11 112 läst · 31 svar
11k läst
31 svar
SEB vill stoppa köp av hus med uthyrningsdel
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har köpt ett stort hus med en redan boende hyresgäst på ett plan I en egen lägenhet. Lånelöftet var klart via telefonbanken, köpekontrakt skrivet och handpenning är lagd. Nu ringer banken och sager att a) det går inte att göra husköp så här utan mäklare och b) att jag troligtvis inte får köpa huset pga av att det finns en lägenhet till uthyrning där.
Kan de verkligen göra så här? Betdyer inte påskrivet kontrakt något samt givet lånelöfte? Någon som vet om denna märkliga regel? Banken skulle undersöka vidare och återkomma.
Tacksam för svar.
Jag har köpt ett stort hus med en redan boende hyresgäst på ett plan I en egen lägenhet. Lånelöftet var klart via telefonbanken, köpekontrakt skrivet och handpenning är lagd. Nu ringer banken och sager att a) det går inte att göra husköp så här utan mäklare och b) att jag troligtvis inte får köpa huset pga av att det finns en lägenhet till uthyrning där.
Kan de verkligen göra så här? Betdyer inte påskrivet kontrakt något samt givet lånelöfte? Någon som vet om denna märkliga regel? Banken skulle undersöka vidare och återkomma.
Tacksam för svar.
Läs Villkoren i lånelöften om det står något om affär utan mäklare eller hyresgäst. Har väldigt svårt att tro det. Be att få prata med kontorschefen, något verkar ha gått galet i huvudet på handläggaren.
Hej,
Tack för svar - det hoppas jag också att det handlar om!
Jag kan inte se att det finns sådana förbehåll. Så här står det I lånelöftet (skall noteras att jag I dialogen med telefonbanken varit tydlig med uhyrningslägenheten men jag har ju ingen inspelning på det):
Erbjudandet grundar sig på de uppgifter som du eller ni lämnade i ansökan och gäller under förutsättning att:
- SEB har godkänt säkerheten för lånet innan köpekontraktet skrivs
- SEB bedömer, om du avser att köpa en bostadsrätt, att din återbetalningsförmåga inte påverkas av bostadsrättsföreningens ekonomi - uppgifterna i ansökan är riktiga och inte har ändrats
- ränteläget som gällde vid ansökan inte har förändrats på ett sådant sätt att din eller er återbetalningsförmåga påverkas
- uppgifterna i ansökan visar ditt eller ert totala engagemang gällande både tillgångar och skulder
- du eller ni inte fått någon betalningsanmärkning, kommit på obestånd eller att din eller er återbetalningsförmåga blivit sämre sedan lånelöftet gavs.
Tack för svar - det hoppas jag också att det handlar om!
Jag kan inte se att det finns sådana förbehåll. Så här står det I lånelöftet (skall noteras att jag I dialogen med telefonbanken varit tydlig med uhyrningslägenheten men jag har ju ingen inspelning på det):
Erbjudandet grundar sig på de uppgifter som du eller ni lämnade i ansökan och gäller under förutsättning att:
- SEB har godkänt säkerheten för lånet innan köpekontraktet skrivs
- SEB bedömer, om du avser att köpa en bostadsrätt, att din återbetalningsförmåga inte påverkas av bostadsrättsföreningens ekonomi - uppgifterna i ansökan är riktiga och inte har ändrats
- ränteläget som gällde vid ansökan inte har förändrats på ett sådant sätt att din eller er återbetalningsförmåga påverkas
- uppgifterna i ansökan visar ditt eller ert totala engagemang gällande både tillgångar och skulder
- du eller ni inte fått någon betalningsanmärkning, kommit på obestånd eller att din eller er återbetalningsförmåga blivit sämre sedan lånelöftet gavs.
Skulle gissa på att anledningen till att de inte uppskattar hyresgästen är att denna har/kan få besittningsrätt av hyreslägenheten. Vilket kan påverka möjligheten till försäljning av fastigheten och försäljningspriset.
Dessvärre skulle jag tro att bankerna inte åtagit sig särskilt mycket i och med ett lånelöfte. Men det bör framgå av lånelöftet som du fått. Försök att få till ett fysiskt möte för att diskutera detta med aktuell bank. Parallellt prata med andra banker om finansiering. Kanske inte bara gå till de gamla traditionella bankerna. De andra kanske är lite hungriga på kunder.
Dessvärre skulle jag tro att bankerna inte åtagit sig särskilt mycket i och med ett lånelöfte. Men det bör framgå av lånelöftet som du fått. Försök att få till ett fysiskt möte för att diskutera detta med aktuell bank. Parallellt prata med andra banker om finansiering. Kanske inte bara gå till de gamla traditionella bankerna. De andra kanske är lite hungriga på kunder.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Banken kan luta sig mot villkoret "- SEB har godkänt säkerheten för lånet innan köpekontraktet skrivs".
Det låter rätt underligt att de skulle ogilla att det finns en hyresgäst. Däremot så vill många banker inte räkna in hyresintäkten i boende kalkylen. Så om du är beroende av hyresintäkten för att klara kalkylen enligt lånelöftet så kan jag förstå bankens agerande.
Det finns ingen risk för att hyresgästen skall kunna få besittningsrätt, enl. nyare versioner av hyreslagen så gäller inte besittningsskydd vid hyra av en privatbostad. Alltså du som "hyresvärd" hyr ut hela eller delar av ditt hus.
Det låter rätt underligt att de skulle ogilla att det finns en hyresgäst. Däremot så vill många banker inte räkna in hyresintäkten i boende kalkylen. Så om du är beroende av hyresintäkten för att klara kalkylen enligt lånelöftet så kan jag förstå bankens agerande.
Det finns ingen risk för att hyresgästen skall kunna få besittningsrätt, enl. nyare versioner av hyreslagen så gäller inte besittningsskydd vid hyra av en privatbostad. Alltså du som "hyresvärd" hyr ut hela eller delar av ditt hus.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Att dte inte är en mäklare med kan påverka värderingen. Normalt så accepterar banken en köpesumma som värdering rakt av, om en mäklare har varit inblandad. Vid rena privatförsäljningar vet ju inte banken om huset har varit marknadsfört överhuvudtaget. Dvs. de vet inte om det pris du betalat är "äkta". Du kanske har kommit övverens med säljaren om ett överpris, för att ex. finansiera ngt. annat samarbete.
Jag har hört att banken ibland begär en värdering efter en privataffär.
Jag har hört att banken ibland begär en värdering efter en privataffär.
Hej igen,
Talat nu med telefonbanken och det har skett ett misstag. Jag får visst köpa huset med lägenheten, men tekniskt sett ingår ytterligare två fastigheter I köpet. En som avser den private vägen och (till en liten summa) en annan som är än mindre I värde. Men, dessa är registrerade som industrienheter och det är sannolikt därför SEB inte kan låna ut för dessa. Någon som vet hur man kan "typa" om en fastighet eller om det ens går?
Tack tack
Talat nu med telefonbanken och det har skett ett misstag. Jag får visst köpa huset med lägenheten, men tekniskt sett ingår ytterligare två fastigheter I köpet. En som avser den private vägen och (till en liten summa) en annan som är än mindre I värde. Men, dessa är registrerade som industrienheter och det är sannolikt därför SEB inte kan låna ut för dessa. Någon som vet hur man kan "typa" om en fastighet eller om det ens går?
Tack tack
Jag antar att det är samma problem som när man vill köpa en fastighet registrerad som lantbruksenhet. SBAB, SEB och SHB verkar inte vilja hantera sådant. De banker som kan funka är Swedbank och länsförsäkringar. Angående omregistrering av fastighetstyper så bör du kolla med lantmäteriet, men om det går så lär det ta tid + kosta en massa pengar så det är antagligen enklare att byta bank.
Tack alla - och @ hempaluren: Hur säker är du på att denna hyresgäst inte ska kunna få besittningsrätt? Sista samtalet jag hade med banken strax innan stängning gick ut på att juristen uttalat sig I frågan och menat att just detta var problematiskt och därfö kan de inte låna. Borde inte juristen vara insatt I detta ämne och veta bättre I så fall?
Om du har länkt till info om den lagen tar jag tacksamt emot den - för då måste jag kanske inte byta bank. Annars ska jag googla runt efter mer info I frågan.
Mången tack alla!!
Om du har länkt till info om den lagen tar jag tacksamt emot den - för då måste jag kanske inte byta bank. Annars ska jag googla runt efter mer info I frågan.
Mången tack alla!!
Det var kreativt! Men nu har jag bokat möte med en Swedbank som finns på orten (SEB finns inte där) och som någon nämnde är de kanske mer toleranta för den här typen av affärer. Skall även kontakta LF för att se vad de säger I frågan. I värsta fall får vi skriva om kontraktet som då inte omnämner att det finns en lgh och möjligen skriva kontrakt för det på sidan av men som inte har med finansiering att göra.
Tack alla - mycket mycket tacksam!!
Tack alla - mycket mycket tacksam!!
Jag köpte precis ett sådant hus i vintras. Det står två byggnader på tomten varav den ena är taxerad som en industrifastighet. I denna byggnad finns en uthyrningslägenhet som bebotts av samma hyresgäst de senaste 4 åren. Jag fick lån från SEB utan problem, det enda som strulade lite för mig var försäkringen. Det enda bolag som ville ta det var LF och de var tvungna att komma ut och inspektera innan jag fick försäkring på industrihuset.isfrun skrev:Hej igen,
Tack tack
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Värdet på en fastighet som enbart innehåller en väg borde vara i princip noll. (jfr typkod 498=tax.värde noll)
Borde det inte räcka att ni lånar på huvudfastigheten och betalar några symboliska tusenlappar för det andra kontant.
Jag gissar att ett problem kan vara att teoretiskt så kan fastigheten med vägen överföras till en annan ägare och göra att värdet av bankens säkerhet (hus utan väg) sjunker radikalt. Detta kan åtgärdas med ett avtalsservitut som registreras hos inskrivningsmyndigheten. Kostar enbart en administrativ avgift.
Typkoder bestäms i fastighetstaxeringen och har ingenting med Lantmäteriet att göra: http://www.skatteverket.se/privat/f...darentypkod.4.2b543913a42158acf800022661.html
Borde det inte räcka att ni lånar på huvudfastigheten och betalar några symboliska tusenlappar för det andra kontant.
Jag gissar att ett problem kan vara att teoretiskt så kan fastigheten med vägen överföras till en annan ägare och göra att värdet av bankens säkerhet (hus utan väg) sjunker radikalt. Detta kan åtgärdas med ett avtalsservitut som registreras hos inskrivningsmyndigheten. Kostar enbart en administrativ avgift.
Typkoder bestäms i fastighetstaxeringen och har ingenting med Lantmäteriet att göra: http://www.skatteverket.se/privat/f...darentypkod.4.2b543913a42158acf800022661.html
Det beror på när den nuvarande hyresgästen påbörjade sitt hyresavtal. Före eller efter 1 februari 2013? Om det var efter 1 februari 2013 och det är den enda delen (eller första delen i annat fall) av fastigheten som hyrs ut och det var en privatbostad, så har hyresgästen inget besittningsskydd.isfrun skrev:Tack alla - och @ hempaluren: Hur säker är du på att denna hyresgäst inte ska kunna få besittningsrätt? Sista samtalet jag hade med banken strax innan stängning gick ut på att juristen uttalat sig I frågan och menat att just detta var problematiskt och därfö kan de inte låna. Borde inte juristen vara insatt I detta ämne och veta bättre I så fall?