Tänkte även byta ut drivremmarna. Både den platta till matningen och vee-belt för motordrivningen. Några tips på vart man får tag på nya eller är det incamachines som gäller?
L Lyyk skrev:
Körde vitt litium jag med, rost togs bort med avrostningsmedel / citronsyra.
Maskinen jag hade var lite trög i matningen så var tvungen att ta isär rätt mycket för att få rull på allt. Om du nu får för dig det så kommer det bli en hel del finlir med att posta om kuttern igen, så fota mycket och skriv ner relevanta mått
Tack!
gissar att jag kommer behöva ta loss kuttern helt för att få ordning på rosten så blir nog en del pyssel.
Har du några tips direkt på mått som jag inte ska missa att ta?
 
K kneckenbauer skrev:
Tänkte även byta ut drivremmarna. Både den platta till matningen och vee-belt för motordrivningen. Några tips på vart man får tag på nya eller är det incamachines som gäller?

Tack!
gissar att jag kommer behöva ta loss kuttern helt för att få ordning på rosten så blir nog en del pyssel.
Har du några tips direkt på mått som jag inte ska missa att ta?
Tror Ola la upp bilder på när han ställde in sin hyvel. Eller blandar jag ihop det @jac ?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Tror Ola la upp bilder på när han ställde in sin hyvel. Eller blandar jag ihop det @jac ?
Jag har inte lagt upp bilder på det, minns knappt om jag ställde in den o om jag gjorde det va det en rätt enkel process, iaf jämfört med Hammern.

Edit. Min hade ju Tersastål så inget postande behövdes.
 
Redigerat:
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
Beror på hur bra justerade knivarna är nu, men under hjullagerhusen finns det justerskruvar, kan vara idé att ta mått på hur dem är ställda.
Samt om du behöver ta bort remskivan så var försiktig vid återmontage är nån form av legering som är rätt spröd. Min skiva var dock sprucken när jag köpte den så bytte till en ny, var tvungen att lyfta kåpan nån cm för att få plats med en mer modern skiva
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
L Lyyk skrev:
Beror på hur bra justerade knivarna är nu, men under hjullagerhusen finns det justerskruvar, kan vara idé att ta mått på hur dem är ställda.
Samt om du behöver ta bort remskivan så var försiktig vid återmontage är nån form av legering som är rätt spröd. Min skiva var dock sprucken när jag köpte den så bytte till en ny, var tvungen att lyfta kåpan nån cm för att få plats med en mer modern skiva
Tack för tipsen,
Verkar som någon redan bytit övre drevet men inte höjd kåpan som du sa och kört tills den smälte sig in i kåpan :)
Borrade du nya hål bara och monterade den lite högre för att få plats?
 
  • Plastkåpa där övre drevet smält och lämnat ett svart märke, skruvhål synliga i kåpans botten, träunderlag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske borde startat en ny tråd för det här verkar vara ett djupare hål än jag hade tänkt när jag skulle fixa till den här hyveln lite bara :).

Första stoppet är att jag inte får av borden.
Bultarna med insex sitter helt fast och rör sig inte även efter att ha badat i 5-56 över natten.

Tror ni på att testa värma lite på dom eller ska jag gå på med en nyckel på brons delen istället?
 
  • Närbild på en hyvel med en fastskruvad insexbult som är markerad med en röd ring, bredvid maskinens gröna metallram och kugghjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva lös den du markerat. Testa höja sänka utmaningabordet lite (vid kortändan av bordet).
Nä, inte fler trådar. Bättre allt i en.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
K kneckenbauer skrev:
Tack för tipsen,
Verkar som någon redan bytit övre drevet men inte höjd kåpan som du sa och kört tills den smälte sig in i kåpan :)
Borrade du nya hål bara och monterade den lite högre för att få plats?
Borrade nya hål, typ 1 cm under befintliga, drog en sytråd mellan hålen och runt ner under botten för att få hyffsat rakt.

Ang låsbulten för bordet så är penterationsolja, ett par f-n och h-vete samt stor insexnyckel och gummiklubba att rekommendera.
Har för mig att jag drog bultarna genom gängtap efter jag fått loss dem för att "rengöra" det som ärgat fast.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
L Lyyk skrev:
Borrade nya hål, typ 1 cm under befintliga, drog en sytråd mellan hålen och runt ner under botten för att få hyffsat rakt.

Ang låsbulten för bordet så är penterationsolja, ett par f-n och h-vete samt stor insexnyckel och gummiklubba att rekommendera.
Har för mig att jag drog bultarna genom gängtap efter jag fått loss dem för att "rengöra" det som ärgat fast.
Tack för svar!

Fick loss ena nu efter jag värmde med en gasbrännare lite.

Smart tips med sytråden!
 
Såg nu att även ”outfeed” bordet har höjdjustering. Ska man behöva lossa på den vi vredet i framkant för att ta av bordet?
 
  • Metallbord med två justeringsskruvar markerade i rött, sida vid sida med verktyg och smådelar, inklusive tänger och muttrar, på en arbetsbänk av trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kneckenbauer skrev:
Såg nu att även ”outfeed” bordet har höjdjustering. Ska man behöva lossa på den vi vredet i framkant för att ta av bordet?
Japp, båda borden sitter med gängstavar undertill, ta även mått eller markera hur låsskruvarna sitter på stavarna, blir lättare att få dit dem sen.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
Ny dag nya utmaningar.

1. Tips på hur man lossar dreven till matningen. Verkar sitta men en pinne rakt igenom axeln men har inte velat slå för hårt på den ännu.
2. Råkade slita avvek bit filt som jag trodde var smuts. Är den något ni bytt och isåfall mot vad? Vanlig filt?

@drhomp eller @frebod, hur fick ni loss dreven när in bytte lager?
 
  • Närbild på en maskindel med flera kugghjul. Det vänstra kugghjulet är markerat med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktygsmaskin med silverrullar och en rödmarkerad del av trasig filt mellan två drev, omgiven av papper och verktyg på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kneckenbauer skrev:
Ny dag nya utmaningar.

1. Tips på hur man lossar dreven till matningen. Verkar sitta men en pinne rakt igenom axeln men har inte velat slå för hårt på den ännu.
2. Råkade slita avvek bit filt som jag trodde var smuts. Är den något ni bytt och isåfall mot vad? Vanlig filt?

@drhomp eller @frebod, hur fick ni loss dreven när in bytte lager?
sprintarna kan du slå rätt så hårt på, ta nån skruvmejsel i liknande dim och slå ur dem.
 
  • Gilla
kneckenbauer
  • Laddar…
L Lyyk skrev:
sprintarna kan du slå rätt så hårt på, ta nån skruvmejsel i liknande dim och slå ur dem.
Fick loss sprintarna men fast i nästa steg.
Fick lagerhuset att röra sig någon millimeter men inte tillräckligt för att kunna lyfta ur kuttern.
Några tips för att få loss lagret när man inte kommer åt med avdragare?
 
  • Maskindel med fastnat lagerhus på arbetsbänk, röd markering runt lagerhuset. Bakgrund med verktyg och arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kneckenbauer skrev:
Fick loss sprintarna men fast i nästa steg.
Fick lagerhuset att röra sig någon millimeter men inte tillräckligt för att kunna lyfta ur kuttern.
Några tips för att få loss lagret när man inte kommer åt med avdragare?
Om jag minns rätt så tillverkade jag ett mothåll av tunn plåt, sen körde jag med tvingar, tror dock att jag fick loss den mer än ett par mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.