JanneJanne123
Mycket god poäng, var kanske för snabb där när jag avskrev Apple som bov i dramat!
 
K Kanelbullen123 skrev:
Hejsan.
Du använder med stor sannolikhet apples nya relättjänst för att inte bli spårad. Den kör en vpn mot deras servrar. Därav att det blir via telefonen och inte datorn. Testa slå av den så borde det fungera.
det blir tyvärr så eftersom att adresserna återanvänds mellan användare
[bild]
Det hade det mycket väl kunnat bero på. Tyvärr finns inte det i min telefon eftersom det verkar vara en tjänst som enbart finns i Icloud+, vilket jag inte har.
 
N
Ö öringen skrev:
Samma ip när jag kollar min iphone och en dator som fungerar.
Har du alltså samma IP på flera olika enheter?
Här har jag åtta olika enheter (två datorer, två surfplattor, två telefoner och två satellitmottagare) uppkopplade mot samma router och alla har olika IP-adress.
 
N Nalleman64 skrev:
Har du alltså samma IP på flera olika enheter?
Här har jag åtta olika enheter (två datorer, två surfplattor, två telefoner och två satellitmottagare) uppkopplade mot samma router och alla har olika IP-adress.
Routern NAT'ar, så ute på Internet ser alla dina prylar ut att ha samma IP-nummer. Whatsmyip (och liknande tjänster) finns på internet och visar vilket publikt IP din (eller din ISP's) router har.
På det interna nätet hemma måste såklart alla ha olika nummer.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
N
useless useless skrev:
Routern NAT'ar, så ute på Internet ser alla ut att ha samma IP-nummer. Whatsmyip (och liknande tjänster) finns på internet och visar vilket publikt IP din (eller din ISP's) router har.
På det interna nätet hemma måste såklart alla ha olika nummer.
Bra förklarat!
 
Gjorde ett nytt experiment nu på morgonen. Tog min gamla iphone och gjorde en total fabriksåterställning, startade upp utan simkort eller apple id, dvs en helt ren telefon utan några konton eller något. Samma fel uppstår direkt vid första googlingen! Mycket märkligt
 
Har du provat att stänga av relätjänsten?
 
useless useless skrev:
Har du provat att stänga av relätjänsten?
Nä, det verkar inte finnas i min telefon. Är nog en tjänst man får om man prenumererar på icloud+ verkar det som.
 
H
M mnils skrev:
Lär inte finnas några snillen där…

kolla i blocklistor istället varför din/er ip är svartlistad.
Har aldrig haft några problem med Apples support utom vid ett tillfälle men då är det bara att ringa om så man får prata med någon annan, är det svårlösta problem så kopplar de seniorerna.
 
H
Ö öringen skrev:
Nä, det verkar inte finnas i min telefon. Är nog en tjänst man får om man prenumererar på icloud+ verkar det som.
Ring Apple, de kan hjälpa dig om något ska ställas in eller inte, de kan skärmdelning med dig. De brukar inte vara svåra att ha att gör med. Skulle du mot förmodan få någon icke kunnig, så, ring igen. Be att få prata med senioravd. om de inte kan svara/hjälpa dig. Är det inte felinställd eller fel på din telefon så får du reda på det och förmodligen hänvisad att söka på något specifikt annat ställe.
 
MrJay
Låter helt klart som Safari-strul.

Har du äldre iOS så bör du slå på HTTP/3 under experimentella inställningar, alternativt pröva Firefox eller Chrome.
 
B
A A-Man_08 skrev:
Prova detta [länk]
Prova att läsa tråden? Har nämnts två gånger och TS har inte iCloud+
 
- Både Bahnhof (ibland) och Comviq har CG-NAT, vilket innebär att det finns ytterligare ett nätverk mellan Internet och ditt lokala nätverk. Detta för att operatören skall spara IP-adresser istället dra ut tummen ur röven och köra IPv6. Kan ev. vara orsaken. Jämför http://mittip.se med vad routern har för WAN-IP. Är de inte samma har du CG-NAT. Det KAN ställa till det. Testa med telefonen hos någon med garanterat publik IP på Internet. Eller Internet-dela någons telefon och testa via den.
- bara för att du nollställer din telefon eller testar med en gammal kan ändå informationen om din enhet eller dina besökta platser finnas kvar i routern. Testa på annan plats först innan du ger dig på att städa lokalt.
- om du har iOS 16 är det snarare tvärtom att din iPhone löser alla CAPTCHA automatiskt utan att du märker det.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
B breakman skrev:
Prova att läsa tråden? Har nämnts två gånger och TS har inte iCloud+
Jag har läst tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.