Jag vill inte förringa NerCons uppgifter ovan men kan någon bekräfta att det går att ändra uppringningsnummer efter ett ev. uppsagt avtal med Securitas Direct?NerCon skrev:Jodå, alla ir/foton skickas via mms, eller som data beroende på motagningsförhållanden osv. så även när du säger upp avtalet, om du nu gör det. så kan du enkelt ändra inställningarna så att bilderna kickas tex. till din biltelefon via MMS, Alt. att du monterar en adsl kort och får det på mailen.
/Mats
Jag funderar på att skaffa larm via Securitas Direct och skulle jag inte längre vilja betala för tjänsten och säger upp abbonemanget vill jag inte stå med ett larm som inte kan kontakta mig vid ett ev. inbrott
Mvh
redcoon skrev:En representant från Aroundio Securitas knackade på dörren idag och presenterade sina larmlösningar.
Jag var skeptisk direkt men valde ändå att släppa in honom eftersom jag sedan tidigare vet att man endast hyr larmen av dem vilket inte är ett alternativ. Man betalar ett antal tusen och när man säger upp väktartjänsten kommer dom och plockar ned larmet.
Jag gjorde detta väldigt tydligt för honom att vi inte är intresserade av ett "hyrköp" och han svarade med att dom slutat med detta för att dom fått endel kritik. Han menade på att alla delar i larmet kommer att ägas av mig till 100% och om vi säger upp väktartjänsten kommer vi fortfarande ha ett fullt fungerande larm, dock utan själva uppringningsfunktionen.
Kan någon verifiera att detta stämmer. Man blir trots allt lite skeptisk kring säljnande dörrknackare.
Det stämmer, men vad han kanske inte upplyste om är att dom vid ett uppsägande även tar bort dekalerna som sitter runt huset. Det är dom som utgör ca 60 % av hela larmet.
Sverigechef på ett larmbolag
Det är ju inte så konstigt att de vill ta bort dekalerna i sådana fall. Om de lät dekalerna sitta kvar skulle ju dekalerna i förlängningen tappa i trovärdighet, eftersom det inte alls behöver betyda att ett larm finns installerat.ForPlesure skrev:
Eftersom du säger att dekalerna utgör ca. 60% av larmet är det väl bra om deras budskap inte tappar i värde? Så hade jag resonerat iaf. Det är ju även ett incitament för kunderna att behålla tjänsten.
Vem vill slänga upp dekaler som inte betyder någonting annat än: Någon gång har ett larm varit installerat och aktivt här.
Värdet i sådana dekaler torde vara ganska lågt och knappast utgöra 60% av larmet.
Redigerat:
Helt riktigt. Riktiga dekaler från riktiga bolag betyder mycket när eventuella tjuven kryssar runt och letar bryt.
Synd att den som satte larmet i mitt nyköpa hus inte tog ner larmet och dekalerna innan jag flyttade in.. För nu kommer han inte in i huset (Det är på insidan som dessa dekaler sitter), det är den gamla ägaren som hade avtalet, jag har inget avtal med securitas
Fast det framgår ju ganska klart av texten på dekalen att det inte är dina dekaler? Tror att det står ngt i stil med "Skylten är Securitas Directs egendom". Sen hur det juridiskt skulle bli om de kräver tillbaka skyltarna vet jag inte... Tidigare ägare till fastigheten har ju nu överlåtit ett larm och dekaler till dig som han inte ägde, och följdaktligen gör inte du det heller! Fast att ngn skulle bry sig tror jag är långsökt...
Etiketterna skall monteras ner i samband med uppsägande av avtal, men teknikerna som utför dessa nedmonteringar har som oftast inte tid att skrapa loss dessa.
Därför kan man se gamla hus med åtskilliga dekaler från olika perioder tidsmässigt. Samma gäller när en ny larmoperatör kommer, så skall dennes tekniker ta bort gamla märken. Deras lönebild gör att det flesta vill göra ett så snabbt jobb som möjligt och det resulterar i att man "hoppar" över att ta bort de gamla skyltarna.
Därför kan man se gamla hus med åtskilliga dekaler från olika perioder tidsmässigt. Samma gäller när en ny larmoperatör kommer, så skall dennes tekniker ta bort gamla märken. Deras lönebild gör att det flesta vill göra ett så snabbt jobb som möjligt och det resulterar i att man "hoppar" över att ta bort de gamla skyltarna.
Hade jag varit i branschen hade jag försökt införa någon typ av branschgemensamt system, liknande skattemärket vi hade på reg.skyltarna tidigare. T.ex. att man varje år skickar ut nya märken som sätts upp bredvid dekalen (för att signalera att det är aktivt). På så sätt hade man sluppit "gratisåkande" på dekalerna. Larmföretagen hade kunnat gå ihop och bilda ett gemensamt företag för distribution och administration av dessa märken.
Med ett sådant system hade man ju även kunnat överlåta all hantering (uppklistring och borttag av gammalt) på kunderna, eftersom det ligger i deras intresse att hålla det uppdaterat. Då slipper de ackordsavlönade teknikerna bekymret med detta.
Men detta är ju helt sett ur larmföretagens perspektiv. För kunderna är det ju bra att de sitter kvar och inte har något "bäst före datum", eftersom det trots allt är den avskräckande effekten de flesta vill åt.
Med ett sådant system hade man ju även kunnat överlåta all hantering (uppklistring och borttag av gammalt) på kunderna, eftersom det ligger i deras intresse att hålla det uppdaterat. Då slipper de ackordsavlönade teknikerna bekymret med detta.
Men detta är ju helt sett ur larmföretagens perspektiv. För kunderna är det ju bra att de sitter kvar och inte har något "bäst före datum", eftersom det trots allt är den avskräckande effekten de flesta vill åt.
Redigerat:
Bra tänkt, men de olika företagen är av olika kalibrar och kvalitet. Samt så kommer det nya samt gamla går i graven.
Om du tänker på delägarskapet i distributionsföretaget så går det ju att dela upp utifrån marknadsandelar eller liknande. D.v.s. att ett företag med 20% av marknaden har 20% av aktierna (enkelt uttryckt). Givetvis utan att någon får över 50% (det går nog att hitta bra modeller för detta). Sedan tror jag att det främst är de större mer etablerade företagen som skulle tjäna på en sådan lösning och det borgar gissningsvis för kontinuiteten?
Småfirmor som dyker upp och försvinner struntar nog i sådana här saker. Men i dessa fall är nog inte "gratisåkandet" på deras larmdekaler speciellt intressant heller gissar jag?
Nu låter det som att jag är intresserad av att få igång en sådan lösning. Så är INTE fallet. Jag bryr mig egentligen inte! Det var bara ett rolig grej att fundera på...
Småfirmor som dyker upp och försvinner struntar nog i sådana här saker. Men i dessa fall är nog inte "gratisåkandet" på deras larmdekaler speciellt intressant heller gissar jag?
Nu låter det som att jag är intresserad av att få igång en sådan lösning. Så är INTE fallet. Jag bryr mig egentligen inte! Det var bara ett rolig grej att fundera på...
Man behöver nog egentligen inte ha ett sådant företag ö.h.t vid närmare eftertanke. Det finns ju redan företag som specialiserat sig på att trycka och skicka denna typ av material. Då skulle det räcka att skicka en fil med aktiva kunder från kunddatabasen en gång per år (samt vid nyreg). Tryckeriföretaget printar ut ett litet klistermärke och skickar ut.
Då skulle det ju räcka med en branschöverenskommelse (iaf. mellan de stora) att man skall införa datummärken. Jag gissar att alla upplever detta som ett litet problem? Men samtidigt kanske man inte vill vara först med att införa detta?
Man kan ju dock gå ihop och upphandla själva "distributionstjänsten"?
Då skulle det ju räcka med en branschöverenskommelse (iaf. mellan de stora) att man skall införa datummärken. Jag gissar att alla upplever detta som ett litet problem? Men samtidigt kanske man inte vill vara först med att införa detta?
Man kan ju dock gå ihop och upphandla själva "distributionstjänsten"?
Redigerat:
Står "Skylten ingår i larmövervakningstjänsten"Maveric77 skrev:Fast det framgår ju ganska klart av texten på dekalen att det inte är dina dekaler? Tror att det står ngt i stil med "Skylten är Securitas Directs egendom". Sen hur det juridiskt skulle bli om de kräver tillbaka skyltarna vet jag inte... Tidigare ägare till fastigheten har ju nu överlåtit ett larm och dekaler till dig som han inte ägde, och följdaktligen gör inte du det heller! Fast att ngn skulle bry sig tror jag är långsökt...
I detta fall sades larmtjänsten med hyrlarm upp en månad innan mitt tillträde.
Jag flyttade in på fredagen och på måndagen skulle en tekniker komma ut, enligt avtal med den gamla ägaren, Den gamla ägaren hade även sagt att det var okej för teknikern att gå in i huset med hjälp av nyckeln i nyckeltuben.
Men eftersom inget har avtalats med mig, så väntade inte jag hemma på denna jeppe, Såg att han hade vart å skrapat bort några märken som han kom åt.
Men nyckeltuben kom han inte åt eftersom denna "råkade" jag limma igen Det gamla leksakslarmet ligger i påse, behagar dom komma å hämta sakerna så kan dom få dem tillsammans med den nu itusågade nyckeltuben, efter att hålet nu är lagat..
Men in i huset sätter de inte en fot.
Tanken är god, men följden blir att tjuven får det otroligt lätt att se vilka som har uppkopplade larm och inte har uppkopplade larm.eviljava skrev:Man behöver nog egentligen inte ha ett sådant företag ö.h.t vid närmare eftertanke. Det finns ju redan företag som specialiserat sig på att trycka och skicka denna typ av material. Då skulle det räcka att skicka en fil med aktiva kunder från kunddatabasen en gång per år (samt vid nyreg). Tryckeriföretaget printar ut ett litet klistermärke och skickar ut.
Då skulle det ju räcka med en branschöverenskommelse (iaf. mellan de stora) att man skall införa datummärken. Jag gissar att alla upplever detta som ett litet problem? Men samtidigt kanske man inte vill vara först med att införa detta?
Man kan ju dock gå ihop och upphandla själva "distributionstjänsten"?
Det som då händer är att man "Måste" skaffa en uppkopplad tjänst, och då vet vi vad som händer när man "måste" ha något, priset kommer att stiga kraftigt.
Nä dekaler ger bäst effekt när den som har onda avsikter inte kan vara säker på vad som är äkta eller fejk
Ja, absolut! Du har helt rätt i det du skriver.frohike skrev:Tanken är god, men följden blir att tjuven får det otroligt lätt att se vilka som har uppkopplade larm och inte har uppkopplade larm.
Det som då händer är att man "Måste" skaffa en uppkopplad tjänst, och då vet vi vad som händer när man "måste" ha något, priset kommer att stiga kraftigt.
Nä dekaler ger bäst effekt när den som har onda avsikter inte kan vara säker på vad som är äkta eller fejk
Men jag skrev även tidigare att detta endast låg i larmföretagens intresse. Jag tar det igen: För kunderna är det självklart bättre om det inte finns några datumstämplar. Men för larmföretagen skulle det vara bättre med "datummärken", eftersom kunderna då skulle få ett starkt incitament att skaffa tjänsten och inte enbart åka snålskjuts på gamla dekaler.
Detta var bara lite funderingar jag hade. Det är ju inget system jag vill ha egentligen.