16 090 läst · 37 svar
16k läst
37 svar
Sekelskiftesveranda - hjälp
Tack thomas! Jag tror jag förstår hur du gjort, men undrar hur det kommer att se ut när jag har allt helt öppet underifrån. Om du tittar på första bilden så är det precis så jag tänkt göra. Har du ett täckt innertak så att du inte ser takstolarna underifrån eller är det öppet? Bifogar en ytterligare inspirationsbild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du ska ha öppet underifrån behöver du inte den gula.
Men då hänger jag inte riktigt med vad du menar med synlig undersida med pärlspont. Ska du alltså lägga pärlspont ovanpå takstolarna, med pärlsponten neråt?
Då kommer de inte att linjera över takstolen i hörnet nej, men det kommer nog inte att märkas så mycket eftersom takstolen döljer skarven.
Men då hänger jag inte riktigt med vad du menar med synlig undersida med pärlspont. Ska du alltså lägga pärlspont ovanpå takstolarna, med pärlsponten neråt?
Då kommer de inte att linjera över takstolen i hörnet nej, men det kommer nog inte att märkas så mycket eftersom takstolen döljer skarven.
Det tog lite tid att fixa allt men nu har jag flyttat girsparrana till kortsidan och gjort om så att utsticken blir lika stora på lång/kortsida. Det som nu händer är att kortsidans utstick blir annorlunda (fetare) mot långsidans (tunnare och smäckrare) då vinkeln är brantare. På bilden kan man se vad jag menar. Finns det något sätt att "trolla bort" detta eller är det så det blir. Tyvärr har jag ingen öppen valmad veranda i närheten som jag kan titta på. Blir inte riktigt klok på detta tak :x
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Du kan få samma lutning på taket OCH samma utstick på takfoten, på lång och kort-sida. Det fixar du genom att sätta girsparren i 45-grader, rakt över hörnet. Så att avståndet från hammarbandet till girsparren blir detsamma på lång- resp. kort-sidorna.
Som du gjort blir det brantare lutning på kortsidorna, och då blir höjden över hammarbandet också lite större.
Som du gjort blir det brantare lutning på kortsidorna, och då blir höjden över hammarbandet också lite större.
Jo jag förstår att det är 45 grader som är nyckeln här, men då kommer taket att mötas på mitten då jag har förhållande 4m:2m och förändra takets utformning. Jag har en gammal bild som jag utgår från som jag försöker återskapa där taket ser ut dom jag nu gjort (tror jag i alla fall)
Även jag hade lika långa sidor, och hade fått en spets mitt på taket om jag gjort samma lutning. Istället gjorde jag som du, valde brantare på ena sidan. I mitt fall var det ett helt tak, och detta ger då i mitt fall byggnaden ett utseende av att vara långsmal, även fast den i själva verket är kvadratisk.
Jag tror inte du kommer uppleva något negativt av att det blir större lutning på sidorna, utan istället uppleva det positiva i formspråket som uppstår, jämfört med alternativet.
Jag tror inte du kommer uppleva något negativt av att det blir större lutning på sidorna, utan istället uppleva det positiva i formspråket som uppstår, jämfört med alternativet.
Lite uppdatering..äntligen är taket på plats . Fick tag på riktigt fin 125 x 25 mm pärlspont från lokala sågen/hyvleriet som jag la taket med. Nu väntar jag på skivtäckningen från plåtslagarn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite mallning på gång för att hitta rätt skala/ storlek på "vindskivorna" med utsmyckningar.
Kommer bli denna form. Har tagit befintlig dekoration på gaveln och återför det till verandan. Jag hoppas det ska kännas lagom och passa ihop med huset.
Logga in
Skapa konto
Kommer bli denna form. Har tagit befintlig dekoration på gaveln och återför det till verandan. Jag hoppas det ska kännas lagom och passa ihop med huset.
Logga in
Skapa konto
Fint! Nu blev ju takfotstassarna olika tjocka, hur upplever du det i verkligheten? Själv tycker jag inte att det stör. De på framsidan är verkligen smäckra!
Man kan också se det som så att perfektion inte är detsamma som symmetri eller likformighet. För mig kan perfektion innebära att vara ärlig med konstruktionen. I detta fall krävde konstruktionen att tassarna är olika tjocka. Det tål att visas upp med stolthet istället för tvekan!
Hur känns den assymetriska placeringen av girsparren? När jag ritade ett hus för några år sedan hade jag samma situation, men valde att sätta takstolen i hörnet med olika storlek på takfot som konsekvens. Nu blev det huset inte byggt, så jag vet inte hur det hade sett ut i verkligheten.
Man kan också se det som så att perfektion inte är detsamma som symmetri eller likformighet. För mig kan perfektion innebära att vara ärlig med konstruktionen. I detta fall krävde konstruktionen att tassarna är olika tjocka. Det tål att visas upp med stolthet istället för tvekan!
Hur känns den assymetriska placeringen av girsparren? När jag ritade ett hus för några år sedan hade jag samma situation, men valde att sätta takstolen i hörnet med olika storlek på takfot som konsekvens. Nu blev det huset inte byggt, så jag vet inte hur det hade sett ut i verkligheten.
Tack microkatten. De olika tjocklekarna trollades bort när taket lades, och girsparren förskjuten blev riktigt bra. Sedan kommer utsmyckningarna som döljer tassarna, så jag tycker det blev precis så som jag ville ha det . Men det var mycket möda, tid, svordomar och funderingar innan jag kom så långt. Nåväl, jag har inga problem att jävlas bara det blir bra till slut, då är det värt det.
Vindskivan påbörjad. Svårt att få sticksågen att pendla rakt. Har ingen drivning på och blad för att såga kurvor, ändå vill bladet (Luna)såga snett. Några tips? Har en festools sticksåg modell äldre och Luna blad. Är bladen för mjuka kanske? Vilket blad ska jag använda?
Logga in
Skapa konto