Som husritare, byggkontoren hos kommunerna blandar alldeles för mycket sitt eget tyckande och smak i bygglovsprocessen. Sedan min kund och jag efter avslag möter kommun representanter med inspelare på och begär dom förklara var punkt har vi fått godkänt bygglov. Det ska inte behöva vara så men det är.

• Gilla
segv
  • Laddar…
Hur skulle en egnahemsrörelsen se ut idag då var det trångbodda arbetarklassen på ställen som Södermalm som fick chansen att bygga sina egna hus ska det vara familjer från miljonprogrammet som Botkyrka som ska få chansen att bygga sitt egna hus ?

Är inte flaskhalsen att all mark, åtminstone i Stockholm upplåts till att bygga HR och BR och inte villor (egnahem/småhus)?

• Gilla
Bure och 3 till
  • Laddar…
Vi behöver ändra marknaden och/eller politiken, tvunget belånade husköpare är två heltid förvärvsarbetande är på tok. Om endera förlorar inkomsten, stå på bar backe, bedrövligt. Jag tycker bo i ett småhus ska kännas som en trygghet, ett eget bo, inte ett oro inför nästa amortering. Hur få "upp" småhusbyggandet? Låt ritare med konstruktions kunnande styra utvecklingen.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hur skulle en egnahemsrörelsen se ut idag då var det trångbodda arbetarklassen på ställen som Södermalm som fick chansen att bygga sina egna hus ska det vara familjer från miljonprogrammet som Botkyrka som ska få chansen att bygga sitt egna hus ?
Finns inte på kartan. På pappret ett småhus ritat materialkostnad 350.000 landar på, vaddå, 3.000.000? Kommunerna har stor skuld, barockt kräva det dom gör för en plätt land (vilken tillhör oss alla).
För övrigt anser jag vi har dom politiker vi förtjänar, vår tids adel

I IaMatsErik skrev:
Finns inte på kartan. På pappret ett småhus ritat materialkostnad 350.000 landar på, vaddå, 3.000.000? Kommunerna har stor skuld, barockt kräva det dom gör för en plätt land (vilken tillhör oss alla).
Argh, läser Stefan är medarat - nu får jag på pälsen. ; )

I IaMatsErik skrev:
marken hyrde man av Komunen på 60 års kontrakt Finns forfarande områden där tomterna inte är friköpta en

R
Redaktionen Redaktionen skrev:
Behöver Sverige en ny egnahem-rörelse? Den frågan ska ett seminarium med bostadspolitiker diskutera.

Du kan läsa artikeln här: Seminarium om hur vi kan få upp småhusbyggandet i Sverige
Törs man skriva här utan att bli blockerad för fel politisk åsikt?
Trodde vitsen med forum och rörelser att slippa politiskt korrekta moderatorer....

Ja det behövs verkligen en egnahemrörelse som är inriktad på unga människors behov av att bygga sig sina egna hem

• Gilla
  • Älska
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Av miljöskäl bör vi vi bo och arbeta tätt i städer

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
I städer som LA finns det mycket små hus

R
Ulltand Ulltand skrev:
Nej vi bör sprida ut oss och leva på landsbygden

• Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Nej vi bör sprida ut oss och leva på landsbygden
Ja iaf i och nära områden där det finns arbeten.
Långt ifrån många kan arbeta på distans större delen av sitt yrkesliv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad vi bör göra och hur folks preferenser ser ut vad det gäller det egna boendet är två helt skilda saker.
Många har och kommer aldrig ha möjlighet att bo med sin familj i en bostad i eller väldigt nära de större städerna där de nya arbetena och branscherna växer fram.

I IaMatsErik skrev:
Som husritare, byggkontoren hos kommunerna blandar alldeles för mycket sitt eget tyckande och smak i bygglovsprocessen. Sedan min kund och jag efter avslag möter kommun representanter med inspelare på och begär dom förklara var punkt har vi fått godkänt bygglov. Det ska inte behöva vara så men det är.
Jag ansökte om bygglov i Huddinge 2017, fick bygglov beviljat relativ enkelt efter en justering av ett av våtutrymmena.

Ritningarna uppfyllde planbestämmelerna helt och hållet.
Vad är det du menar är så svårt?
Läs områdesplanen och rita efter hur dem ser ut.
Min granne försökte få tlll en massa ändringar och planstridiga egna små påhitt..Han höll på och prosessa i över ett år och gav till slut upp och sålde tomten.

Tomten köptes av ett mindre byggföretag och nu står där ett hus helt i enighet med områdesplanen som är från 2012.

Är man läskunnig och kan rita efter hur em plan ser ut är det inte speciellt svårt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.