Görs med slinga i tanken, tyvärr. Men det är ju som sagt ett sommarproblem. Jag kommer att stoppa in lite extra ventiler så man kan koppla bort extratanken om det skulle visa sig nödvändigt.
 
Du behöver inte krångla till det med ventiler om det inte ändå faller sig naturligt vid omkopplingen. Varmvatten är inget problem du eldar inte mer än att du fyller tank ett när du är i den säsongen. Och vill du bygga lite själv är TVA inte dyrt heller, kolla tråden som varit uppe nyss.
 
Sommartid eldar jag i princip inte alls. ;) Jag har ca 10 kvadrat solpaneler på taket och en slinga i tanken. Jag har haft bekymmer med att det nästan blivit för varmt i tanken när det varit fint väder och lågt uttag av tappvarmvatten...


GK100 skrev:
Du behöver inte krångla till det med ventiler om det inte ändå faller sig naturligt vid omkopplingen. Varmvatten är inget problem du eldar inte mer än att du fyller tank ett när du är i den säsongen. Och vill du bygga lite själv är TVA inte dyrt heller, kolla tråden som varit uppe nyss.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Så där, nu var laddningsledningen till nya tanken ihoplödd och monterad. Nu är det bara en liten bit returledning och ett nytt expansionskärl kvar. Måste säga att jag är lite besviken på evbutiken.se, beställde nya kärlet i onsdags och har ännu inte fått det... MÅSTE ha det innan helgen då jag tänkt stänga av och koppla in tanken i systemet...

IMAG0749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag mjuklödde alla skarvar först, men tyckte det gick så dåligt att jag fegade ur och lånade en gassvets och hårdlödde allt istället. ;)
 
R Göran skrev:
Saxat från annan tråd

Den här texten har jag klippt ut från ÄFAB's hemsida.

Vi lärare på energiprogrammet i Hudiksvall har kommit i dispyt om hur mad ska koppla flera acctankar för att få maximalt utbyte av volymen. Jag hävdar att de ska kopplas i serie diagonalt så att skiktet flyttar sig från från tank till tank.

Svar: Du har både rätt och fel (!)
Du har rätt därför att: Seriekoppling innebär vinster (större än man ofta tror) på strålningsförluster från tankarna genom att dels ytterväggsytan i förhållande till värmd tankvolym blir mindre och dels genom att kopplingen mellan tankarna upptill inte blir varmhållna i onödan. Dessutom är det oftare lättare att bibehålla en bra skiktning i tankarna om man använder seriekoppling. Så länge ackumulatorvolymen endast används för värmeproduktion är det alltid bäst med seriekoppling. *
Men om ackumulatorvolymen även innehåller en varmvattenberedning blir det genast besvärligare. Seriekopplade ackumulatortankar kommer att fungera utmärkt vid uppladdning. Men när du skall ladda ur tankarna är det meningen att du skall vända flödesriktningen så att radiatorreturen (kallaste vattnet) går in i botten på den sista tanken och pressar tillbaka vatten från tanktoppen till botten på föregående tank osv. Detta fungerar så länge värmebehovet är större än tappvarmvattenbehovet.
Men du har fel vår, sommar och höst: Under förutsättning också att varmvattenbehovet tömmer den första tanken tanken på värme snabbare än man får "påfyllning" från tank 2, 3 osv. Finns enbart ett behov av varmvatten kan man ladda alla tankar men bara ladda ur den första eftersom varmare vatten i toppen på tank två av naturlagarna inte kan falla genom det kallare vattnet till botten på tank 1. Det är av de anledningen som man nästan alltid använder parallellkoppling om man har flera tankar. Då kommunicerar tankarna med varandra och man kan både ladda- och ladda ur- hela vattenvolymen.
I det fall att ackumulatorvolymen är betydligt större än vad ett fullt vedinlägg i pannan producerar i värme gör man ofta en kombination av serie- och paralellkoppling. T ex om man har 4 st 750 lit acktankar, så lägger man de två första (1 500 liter) på parallellkoppling (används sommartid för varmvatten) och sedan efterföljande tankar på serie. Men man ser alltid till att man kan ta emot - och ladda ur - vad minst ett fullt vedinlägg producerar i energi. *
CTC system Vemax var både en kombination av serie- och parallellkoppling, där man på samma tankar kopplade både parallell (topp mot topp) och serie (topp till botten). Sedan kunde användaren med hjälp av avstängningsventiler välja hur man vill nyttja tankarna. Vintertid serie- och sommartid parallellkoppling. Problemet var då bara att dels kunde inte installatören inte alltid förklara skillnaden för kunden och dels blev hela installationen onödigt dyr. Bättre är då att satsa på en bättre isolering av tankarna och en parallellkoppling.
Om jag fattar dig rätt ovan med varmvattenberedningen borde det problemet elimineras om har seriekopplade tankar och TVA.

Eller?
 
Helgen är räddad, idag anlände expansionskärlet. :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Hur grovt är röret? Tycker det ser klent ut.......
 
Undrar om du inte måste sätta dit luftningsmöjlighet på röret över dörren, tror inte att luften kommer att åka med vattnet. Eller det är det som sitter ovanför högra dörrfodret?
 
En liten statusuppdatering då:

Smet hem lite tidigare från jobbet idag och lödde ihop det sista, tömde systemet på ett antal liter vatten, plockade bort gamla expkärlet, monterade säkerhetsventilen direkt vid pannan.

Sedan var det "bara" att koppla ihop de nya ledningarna, löda in nya kärlet, fylla systemet och konstatera att nedre anslutningen på "nya" tanken läckte, ur med allt vatten och göra om det hela igen... För att sedan konsatera att den förb*nnade anslutningen läckte lite fortfarande. Nu är det dock ett minimalt läckage, som jag hoppas ska täta sig själv när linet sväller, det kommer inte ens en droppe i timmen så... Slutar det inte läcka får jag väl göra om det för tredje gången...

I övrigt har jag varit förskonad från större läckage, alla lödda kopplingar verkar vara täta, hade ett par droppar vid expkärlets anslutning, men det verkar som det hjälpte att dra åt kopplingen lite. Satte en kulventil före kärlet och sedan en unionskoppling så man har möjlighet att koppla från det vid behov.

Sedan ett par timmar tillbaka håller jag på att försiktigt elda upp systemet i temperatur, har haft väldigt mycket luft, framförallt i radiatorkretsen, detta gissar jag beror på att det sugits in luft när jag gjorde systemet trycklöst, jag hade samma problem i våras när säkerhetsventilen löste ut och tömde titt som tätt p g a för litet expkärl. Nu äntligen börjar dock alla radiatorer bli varma iaf, i början var det mesta iskallt och cirkpumpen stog nog mest och pumpade luft.

Det kommer att bli en lång natt det här. ;)


Lasse245 skrev:
Hur grovt är röret? Tycker det ser klent ut.......
Ja, visst är det klent, det är cu22-rör, vilket är vad hela systemet är uppbyggt av sedan tidigare, och eftersom det befintliga har fungerat OK med dessa rör och jag dessutom hade några meter liggande fick det bli att testa med dessa.

saabdea skrev:
Undrar om du inte måste sätta dit luftningsmöjlighet på röret över dörren, tror inte att luften kommer att åka med vattnet. Eller det är det som sitter ovanför högra dörrfodret?
Det sitter en automatluftare ovanför fodret, sedan manuell luftventil i tanktoppen.
 
Redigerat:
Andra eldningen idag: Eldade inte fullt lika försiktigt idag. 92 grader i hela huvudtanken, 84 i topp och 78 i botten på slavtanken. Lite för högt tryck i systemet, ligger på ca 1.35 bar varmt. Ska släppa ur lite innan nästa eldning. Jag lade mig på ett systemtryck på 0.6 bar kallt och förtryckte kärlet till 0.3 bar. 0.6 bar är lite i överkant för mig som har pannan och alla radiatorer på samma plan, det finns ingen höjdskillnad att tala om alls, kanske ett par dm.

För övrigt verkar det fungera som det ska, förutom det lilla retliga läckaget i botten på nya tanken. Det är dock så lite att jag låter det vara, gissningsvis beror det på att jag inte gjorde rent anslutningen tillräckligt innan jag drog ihop den, det var ganska rostigt där. Antingen tätar det ihop av sig själv, eller så får det väl droppa ur några milliliter/dygn...
 
Har nu eldat i nästan en vecka och kan konstatera att det verkar fungera som tänkt, MEN, och detta är ett stort men, jag verkar nu varmhålla pannan en lång stund efter avslutad eldning. Jag har prövat att plocka isär laddomatens backventil och rengjort sätet utan resultat.

Som ett exempel, jag eldade upp tankarna till nästan 90 grader igår kväll, idag på morgonen höll pannan en temperatur på ca 60 grader. Det känns som att mycket skön värme försvinner genom pannan just nu.

Jag hade en viss varmhållning av pannan även tidigare med en tank, men jag upplever att det blivit värre nu.

Jag får för mig att det är radiatorreturen som efter avslutad eldning "drar med sig" varmvatten från tank 2 som sedan går in genom laddomaten och till pannans botten.

Vad har ni för teorier om detta?

Kopplat enligt tidigare skiss i tråden:

systemskiss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du menar alltså att det är värre nu än tidigare? Självcirkulation mellan panna och tankar. Det är det enda jag kan komma på. Min panna sjunker sakta i temp efter avslutad eldning. Dagen efter är den ca 60 grader och dagen därpå kanske 30.
 
Japp, jag upplever att det blivit värre. Har funderat ett varv till nu och undrar om det inte kan vara så att p g a den klena rördimensionen så orkar inte vattnet riktigt tryckas genom tanken av radiatorreturen utan hellre tar den lättare vägen till laddomaten och sedan självcirkulerar in i pannan.

Jag ska pröva med att spärra backventilen i laddomaten för att helt koppla bort möjligheten till självcirkulation.




Andreas_H skrev:
Du menar alltså att det är värre nu än tidigare? Självcirkulation mellan panna och tankar. Det är det enda jag kan komma på. Min panna sjunker sakta i temp efter avslutad eldning. Dagen efter är den ca 60 grader och dagen därpå kanske 30.
 
Det är nog inte så mycket självcirkulation utan precis som du tänker lite annorlunda tryckfall nu som ger flöden i parallella grenar. Kör inte din radpump med högre kapacitet än du behöver och spärra klaffen i laddomaten så som du tänkt till att börja med.
 
Radpumpen går redan på läge 1. Ska plocka ur ventilen och spärra den i stängt läge. Jag såg att det såldes speciella spärrar att sätta dit på axeln, men det verkar ju bara vara en liten rörbit, en sådan ska jag nog kunna tillverka själv. ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.