39 958 läst · 34 svar
40k läst
34 svar
Såpskurad trappa hur fixar man det/ eller måla
Angående belysningen, lite svårt att se vad den sitter. Men det ser ut som den är placerad rakt ut till höger från översta trappsteget (ovanför panelen).vectrex skrev:Vi renoverade vår trappa i somras. Är inte riktigt riktigt klar, men nästan. Slipade hela trappan trären, slet bort det gamla fula järnräcket och byggde nytt räcke, målade vagnstycke vitt och gjorde egna "stepkits" av byggmax parkett och planhyvlad ek. Satte även panel mot väggen, är dock inte helt nöjd med belysningen, den blev lite "tacky".
[bild]
Vad är det för belysning du använder?
Det är en ledlist som sitter i en liten vitmålad furulist jag snickrat ihop själv. Sitter som du skrev i ovankant på panelen. Precis i nivå med golvet på övervåningen.perraw skrev:
Listen jag gjort är som ett liggande L. Foten på L:et sticker ut 8 mm utanför panelen och går sedan ned ca 30 mm. Uppe i den lilla fickan som bildas sitter ledlisten monterad. Tanken var att man inte skulle kunna se själva ledlisten. Den tanken fungerade dock ser man den om man står rakt under. Tyvärr blev ljuset alldeles för starkt precis där listen sitter men för svagt längre ned. Tanken var släpljus på panelväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här kommer några före och efterbilder på vår trapp. Kan verkligen rekommendera belysning i trapp, otroligt mysigt!
Lycka till med era projekt!
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
VANGSTYCKE, VANGEL eller TRAPPVANG heter det och har ingenting med vagnar att göra.
Det smärtar långt in i benmärgen varje gång jag ser folk slita halvt ihjäl sig med att slipa trappor trärena, för att sedan täckmåla de vita eller i någon annan kulör
Låt träådringen synas på ett eller annat sätt när ni nu har slitit så hårt för att få fram den! Eller låt bli att slita ihjäl er, putsa inte mer än att den gamla färgen blir jämn och bara täckmåla över den - det gör ingen skada att merparten av den gamla färgen sitter kvar!
Låt träådringen synas på ett eller annat sätt när ni nu har slitit så hårt för att få fram den! Eller låt bli att slita ihjäl er, putsa inte mer än att den gamla färgen blir jämn och bara täckmåla över den - det gör ingen skada att merparten av den gamla färgen sitter kvar!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur fixar man riven vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur fixar jag till en betongplatta med fel fall
Grund & Markarbeten -
Någon som lagt självhäftande vinylgolv i trappan?
Golv -
Gjutning av ”trappa” blev sådär(bilder) tips på hur jag fixar till den?
Grund & Markarbeten -
Tips om hur jag fixar en halkfri yttertrappa?
Golv