Efter en avloppsinventering så måste ny anläggning göras på min fastighet. Ett minireningsverk är vad bygglovet säger ( eftersom tätheten i marken kräver ovanjord markbädd)
Ecobox small är vad jag planerar. Vill veta vilka kostnader förutom slamtömning som minireningsverket har. Ngn som har info?

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Täthet i mark är inget hinder för markbädd. Det enda är ju någonstans att få vattnet att rinna ut :)
Upphöjd modern upphöjd markbädd som BAGA, bygger inte heller mer än ca 1m i höjd och brukar gå att "gömma" bra.
Sen finns det en uppsjö med andra alternativ.
Vill bara att du inte investerar i värre anläggning än du behöver.
Ring gärna mig för fortsatt diskussion/rådgivning.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Priset för trekammarbrunn med markbädd blir lika dyrt som minireningsverk och gräver mindre grävjobb..74500kr för ecobox small

• Gilla
Jonny Eliasson
  • Laddar…
Beror hur du räknar.
Du kan ju köpa en slamavskiljare + markbädd för 21tkr sen tillkommer grusmaterial allt mellan ca 10-20 000kr.
Sen maskintid ca 24-40timmar.

Sen ska du inte glömma att Ecoboxen kräver en elektriker till installationen också.
Ecoboxen ska ju bytas säck ungefär varannat år beroende på belastning.
Kostar ca 10 000kr + kranbils kostnad att lyfta upp och i med den gamla säcken.

Men den stora besparingen är ju utebliven servicekostnad på en markbaserad lösning, utan endast slamtömning 1 gång per år ca 1000tkr och den har du på alla lösningar i princip.

Fast har du hög eller normal skyddsnivå avgör oftast vilken lösning som är det ekonomisk rätta för dig, sen finns det en rad massa andra faktorer som avgör. Men Ecoboxen kan vara hel rätt för dig och din fastighet, det kan bara du avgöra.

När jag kollade på brunnar och markbädd blev priset ungefär lika högt, reningsverket krävde dock mindre grävjobb på min fastighet.
Vad ska bytas i ecoboxen som kräver kranbil??

• Gilla
Tamford och 1 till
  • Laddar…
Det blir billigast totalkostnad med markbädd, välj kemisk utfällning av fosfor så slipper du klydda med efterrening. Slambilen suger upp utfällningen när de tömmer din trekammarbrunn. Se dessutom till att de tömmer alla kammrarna, för det betalar du dom för att göra.
Har du lite plats på tomten så finns det lösningar som är mer kompakta än de 20-30kvm som markbädd kräver.

Markbädd och speciell fosforrening krävde kommunen.. därför blev bygglovet på minireningsverk istället. Vad kostar flickmedel och fosforfyllning till minireningsverk årligen? Ngn som vet?

KATARINA LINDMARK KATARINA LINDMARK skrev:
Markbädd och speciell fosforrening krävde kommunen.. därför blev bygglovet på minireningsverk istället. Vad kostar flickmedel och fosforfyllning till minireningsverk årligen? Ngn som vet?
Har du möjlighet att själv byta filterpåse på 500Kg?

Lyfta 500 kg klarar nog en jordbrukstraktor tror jag nog, den orkar lyfta höbollar... hur ofta ska filterpåse bytas? Å vad kostar en sådan?

KATARINA LINDMARK KATARINA LINDMARK skrev:
Lyfta 500 kg klarar nog en jordbrukstraktor tror jag nog, den orkar lyfta höbollar... hur ofta ska filterpåse bytas? Å vad kostar en sådan?
Tänk på att säcken väger betydligt mer när den är indränkt av avlopps vattnet.

Vad valde du katarina? Vilken lösning blev det?

Uponor minireningsverk som man fyller flockningsmedel i. Enklare att sköta (slipper lyfta upp med traktor och byta fosforfälla-säcken) visserligen lite dyrt medlet men går att hitta billigare, ungefär samma kostnad som fosforsbytet. Kollade undersökningar och Uponor hade bättre reningsvärden än Ecobox..

• Gilla
Börje1950
  • Laddar…
Härligt. Tack för svar ❤️ Vad betalade du för deras reningsverk?

72 000kr Hem till gården och då ingick 2 dunkar flockmedel

• Gilla
Fredrikgla
  • Laddar…
Underbart. Det är ju ett bra pris.
Har du serviceavtal? Vad kostar det?
Förlåt för många frågor men är så grymt svårt att hitta info på annat håll .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.