Jag har bra erfarenhet av Moogio. Se Moogio.se

• Gilla
Fredrick Arvidsson
  • Laddar…
Se bara till att väven är spunnen samt att skenorna håller väven på plats längs hela sidorna. Har sett budgetvarianter med hålstansad duk samt att den endast hålls på plats i över- och underkant. Det senare gör att de fladdrar i vinden samt ger ljusinsläpp vid sidorna.

• Gilla
Corneliatt
  • Laddar…
Hej
Vårt val blev utomhuspersienn motordrivna med fjärrkontroll. Ställbara för begränsad sol och men behålla utblick.
Tål ganska mycket vind. Kulörvalet är i praktiken begränsat men till en högre kostnad och längre leveranstid går det att få i valfri kulör. Snyggt!

Det optimala vore en ljus kulör utåt och svart inåt.
Jag tänker inte bara på reflektionen, utan på den optiska spärren mot insyn.

Tänk dig ett grovt nät, som en stansad plåt eller sträckmetall.
Måla ena sidan i en ljus kulör och den andra i en svart.
Titta genom från de två hållen. Skillnaden är avsevärd.
Jag kan rekommendera principen för vindskydd vid altaner eller på balkonger.

Kolla på KD solskydd de har återförsäljare på många ställen. Riktigt bra kvalité.

M Martin C2 skrev:
Vi installerade screen-markiser förra året på hela södersidan och är extremt nöjda (tanken var först att välja vanliga markiser). I princip helt okänsliga för vind, ingen del av utsikten skärmas av helt och 90-95 % av solinstrålningen skärmas av.

En bieffekt som vi inte kände till är att insynsskyddet blir totalt (se bilderna nedan från insida respektive utsida).
En annan grej som jag tror att de flesta inte tänker på är att ju mörkare tyg som väljs desto bättre blir genomsikten.
[bild]
[bild]
Riktigt snygga screen-markiser! Vad är det för märke/leverantör på dem?

J johannex skrev:
Riktigt snygga screen-markiser! Vad är det för märke/leverantör på dem?
Nimex är tillverkaren. Tror att de saluförs under namnet Elissi, där modellen heter Zip 105.
Inte farligt mycket dyrare än konventionella motordrivna markiser.

Vart köpte ni dessa fina? :)
På jakt efter likadana nämligen :)

M Martin C2 skrev:
Vi installerade screen-markiser förra året på hela södersidan och är extremt nöjda (tanken var först att välja vanliga markiser). I princip helt okänsliga för vind, ingen del av utsikten skärmas av helt och 90-95 % av solinstrålningen skärmas av.

En bieffekt som vi inte kände till är att insynsskyddet blir totalt (se bilderna nedan från insida respektive utsida).
En annan grej som jag tror att de flesta inte tänker på är att ju mörkare tyg som väljs desto bättre blir genomsikten.
[bild]
[bild]

P Petterssonsss skrev:
Vart köpte ni dessa fina? :)
På jakt efter likadana nämligen :)
Vi köpte dem hos en lokal leverantör i Norrköpingstrakten men de är inte längre återförsäljare av just Nimex.
Det finns dock flera tillverkare. Jag tror att det viktigaste är att markiserna är av zip-typ med styrkenor som håller väven på plats längs med sidorna för att undvika fladder. Samt att välja kvalitetsväv från Sandatex eller Dickson.

Tacksam för snabbt svar med bra info :)
Glad sommar!

Corneliatt Corneliatt skrev:
Hej!
I samma takt som solen börjar kika fram, så börjar även temperaturen att krypa uppåt i vårt nybygge. Nu står vi därför i valet och kvalet om vi ska montera en screenmarkis (som ändå släpper igenom lite av utsikten) eller om vi ska sätta en transparent, isolerande fönsterfilm (i stil med 3M Prestige 70 eller 90, eller 3M Thinsulate). Vi har egentligen inget jättebehov av insynsskyddet, utan det är mest värmen och solens blekande strålar som vi behöver stänga ute. Har fått priser på både och, och det verkar inte skilja så inte heller det verkar kunna fälla något avgörande.

Vi behöver montera detta på två fönster till att börja med, som vardera är 210 höga, 170 breda och som är placerade över varann.

Vad har ni för erfarenheter av screenmarkiser respektive fönsterfilm? Hur bra stoppar fönsterfilm värmen egentligen? För- och nackdelar?

Tack på förhand!
Hej, plockar upp denna tråd då jag har samma problem som du (haft) antar jag, undrar vad erat val blev? Står i valet och kvalet mellan solfilm och screenmarkis, lutar dock mer åt markis då jag tycker det känns som en mer hållbar lösning i längden.. men jag kan inte riktigt förstå priserna som är på screenmarkiserna? Har fått offert från olika firmor, alla har bra svensktillverkade och kända fabrikat. Jag ska ha ca 5 meter bred och 1,4m djup, går att få en på 5m bred eller 2st 2,5m men priset är dryga 30k, tycker det är lite saftigt? Får ju en fullisolerad hörmann garageport för de pengarna lixom..

R Robin Ericsson1 skrev:
Hej, plockar upp denna tråd då jag har samma problem som du (haft) antar jag, undrar vad erat val blev? Står i valet och kvalet mellan solfilm och screenmarkis, lutar dock mer åt markis då jag tycker det känns som en mer hållbar lösning i längden.. men jag kan inte riktigt förstå priserna som är på screenmarkiserna? Har fått offert från olika firmor, alla har bra svensktillverkade och kända fabrikat. Jag ska ha ca 5 meter bred och 1,4m djup, går att få en på 5m bred eller 2st 2,5m men priset är dryga 30k, tycker det är lite saftigt? Får ju en fullisolerad hörmann garageport för de pengarna lixom..
Är du det minsta händig hade jag kollat på att köpa materialet utomlands och montera själv.

AndersPS AndersPS skrev:
Är du det minsta händig hade jag kollat på att köpa materialet utomlands och montera själv.
Ja jag hade tänkt montera själv, jobbat som snickare i 10 år så det är inga problem, men svårt att veta vad för kvalitet som kommer när det är från utlandet oxå, kan va hur bra som helst från tex polen men kan oxå va under all kritik..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.