4 644 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Se till att betala RUT- och ROT-fakturorna i tid
Man kan även tänkta sig att kunden betalar sin hantverkare kontant enligt faktura strax före tolvslaget på nyårsafton. Om sedan hantverkaren låter slanten ligga i kassalådan på kontoret och bokför den först den sista januari så är betalningen fortfarande rotberättigad för 2017. Råkar hantverkaren glömma bort det och plötsligt vakna kallsvettig en natt i slutet på februari och då bokföra så gör det inget bara hen kom ihåg att ansöka om rot före 31 jan.
Förstår du hur jag tänker
Förstår du hur jag tänker
Nu är jag inte egenföretagare, men sker inte momsredovisning månadsvis? Så flytta datum på en fakturabetalning för att maxa sitt ROT i efterhand är väl inte så enkelt.
Om man(jag) delbetalar 2017 men har anmärkningar både på produkt och arbete och slutbetalar 2018 så blir det krångligt. Skicka med faktaunderlag bara, så får vi se vad vi godkänner, sade skatteverket.
Kändes lite väl godtyckligt för mig, så jag betalar allt i år. Dessutom skulle det blivit dubbelt administrativt jobb för firman vilket dom först nekade, sen sade, du riskerar att inte få igenom hela rot-avdraget.
Om man(jag) delbetalar 2017 men har anmärkningar både på produkt och arbete och slutbetalar 2018 så blir det krångligt. Skicka med faktaunderlag bara, så får vi se vad vi godkänner, sade skatteverket.
Kändes lite väl godtyckligt för mig, så jag betalar allt i år. Dessutom skulle det blivit dubbelt administrativt jobb för firman vilket dom först nekade, sen sade, du riskerar att inte få igenom hela rot-avdraget.
Liknande trådar
-
Var hittar man senaste mjukvara till Growatt VR MID-12KTL3-XH?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur stänger jag vatten tillförsel till toalett
Vatten & Avlopp -
Yale doorman låser ej utan att behöva trycka till dörren lite.
Fönster & Dörrar -
Konsekvens av att växla ner till 125mm ut FTX
Ventilation -
Sönderfrusen vattenutkastare efter tillträde
Försäkringar