Det ska svara snabbt och vara noggrant annars kommer du göra av med mer energi än vad du behöver.
Vad menar du med "snabbt"?
Är det inom 2 sekunder eller inom 2 minuter?

Vattenburet värmesystem är ett ganska trögt system, golvvärme i gjuten platta är väldigt trögt system.

Ett välisolerat hus är trögare än ett dåligt isolerat.

Ett stenhus är extremt trögt.

Utetemperaturen på skuggsida (där utegivaren bör sitta) ändras inte så snabbt

Man bör ha ett dödband/neutralzon där framledningstemperaturen får variera inom utan att temperaturen justeras.
Stort dödband ger stora temperatursvängningar.
Inget/litet dödband gör att shuntmotorn mm måste jobba "konstant" med kortare livslängd som följd.
 
J Josth skrev:
Har man stora temperaturvariationer inne så ställer de flesta upp genomsnittstemperaturen.
Sånt är värt att justera in. Betalar sig på nolltid om det inte kräver en massa renovering förstås.
 
O OnkelMike skrev:
Ja jag var lite rörig i mitt inlägg.

Det bästa är att rätt kW hamnar på rätt ställe.
Jag gissar att du egentligen syftar på energin.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att du egentligen syftar på energin.
I mitt exempel ovan som du citerade var inte det viktiga om jag sa effekt eller energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.