Frysen är köpt på Elgiganten i maj 2018 tillsammans med en matchande kyl. Nu verkar frysen ha lagt av. Den visar -19 grader som den brukar men allt innuti är blött och på väg att tina. Ingen ljudvarning över huvud taget. Kör jag "Power Freeze" så sjunker tempvisningen till -23. Möjligen känns den något kallare men fortfarande runt 0-an. TIll saken hör att vi har haft en del problem med knarrande gångjärn på både kyl och frys. Frysens fick vi bytta på garanti när den bara var några veckor gammal. Fick strida en hel del för att få det gjort så jag misstänker att de inte är jättepigga på att göra nåt åt vårt nya problem. Vad jag kan förstå har vi 1 års garanti plus 2 års "reklamationsrätt" vad nu det innebär i praktiken.
Vad tror ni? Är det en tempgivare eller styrenheten? Nån annan med liknande problem?
Skall ta kontakt med Elgiganten i morgon får se vad de säger.
Just nu känns det som att Samsung vitvaror är på väg in på vår svarta lista...

A
prova med att stänga av frysen helt och skilj den från nätet
låt den vara avstängd med dörren öppen minst en dag.
funkar den sen är det nog frid och fröjd
Samsung har lite för många fel på sina frysar, ofta är det avfrostningen som inte fungerar men även köldmedelsläckor, kompressor fel samt en del elektronik.
gå hårt på felgiganten, gör det skriftligt, va beredd att dra det via ARN kontakta konsumentrådgivare i kommun

Tack för svar Jag tänker mej att det är styrningen som felar eftersom den visar -19°C, precis som den brukar. Den tror altså att den är kall (t ex på grund av en felaktig givare eller nåt på givaringången på kortet) och behöver inte kyla mer.

Problemet är förmodligen som Electroluxaren säger att frysens kylpaket är igenisad, vilket kan bero på att avfrostningssystemet inte fungerar som det ska. Sensorn ligger därmed inbäddad i is och anger den temperatur den känner av i isen, vilket kan ha extremt litet att göra med vad skåpets temp är - om det är typ noll luftflöde genom kylpaketet.

Kanske kan detta fel gå under reklamation, det får andra svara på men det känns som att det kan vara värt att prova på en såpass ny maskin. En ”snabbfix” som nämnts är att avfrosta frysen manuellt med dörren öppen ett par dygn och ta vara på allt smältvatten noga. Därefter kan frysen funka ett tag till men troligen återkommer problemet. Jag hade nog kontaktat leverantören och fått ut en tekniker medan du har ett påvisbart problem, snarare än att försöka fixa själv och att problemet sedan kommer tillbaka när du inte längre har någon reklamationsrätt.

Tack Harald Blåtumme för bra och begriplig förklaring! Skall kontakta leverantören. Det här med avfrostning... om jag sätter in en termostatstyrd värmefläkt vilken temp vågar man sätta in den på? 30, 40 eller ännu högre? Skulle vara bra att korta ner tiden.

Du kan ha en vanlig golvfläkt så att du trycker igenom rumstempererad luft genom luftkanalerna. Flödet är nog viktigare än temperaturen för att förkorta upptiningen. Förutsatt att det är just detta som är problemet men det märker du om det tappas ur ett par liter smältvatten på så vis - håll stenkoll så du inte får översvämning i köket..

• Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
Rätt underlig konstruktion egentligen. Det är säkert så att man man får snabbast och mest exakta tempregleringen genom att mäta vid evaporatorn, så den givaren behövs uppenbarligen men...
varför i hela friden kostar man inte på ytterligare en tempgivare i frysutrymmet? Det är inte acceptabelt att det står -19 grader när det i själva verket är runt nollan utan nåt larm. Är detta en vanlig konstruktion bland andra märken?
Dörren har tydligen stått lite på glänt (dörrarna har vi haft problem med från start). Den har gissningsvis larmat en stund på natten medan vi sov men så fort givare + evaporator frostade igen verkade allt frid o fröjd. Ja, förutom att en frys med mat höll på att bli förstörd.
Sammanfattning Samsung kyl o frys: dålig dörrkonstruktion + de har snålat in på en nödvändig givare. Vilka frysmärken är bättre? Electrolux har vi dåliga erfarenheter från, Bosch bra. Denna gången köpte vi Samsung för att deras andra produkter (Tv bl a) har funkat kanon.

Egentligen borde detta vara ett reklamationsfall men... gissar att reklamation täcker fel från tillverkningen men att det inte är helt enkelt att hävda fel som gjordes redan under utvecklingen av produkten. Fast inte omöjligt.

A
S Sörhaga skrev:
Rätt underlig konstruktion egentligen. Det är säkert så att man man får snabbast och mest exakta tempregleringen genom att mäta vid evaporatorn, så den givaren behövs uppenbarligen men...
varför i hela friden kostar man inte på ytterligare en tempgivare i frysutrymmet? Det är inte acceptabelt att det står -19 grader när det i själva verket är runt nollan utan nåt larm. Är detta en vanlig konstruktion bland andra märken?
Dörren har tydligen stått lite på glänt (dörrarna har vi haft problem med från start). Den har gissningsvis larmat en stund på natten medan vi sov men så fort givare + evaporator frostade igen verkade allt frid o fröjd. Ja, förutom att en frys med mat höll på att bli förstörd.
Sammanfattning Samsung kyl o frys: dålig dörrkonstruktion + de har snålat in på en nödvändig givare. Vilka frysmärken är bättre? Electrolux har vi dåliga erfarenheter från, Bosch bra. Denna gången köpte vi Samsung för att deras andra produkter (Tv bl a) har funkat kanon.
Du skall ha två givare i frysen, en som reglerar temperaturen och en som reglerar avfrostningen, om givaren för tempreglering är nära evapuratorn och fläkten frusit fast så får du evapuratorns temp och inte luftens.

A
S Sörhaga skrev:
Egentligen borde detta vara ett reklamationsfall men... gissar att reklamation täcker fel från tillverkningen men att det inte är helt enkelt att hävda fel som gjordes redan under utvecklingen av produkten. Fast inte omöjligt.
Tyvärr är det nästan omöjligt, här hoppas man mer på goodwill från leverantören.
skall du bevisa ursprungligt fel måste du nästa ha tag på alla andra som köpt denna produkt och få dessa att skriva en lista på fel. Enkelt om det är en bil då dessa är registrerade

electroluxaren skrev:
Du skall ha två givare i frysen, en som reglerar temperaturen och en som reglerar avfrostningen, om givaren för tempreglering är nära evapuratorn och fläkten frusit fast så får du evapuratorns temp och inte luftens.
Vet du hur andra tillverkare gör? Hos vår Samsung saknar jag definitivt en givare i matutrymmet, utanför fläktkanalen! Både för larmet och för temp-presentationen på displayen, gärna med någon intelligent lågpass-filtrering. För övrigt verkar tempregleringen funka. Känns inte jätteklokt att användaren skall se -19 och inte höra nåt larm medan maten i själva verket håller på att förstöras.

A
Givaren kan sitta i luftkanalen

electroluxaren skrev:
Tyvärr är det nästan omöjligt, här hoppas man mer på goodwill från leverantören.
skall du bevisa ursprungligt fel måste du nästa ha tag på alla andra som köpt denna produkt och få dessa att skriva en lista på fel. Enkelt om det är en bil då dessa är registrerade
Som jag ser det är det ursprungliga felet att det saknas en givare alt. att en givare sitter felplacerad. Under förutsättning att deras produktion inte hittat på nåt eget (vilket är högst osannolikt) så får man nog hänföra felet på feltänk i konstruktionsledet (om än medvetet risktagande). Sånt är nog inte lätt att få täckt på garanti/reklamation och jag räknar inte med nån ersättning. Jag vet hur det fungerar och kan undvika att det uppstår igen. Däremot kan jag och alla som skriver om problemet sätta lite press på tillverkaren genom att publicera så mycket som möjligt. Den dagen Samsung märker att deras försäljningssiffror skulle må bra av att åtgärda detta är jag säker på att så kommer att ske. Marknadskrafterna är svårslagna!! Så på sikt kan det hjälpa andra.:)
Tack för trevligt tråd!

P
Jag tror att nästa alla frysar från alla tillverkare visar det inställda värdet och inte det aktuella.
Fråga mig inte varför.
Sen att frysen inte funkar ser man inte mer än att det är vatten istället för is.

• Ledsen
Sörhaga
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Givaren kan sitta i luftkanalen
Ja nyfiken som jag är så skruvade jag bort panelen framför maskineriet och den givare som var tänkt att visa mattemperaturen satt mycket riktigt där fullständigt igenisad. Kass konstruktion!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.