Du läste rätt och jag hade nog inbillat mig om att det inte gick att registrera in sådana fordon idag.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Jo, själva skåpet är riktigt bra, tyvärr är resten ingen hitt, framförallt de lite äldre 2,5. Växellådan var katastrof, skör som äggskal, när jag fick min -14 med 2,0 motorn sa man att problemet med lådan var borta, den höll 7000 mil !!!
Bra att du nämnde det. Undvik 2,5-orna pga den superkassa lådan är vad jag hört och läst, men även att de övriga modellerna skall vara OK. Vi har en 1,9:a (dci 100). Många som tycker de är klena, men vad f-n, det är en lastbil, inte en sportbil :D
 
Bra att ni fick till det rätt med körkortsklasserna till sist. En varning bara till er med enbart B-kort: en stor och tung pickis eller skåpbil reggad som personbil eller lätt lastbil får nästan inte dra något släp alls, bara ett lätt 750 kg, utan extra behörighet.
 
L
Angående Renault Kangoo. Jag tror inte att andrahandsvärdet på elbilar blir sämre än på fossilbilar. Tvärtom tror jag det blir prisras på fossiler. Elbilar kommer det att förbli brist på och därmed ett bra andrahandsvärde. Det finns alltid någon som inte behöver köra så långt, men som vill köra billigt och miljövänligt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Angående dragvikten och för tunga fordon så gäller det egentligen det väldigt många fordon från det senaste decennierna. Min nuvarande bil (BMW 525) får man dra mindre med på enbart B än man får med min gamla Volvo 240 trots att BMW:n är mer lämpad att dra med på alla sätt. Detta då BMW:n väger strax under 1,8 ton medan 240:in väger 1,3.
Något tyvärr halva Sverige inte verkat förstå. Så att hitta en hästvagn bakom en Golf med två ardennrar i är inte helt ovanligt om man säger så. :rolleyes:

Elbilarnas nackdel när det kommer till andrahandsvärdet som jag ser det är livslängden på batterpaketet. Att lägga ut en stor summa i att köpa ett nytt sådant, om det behövs, kommer svida, även om bilen är billig att tanka. Jag hittar bl.a summan 12 000 dollar för Teslas batterier, 50 000 kronor för Nissan Leafs, 17 500 till en Prius och så vidare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
För egen del väljer jag helt andra byggbilar än dessa. Jag behöver en bil för att transportera material, inte något för att förflytta mig själv och lite verktyg.
Ja, förstår inte riktigt heller hur såna här små skåp skulle varan något för en privatperson som håller på med ett bygge. De ser mest ut att fungera för hantverkare som behöver transportera verktyg.

Större mängder material beställer man för hemleverans från handlare. Mindre mängder kan man ta på ett släp efter vanlig personbil eller inuti/ovanpå en oöm bil typ Golf 3 kombi/Volvo kombi för 5000 kr. Vill man ha en speciell bil som kan lasta lite mer så är en liten flaklastbil perefkt, typ en gammal LT31 eller vad nu deras modernare varianter heter. Sväljer både vikt och längd utan att kosta mycket.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Får nog hålla med tidigare inlägg. Det finns nog inte så många privatpersoner som köper en helt ny byggbil för att underlätta en renovering. Skulle vara om man bygger ett helt hus i lösvirke själv kanske.

Intressant hade ju varit om artikelskaparen gjorde en sondering i blocket och plockade fram 6 olika byggbilar där och gjorde en jämförelse vad man fick för sina pengar. Såklart svårt att veta skicket på en bil i en enskild annons, men det är ju inte det som skulle vara intressant.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
L
S Squall Leonhart skrev:
Elbilarnas nackdel när det kommer till andrahandsvärdet som jag ser det är livslängden på batterpaketet. Att lägga ut en stor summa i att köpa ett nytt sådant, om det behövs, kommer svida, även om bilen är billig att tanka. Jag hittar bl.a summan 12 000 dollar för Teslas batterier, 50 000 kronor för Nissan Leafs, 17 500 till en Prius och så vidare.
Det verkar som den degradering man ser på batterier ligger på ca 10% efter 7-8 år med normala körmönster. Efter den tiden kanske man byter bil ändå, om inte räckvidden längre räcker. Att byta hela batteripaketet för att den går 3 mil kortare låter lite överdrivet.
Kör man väldigt långa sträckor så hinner man tjäna in batterikostnaden ändå.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lennart Eskilsson skrev:
Det verkar som den degradering man ser på batterier ligger på ca 10% efter 7-8 år med normala körmönster. Efter den tiden kanske man byter bil ändå, om inte räckvidden längre räcker. Att byta hela batteripaketet för att den går 3 mil kortare låter lite överdrivet.
Kör man väldigt långa sträckor så hinner man tjäna in batterikostnaden ändå.
Jag tror du missade min poäng. Jag pratar ju om andrahandsvärdet. Det vill säga att köpa en begagnad elbil. Köper jag bilen ny är det väl självklart ingen förlust för mig om bilen tappar några mil efter flera år, men den som ska köpa bilen av mig är kanske inte lika road av att behöva ta med i kalkylen att batteripaketet kanske måste bytas för att behålla bilens tilltänkta räckvidd.
 
S Squall Leonhart skrev:
Jag tror du missade min poäng. Jag pratar ju om andrahandsvärdet. Det vill säga att köpa en begagnad elbil. Köper jag bilen ny är det väl självklart ingen förlust för mig om bilen tappar några mil efter flera år, men den som ska köpa bilen av mig är kanske inte lika road av att behöva ta med i kalkylen att batteripaketet kanske måste bytas för att behålla bilens tilltänkta räckvidd.
Börjar bli vanligt med 20 mils räckvidd nu med elbilar. Även om batteriet degraderas med tiden till 10 mils räckvidd är det fortfarande ett attraktivt fordon för den som ska pendla till jobbet ett par 5-8 mil om dagen på ett miljövänligt sätt. Däremot börjar den ju tappa sitt värde rejält när den når under runt 5 mil i räckvidd. Då går den inte längre använda till en 3-mils pendling med ungarna till dagis på morgonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.