S
I IaMatsErik skrev:
Vi behöver ändra marknaden och/eller politiken, tvunget belånade husköpare är två heltid förvärvsarbetande är på tok. Om endera förlorar inkomsten, stå på bar backe, bedrövligt. Jag tycker bo i ett småhus ska kännas som en trygghet, ett eget bo, inte ett oro inför nästa amortering. Hur få "upp" småhusbyggandet? Låt ritare med konstruktions kunnande styra utvecklingen.
Ändå är småhusboende, priviligierat gentemot hyresrätt. En småhusägare har förhållandevis låga boendekostnader pga av låg eller ingen amortering på lån, låg ränta och avdragsrätt på dessa. Dessutom en värdestegring pga nuvarande snedvridna bostadsmarknad. En villaägare kan belåna sig rätt hårt för att komma upp i samna månadskostnad som en hyreslägenhet.
Ett exempel från storstan:
Jag bodde i en hyresrätt på Lidingö som jag betalade drygt 14 tkt/mån för. En kompis köpte en kåk för 10 år sedan på samma ställe som han betalade 8 mille för. Han har haft halva min hyra i kostnad för kåken i alla år.
Sedan måste folk lära sig att hålla koll på kostnader och vad som ev kan hända framåt. Man måste inte springa och maxbuda hej vilt bara för att det är billigt att låna, vilket många gör. Tro mig, jag känner några stycken. Sedan piper man så fort räntan går upp 0,5% eller som du säger, någon blir arbetslös. De flesta boenden kräver två löner idag även bland de som tjänar jäkligt mycket. Dom belånar ju sig på samma sätt fast på högre nivåer.

• Gilla
lennyherman och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Ändå är småhusboende, priviligierat gentemot hyresrätt. En småhusägare har förhållandevis låga boendekostnader pga av låg eller ingen amortering på lån, låg ränta och avdragsrätt på dessa. Dessutom en värdestegring pga nuvarande snedvridna bostadsmarknad. En villaägare kan belåna sig rätt hårt för att komma upp i samna månadskostnad som en hyreslägenhet.
Ett exempel från storstan:
Jag bodde i en hyresrätt på Lidingö som jag betalade drygt 14 tkt/mån för. En kompis köpte en kåk för 10 år sedan på samma ställe som han betalade 8 mille för. Han har haft halva min hyra i kostnad för kåken i alla år.
Sedan måste folk lära sig att hålla koll på kostnader och vad som ev kan hända framåt. Man måste inte springa och maxbuda hej vilt bara för att det är billigt att låna, vilket många gör. Tro mig, jag känner några stycken. Sedan piper man så fort räntan går upp 0,5% eller som du säger, någon blir arbetslös. De flesta boenden kräver två löner idag även bland de som tjänar jäkligt mycket. Dom belånar ju sig på samma sätt fast på högre nivåer.
Säker på att du inte jämför äpplen och päron när du jämför dina 14tkr/mån med kompisens villa? Det är lätt att göra glädjekalkyler med ägt boende och glömma allt vad underhåll heter. Dessutom tar man ju en del egen risk om saker går sönder eller marknadspriserna går ner när du är tvingad att sälja. Skulle nog säga att det är få "normal" villor som kostar mindre än 14tkr/månad om du räknar in allt som ingår i en vanlig hyra.

• Gilla
lundensaren och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Behöver Sverige en ny egnahem-rörelse? Den frågan ska ett seminarium med bostadspolitiker diskutera.

Du kan läsa artikeln här: Seminarium om hur vi kan få upp småhusbyggandet i Sverige
Sverige behöver planera för fler trädgårdsstäder där småhus blandas med flerfamiljshus, skolor, gröna parker, butiker och restauranger i en mänsklig skala. I en sådan miljö blir det attraktivt att bygga och bo.
Kommunerna måste sluta upplåta all mark till att bygga på höjden. Man behöver bygga flera självständiga centrum istället för att överbelasta och förstöra de centrum som finns med gränslös förtätning och tråkiga sovstäder i anslutning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.