wildeside
Jag tycker shelly plugg S är ganska rakliga,
Min upplevelse är att vanliga kontakter typ laddare och lampor mfl. får dålig kontakt och sitter ganska löst i kontakten.
Shelly pluggen känns lite gedignare så jag skulle satsa på sånna för att mäta maskiner med lite större förbrukning.
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
wildeside wildeside skrev:
Jag tycker shelly plugg S är ganska rakliga,
Min upplevelse är att vanliga kontakter typ laddare och lampor mfl. får dålig kontakt och sitter ganska löst i kontakten.
Shelly pluggen känns lite gedignare så jag skulle satsa på sånna för att mäta maskiner med lite större förbrukning.
Rasslar det också i dina Plug S när man skakar dem? Bara köpt två än så länge men båda rasslar lite lätt.
 
wildeside
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
B
Tänkte ett varv till. Enheter som förbrukar mycket el under väldigt lång tid, t.ex. llvp, kan det vara risk att det blir varmgång vid övergångar (t.ex. plugg). Det är egentligen bättre att göra om det till en fast shelly-installation med shelly 1 PM, utifrån ett brandriskperspektiv. (Ett jobb för elektriker).

På pappret är det inge fel i ett ha LLvp i ett eluttag såsom du har det, och inga fel (alltså inte olagligt) med att sätta en plugg mellan heller. Men det är en liten risk, det är lite olämpligt. Om inte annat så om du går på den lösningen med plug till LLVP så som du tänker dig, var lite extra observant om det blir varmt vid kontakter, eller luktar. Och inte bara vid installationstillfället, utan främst år senare, då det kan bli sämre kontakt över åren. Och det är då blir det värmeutveckling.

Jag har bara testat 16A varianten av plugg. Jag har mest flyttat runt den lite mellan olika förbrukare för att se energiförbrukning i t.ex. torktumlaren/frysen per månad, men även för att styra klena laster som en lampa i fönstret. Jag har mest fast installerad shelly utrustning. Den andra varianten har jag ingen erfarenhet av.

Det är inte samma risk med t.ex. tvättmaskin som förbrukar hög effekt under kortare perioder, där känns mer ok med en plugg.
 
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
B BSOD skrev:
Tänkte ett varv till. Enheter som förbrukar mycket el under väldigt lång tid, t.ex. llvp, kan det vara risk att det blir varmgång vid övergångar (t.ex. plugg). Det är egentligen bättre att göra om det till en fast shelly-installation med shelly 1 PM, utifrån ett brandriskperspektiv. (Ett jobb för elektriker).

På pappret är det inge fel i ett ha LLvp i ett eluttag såsom du har det, och inga fel (alltså inte olagligt) med att sätta en plugg mellan heller. Men det är en liten risk, det är lite olämpligt. Om inte annat så om du går på den lösningen med plug till LLVP så som du tänker dig, var lite extra observant om det blir varmt vid kontakter, eller luktar. Och inte bara vid installationstillfället, utan främst år senare, då det kan bli sämre kontakt över åren. Och det är då blir det värmeutveckling.

Jag har bara testat 16A varianten av plugg. Jag har mest flyttat runt den lite mellan olika förbrukare för att se energiförbrukning i t.ex. torktumlaren/frysen per månad, men även för att styra klena laster som en lampa i fönstret. Jag har mest fast installerad shelly utrustning. Den andra varianten har jag ingen erfarenhet av.

Det är inte samma risk med t.ex. tvättmaskin som förbrukar hög effekt under kortare perioder, där känns mer ok med en plugg.
Tror faktiskt jag gör så här, tack! LVP i uttag är tyvärr en rest från förra husägarna som vi inte blivit klara att åtgärda. Skippar plugg här!
 
B BSOD skrev:
Startströmmen är ju högre, men jag TROR 16A begränsningen i shelly är för kontinuerlig drift, och att kortare startströmmar som överträffar 16A är ok.
Gjorde ett test ikväll med motor och kupévärmaren till bilen kopplad till Shelly plugg (utan s). 1600w kupé och ca 500w motorvärmare, dvs totalt ca 2100w märkeffekt. Kupévärmaren är en PTC värmare vilket gör att effekten ökar ju kallare det är, 1600w är enligt specifikation vid ca -25 grader.

Vid tillslag tar bilen som mest ca 2700 w enligt pluggen, men endast under ca en till två sekunder, därefter sjunker effekten och stabiliseras runt 2100w efter ca fem sekunder. Exakta tiderna är lite svårt att se då effekten som visas i appen bara uppdaterar ca en gång i sekunden. Om man manuellt ställer effektbegränsningen till 2600w så stänger pluggen av tämligen omedelbart vid tillslag. Det verkar inte vara någon märkbar tidsbegränsning för överlast, är effekten över gränsvärdet stängs utgången av. Om det är någon tidsgräns för hur länge effekten får vara över gränsvärdet så är den väldigt kort, vilket jag finner ganska störande. Det är ju inte ovanligt med höga startströmmar för exempelvis motorer eller som i detta fall PTC värmare.

Testet gjordes med manuell effektbegränsning för att kunna anpassa gränsvärdet till lasten, pluggen har en övre effektgräns (16A) som inte går att stänga av. Antagligen fungerar den på samma sätt, dvs stänger av tämligen omedelbart maxeffekten överskrids.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vad förbrukar en shelly plug? Får man ned förbrukningen genom att ha en plug som slår av istället för att ha tv på stand by?
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
K kjork skrev:
Vad förbrukar en shelly plug? Får man ned förbrukningen genom att ha en plug som slår av istället för att ha tv på stand by?
Vet tyvärr inte men kan lova att du inte kommer spara något på det. Kommer ta längre tid att räkna hem kostnaden än vad pluggen lär hålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.