R Rejäl skrev:
Man kan aldrig veta åldern då klämningen inte behöver vara original..
Jag skulle alla gånger bytt brunn vid renovering känns som en liten kostnad i det stora hela…
Jo, allting är från 2007.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Oavsett hur gammal den är hade jag aldrig chansat med att återanvända en brunn. Förstår inte varför man skulle snåla in på den biten? Den dagen något händer så ångrar man sig hundra-fallt. Du kan inte byta brunn sen utan att behöva göra om hela badrummet. Så dels kostnadsmässigt men dels tids- och bök-mässigt.
OK, nu vet jag varken ut eller in...
 
A alteregg skrev:
OK, nu vet jag varken ut eller in...
Nu är jag inte med.
Vill du inte byta den pga kostnaden att köpa en ny brunn eller för jobbet att bila bort den?

För inget av detta är speciellt kostsamt tid eller kostnadsmässigt i förhållande till att renovera ett badrum.
 
  • Gilla
alteregg och 1 till
  • Laddar…
A alteregg skrev:
OK, nu vet jag varken ut eller in...
Ta ett snack med din röris. Om han kan göra ren golvbrunnen och han tycker den ser ut att vara i bra skick kan du väl behålla den. Annars låt honom välja det märke han vill jobba med och låt honom byta. Att sätta en ny brunn på samma plats tar minimalt med extra tid nu när den gamla är framme, att flytta kan däremot vara lite bökigare. (Jag hoppas att han kan mer än plattsättning om det är plattsättaren som bilar hos dig 🙂 )
 
  • Gilla
alteregg
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det vara någon risk att golvbrunnen är tillverkad för så länge sen (-92 ?) att den inte längre är godkänd?
Jag vet inte när det slutade att stå AB Sjöbo bruk på klämringen.
Jag tror inte det ändrades förrän 2011 när de flyttade allt från Sjöbo till Ystad men är inte 100% säker.
Brunnen ser ut att vara av godkänd typ med klämringen.

A alteregg skrev:
Hej och tack för svar! Nej, huset är byggt 2007, så det borde vara OK..
Då är ju brunnen garanterat nyare än 1990 och alltså godkänd. 😂😉



Förstår personligen inte att man ens funderar på att behålla en gammal plastbrunn som dessutom innehar en förhöjningsring vilket i min värld är ytterligare en källa till eventuella problem.

Ett badrum kostar så pass mycket att göra vid så att inte byta brunn är faktiskt bara dumsnålt ut i fingerspetsarna. ;)

Ska du själv hugga upp brunnen så får du ju kolla var utloppet löper så du inte hugger sönder där den är ansluten på avloppstammen för då skapar du dig bara merjobb.

Dock verkar det som du ska ha hantverkare att göra jobbet åt dig och då förstår jag inte varför du inte tar diskussionen med dem och vad prisskillnaden blir med en ny plastbrunn, rostfri brunn, väggnära brunn etc.
Se då även till så de mäter in och flyttar brunnens placering till centrum av den färdiga duschzonen så blir det snyggt med ett kuvertfall om plattsättarna vet vad de sysslar med.


Jag hade ju alla ggr satt en Jafo om jag skulle sätta en ny plastbrunn då jag förordar de skruvbara klämringarna som bättre.

Sen kan man sätta en Blücher i rostfritt som är bra på sina sätt där man t.ex kommer ifrån att råttor kan tugga sig in i badrummet och man har lättare att justera höjden på brunnen i efterhand när den är fastgjuten och innan man ska flytspackla fallet.

En väggnära brunn passar i min värld bäst om man har en nisch där man har duschen så det bara rinner rakt bak mot väggen och brunnen. I en hörna passar det bäst med en hörnbrunn men de går inte alltid att få till beroende på hur det ser ut i golvet.
 
  • Gilla
alteregg och 4 till
  • Laddar…
Håller med Paul, när man har kommit såhär nära är det bara fortsätta, ett badrum kostar så mycket så den lilla skillnaden är försumbar.
 
  • Gilla
alteregg och 2 till
  • Laddar…
Hej
Väggnära brunn alla dagar i veckan!!

Jämnt fint fall på golvet, snyggare och så slipper man stå på en sil..
Hittar faktiskt inga nackdelar utom möjligen en något högre kostnad.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Brunnen är nästan centrerad för utrymmet, hörna på 80 x 90 cm, förutom några cm från den högra väggen. Det blir en fast glasvägg på vänster sida och en duschdörr rakt fram. Kommer att byta brunn, kanske till Jafo som föreslagits och med kuvertskärning. Tror det blir bäst!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Väggnära brunn alla dagar i veckan!!

Jämnt fint fall på golvet, snyggare och så slipper man stå på en sil..
Hittar faktiskt inga nackdelar utom möjligen en något högre kostnad.
/ Björkskär
Är duschen placerad i en hörna får man ju i så fall ha en hörnbrunn som jag nämnde för i annat fall får man göra ett vad vi kallar "kilfall" för och få vattnet mot en ränna längs en av väggarna.
Personligen tycker inte jag att det är optimalt och snyggare än ett snyggt kuvertfall, men det är en smaksak.

Typ som detta på bilden där plattorna höger om glaset ligger lägre än de till vänster om glaset så att det bildas en kil i höjdled.

Duschhörna med glasvägg och fall mot en väggbrunn. Golvet till höger om glaset ligger lägre än till vänster och skapar en kil i höjdled.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
B Björkskär skrev:
Hej
Väggnära brunn alla dagar i veckan!!

Jämnt fint fall på golvet, snyggare och så slipper man stå på en sil..
Hittar faktiskt inga nackdelar utom möjligen en något högre kostnad.
/ Björkskär
Det skulle vara kostnaden i så fall..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.