KarlXII skrev:
Det måste väl vara lite vluftolym bakom iallafall?
Hur är det med riktverkan -  bakhögtalare vill man ju gärna kunna rikta om man inte kör bipolära högtalare?
Ang riktverkan, vill man väl oftast ha ljudet ur bakhögtalarna ganska så diffust?
Inbyggnadshögtalare (in-wall) behöver ingen luft bakom. Hela högtalaren är inbyggd i en låda och liksom vitsen med in-wall.  ;)
Hifiklubben säljer exvis dessa: http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=51&product=BWCWM650

byggherreNR1 skrev:
Ingen kommentar på mina inbyggda högtalare?

De flesta som har sett min lösning tycker den är mycket snygg och då jag satsade på ett par bra högtalare så är jag nöjd med ljudet med.
Det är förmodligen jättebra med inbyggda högtalare och jag funderar själv på det.

Det enda jag tänker på är om man är lite kräsen med hur ljudet låter. Då vill man oftast lyssna sig fram till var högtalarna ljuder bäst. Det kan bli lite som att köpa grisen i säcken om man bygger in högtalare utan att lyssna först. Möjligheten att kunna rikta högtalarna försvinner, men som allmänljud eller eventuellt just bakhögtalare är det nog kanon.

Själv vill jag ha inbyggda marinhögtalare att ha i badrummet. Det kanske man kan hitta i någon båtaffär..?

Dessa här jag i badrummen.

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE73162

Fungerar utmärkt och enkla att montera. Har även vanliga in-wall speakers på ett par ställen och de fungerar utmärkt. Nu är de mest för skvalmusik, men de låter väldigt bra ändå.

Även i "hemmabion" i vårt sovrum har jag använt liknande högtalare med gott resultat.

Dock är det precis som du, markis, skriver definitivt lite som att köpa grisen i säcken. Skitkul om det inte blir bra och du har 2 stora hål i gipsväggarna med rör dragna.

ett alternativ..

När jag var singel o bodde i unkarls lya.. tog jag en matta av större modell o la framför TV:n som gick fram till soff kanten. Osso la jag kablarna under mattan bara.. blev förvisso en liten knöl där kablarna gick men jag la dom brevid ena bords benen så syntes det inte så mycket. Sen själva högtalarna hade jag på Stolpar/stativ i huvud höjd (när man sitter ner) brevid soffan. Detta gjorde att man lätt kunde springa/gå bakom soffan. För att man inte skulle bli döv när man satt vid ena soffkanten tog jag lite tejp ca 1 meter från soffan på golvet. Å när det var Movie Taim flyttade man bara på högtalar stativet till Tejp biten... Gäller bara o ha lite extra högtalar kabel under soffan.

8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.