Jag förstår inte att så många har hakat upp sig på bra täckning? Kan täckningen av routern bli bättre än ett gammalt örngott som matchar tapeten?
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
K koolla skrev:
Prova om du skulle märka skillnad. Det gör du inte
Kanske det, sitter redan på halva det avståndet och fungerar bra. Men ocentrerat över dosan fungerade inte med skruvarnas fästen om den samtidigt skulle skymma hela öppningen. Den sitter där den sitter av en anledning. Stör du dig så mycket på att den inte sitter över dosan? Låg MAF?
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Hej,

Skulle säga att det är tid att blåsa huset. Här behövs en renovering.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Byt till AMPLIFI snygg och fungerar mycket bättre
 
Önskar jag hade kvar bilden på när jag försökte få bättre täckning genom att sätta vår router på väggen ovanför klädkammaren. Såg ut som en gigantisk krabba som skulle anfalla en i ögonvrån varje gång man gick förbi.
 
  • Haha
TobbeP
  • Laddar…
U Upp skrev:
Nu är det ju snart halloween
Vad tror ni om det här förslaget? En märkpenna bara
[bild]
Är det sambos klänning?
 
Vi har vår router högst upp på en bokhyllemöbel. Den syns inte annat än från en stege och kablarna går bakom möbeln. Enda gång vi tycker det är opraktiskt är när det är strul och man ringer supporten och de vill att man ska läsa upp en kod som står på routerns baksida……….. Bortsett från dessa tillfällen är det en perfekt placering.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
D deppan skrev:
gillar denna! men var är routern?
Den sitter intill fibermodemet i en kapsling i garaget. Sen har jag en accesspunkt i garaget, en switch och accesspunkt bakom tavlan och sen en switch vid mediabänken
 
M Masthugg skrev:
Kolla för sjutton så ni inte använder samma Wifi-kanal som grannen. Det förkortar räckvidden. Du kan köra programmet inSSIDer för att se vilka kanaler som används. Sen får du googla t ex hur du byter kanal.

2.4 GHz wifi har både högre bandbredd och längre räckvidd än 5 GHz, förutsatt att kanslerna är lediga.
Tyvärr så stämmer inte det du skriver förutom att 2.4 GHz har längre räckvidd!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.

Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.

Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.

Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?

[bild]

Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall :cool:
Tipps; om du istället hänger Routern mitt i dörröppningen i ansiktshöjd har den mer fri sikt/mottagning åt bägge hållen. För att slippa spika i väggen kan man med fördel använda gaffatejp på kablarna ovanför dörren direkt över tapeten, ett mkt bra läge att använda upp slattarna i olika färger så blir det färgglatt å fint. Bra tänka på är använd minst 1 - 2m långa remsor så den inte trillar ned på golvet å plattar till hushamstern. Lite skämtsamt kan man passa på att skoja med frun och tejpa fast hennes katt därovanför samtidigt (Har hon ingen går det bra med vilken krinstrykare somhelst, oddsen är att hon blir överraskad ändå)
Glöm inte att ta en sprayburk och skriva av alla sifferkoder på väggen intill före du börjar tejpa!
Vill du ha fler tips är det bara att hojta till!
(y):D(y)

Nu ska jag hämta gaffatejpen här, sneglar på chefens gamla överviktiga labrador...
 
Redigerat:
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Ok jag förstår din fru
 
M Martin Lj skrev:
Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.

Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.

Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.

Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?

[bild]

Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall :cool:
:rolleyes:
 
M Martin Lj skrev:
Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.

Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.

Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.

Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?

[bild]

Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall :cool:

OM du vill endast använda denna RGW (router) som är på bild, ett tips då är att montera den ca 2m ovan golv och inte dikt mot innertak OCH ut från innerhörn MINST 1m, gärna centralt placerad på öppen/fri plats. Har din RGW både 2.4 GHz och 5 GHz nätverk så är 5 GHz bandet att föredra framför 2.4 GHz. Det är endast enheter som har stöd för 5 GHz som kan "hitta" 2.4 GHz och 5 GHz övriga kan endast "hitta" 2.4 GHz. Att tänka på ÄR att 5 GHz har kortare räckvidd men mycket högre bandbredd (kapacitet/hastighet) och många fler "sändningskanaler" och är känsligare för hinder/objekt på vägen mellan RGW/trådlös enheter. 2.4 GHz har längre räckvidd men lägre bandbredd.


Ett grymt alternativ är att införskaffa nya produkter från Ubiquiti och installera trådlösa "accesspunkter" direkt i tak, för mer stilren installation och möjlighet till ett sömlöst Wi-Fi nätverk som kan täcka enormt stora ytor.

Du kan använda befintlig RGW som du redan har och utöka med denna https://www.kjell.com/se/produkter/...-uap-ac-pro-roaming-accesspunkt-ac1750-p61936 (det går att köpa lösa accesspunkter för att bygga ut befintligt nätverk, tänk på att det krävs framdragning av nätverkskabel av kategori minimum CAT5E (stödjer upp till 1000 Mbit/s upp till 54m längd) eller CAT6 (stödjer upp till 1000 Mbit/s upp till 100m och upp till 10000 Mbit/s upp till 54m) UTP kabel från där RGW är placerad och fram till AP. AP:n från Ubiquiti strömförsörjs via ej POE switch som medföljer i paket via länken ovan. Detta med POE är enormt bra då POE switch fungerar som en ströminjektor och strömförsörjer dessa AP via nätverkskabel och man behöver då inte ha något eluttag i närheten av där AP monteras, snyggare och "renare" installation blir det också.

Vill du ha mer tips så skicka ett PM, jag svarar i mån av tid och kan bolla idéer fram/tillbaka.

/MVH
Micke
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Vi har bara användt wifi sedan vi flyttade in i vårt hus för 4 år sedan. Routern har legat under en garderob i sonens rum. Det har samlats damm och varit dålig täckning. Det har varit bättre täckning ifrån våra hyresgästers router som bor vägg i vägg.

Bestämde att sätta upp routern på väggen i helgen då frun var borta. Den hamnade lite halvprovisoriskt på väggen pga elkabeln var för kort. Hade tänkt sätta den uppe vid taklisten.

Min fru tycker det är fult och vill att jag ska dölja routern på något smart sätt. I en låda eller skåp sa hon.

Någon som kan ge min lite inspiration eller tipps på hur jag döljer routern smidigast?

[bild]

Det blev jäkla bra täckning vid min xbox hörna nu i alla fall :cool:
Kör med extern antenn som sitter där du vill ha den för bästa täckning. Sedan kan du ställa routern vart du vill (beroende på kabellängd). Alternativt satsar du på ett mesh-system där du kan förlänga wifi antingen trådlöst eller via kabel (eller både och)
 
  • Gilla
GunsanP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.