Andetoj skrev:
Min Worx Landroid M WG 791 E 2015 V 0.92 krånglar lite när det regnar. När den ska gå hem till laddning så går den utanför arbetsområdet i samma sväng varje gång. Provat och ändrat slingan men ingen skillnad. Funkar klockrent vid torrt väder :) Nån som upplevt det problemet?
Lutar det nedåt i svängen,så den glider,tappar greppet
 
Exile82 skrev:
Snyggt! Så tänkte jag oxå göra! Vilken app använder du? Jag tänkte använda MyTrack, verkar tillräckligt enkel!
Men när det gäller till zonindelning så kan du väl tilldela en viss procent av klipptiden till respektive zon, skulle inte det kunna vara en lösning?
Jag använde googles my tracks. Man kan exportera till maps och google earth. Tyvärr är inte precisionen så bra på min gamla telefons GPS så kurvan blir väldigt hoppig. Kanske funkar bättre på andra mobiler? Man ser i alla fall i grova drag hur den kör.

När det gäller zonindelningen så är problemet att gaveln (övre delen på bilden) och framsidan (högra delen) är en stor sammanhängande yta. Jag kan ju iofs dela på den med slingkabeln men det känns inte optimalt.
 
Redigerat:
Kan nu bekräfta att wg796e är självlärande. AI som det skrivs om verkar stämma. Klipparen gick inte runt laddaren för zonklippning de första 10 gångerna, men nu har den lärt sig och rundar laddaren exemplariskt. Jag är faktiskt imponerad att programvaran nu visat sig vara självlärande vilket jag inte vet att ngn annan klippare är. Stort plus till worx! Imponerad
 
  • Gilla
peternicklas och 4 till
  • Laddar…
Det beror på vad man menar med självlärande, t.ex HQ 330 och även Bosch-klipparna (tror jag) lär sig gräsmattorna efter hand.

Det rör sig sannolikt inte om någon avancerad AI utan någon enstaka funktion som den kan testa och ändra beteende när det första inte funkar.
 
Jag hade varit mer imponerad om den hade rundat laddstationen exemplariskt på första försöket och fortsätt med det. En sån grej borde väl ändå inte skilja mycket mellan olika installationer? Men det är ju bra att det funkar nu iallafall.
 
Jag funderar på att dubba klipparen och det är ju några som gjort det tidigare, tex med skoterdubb, just när dom har en rejäl backe och det är just det jag har också. Jag tänkte gör ungefär på samma sätt, problemet är att de som gjort detta (känner till två pers här på forumet) har haft en L och deras hjul är lätta att dubba då det är "platta". Min M (791) har ju ett mer vasst mönster och jag tror inte det går att sätta dubb i det taggade mönstret.

Jag har funderat på att sätta långa dubb (20-25mm) mellan taggarna, men hittar inga bra såna.
Någon som gjort eller funderat på något liknande som har en bra idé?

Hjulen på M:
9285593858078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjulen på L med dubb:
uploadfromtaptalk1343065076128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Englund1
  • Laddar…
När jag körde Radiostyrd bil brukade vi dra Plåtskruv genom däcken som dubb vintertid.
Borde fungera även på en klippare.
 
flovv skrev:
Jag funderar på att dubba klipparen och det är ju några som gjort det tidigare, tex med skoterdubb, just när dom har en rejäl backe och det är just det jag har också. Jag tänkte gör ungefär på samma sätt, problemet är att de som gjort detta (känner till två pers här på forumet) har haft en L och deras hjul är lätta att dubba då det är "platta". Min M (791) har ju ett mer vasst mönster och jag tror inte det går att sätta dubb i det taggade mönstret.

Jag har funderat på att sätta långa dubb (20-25mm) mellan taggarna, men hittar inga bra såna.
Någon som gjort eller funderat på något liknande som har en bra idé?

Hjulen på M:
[bild]

Hjulen på L med dubb:
[bild]
Hör med supporten om de har de gamla hjulen som reservdel
 
PatriQ skrev:
När jag körde Radiostyrd bil brukade vi dra Plåtskruv genom däcken som dubb vintertid.
Borde fungera även på en klippare.
Det kan det not göra, har du en länk till nått bra förslag?

nissenhj skrev:
Hör med supporten om de har de gamla hjulen som reservdel
Det var ingen dum idé alls, skall jag göra!!
 
flovv skrev:
Det var ingen dum idé alls, skall jag göra!!
Kanske de till och med har liggandes några beg i en "skrotbunke"
 
Gjorde en grym moddning idag efter att jag kollat på lite andra gamla worx-trådar där som satt på en extra vikt bak. Så grymt att jag inte tror jag behöver dubbar längre!! :D
Se om jag kan fixa upp en bild på det lite senare.
 
  • Gilla
anoc
  • Laddar…
Efter att idag ha bytt styrkort på min laddstation har klipparen hittat hem utan problem 3 ggr av 3 utan att falla bort någonstans längs den 175 meter långa tråden. Hoppas det fortsätter så!

20150627_142547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har tidigare ställt frågan om en lösning på problemet att min klippare ibland lämnar slingan när den är på väg hem. Den gör det 2-5 m före laddstationen.

Det känns som om det händer oftare om den har väldigt lång sträcka att gå, till skillnad från om den är närmare laddstationen när den påbörjar "hemresan".

Kan det vara så att den lämnar slingan pga att batterinivån är för låg? På en av tomtens sidor har jag lagt slingan i en slänt, denna sträcka är ca 25 m. Ett tvärsnitt av tråddragningen ser ut ungefär så här:

klippare.jpg

Skulle problemet kunna vara att de går åt alldeles för mycket energi när den åker längst den sidan, vilket resulterar i att den har svårt att följa slinga senare?
 
nauleem skrev:
Har tidigare ställt frågan om en lösning på problemet att min klippare ibland lämnar slingan när den är på väg hem. Den gör det 2-5 m före laddstationen.

Det känns som om det händer oftare om den har väldigt lång sträcka att gå, till skillnad från om den är närmare laddstationen när den påbörjar "hemresan".

Kan det vara så att den lämnar slingan pga att batterinivån är för låg? På en av tomtens sidor har jag lagt slingan i en slänt, denna sträcka är ca 25 m. Ett tvärsnitt av tråddragningen ser ut ungefär så här:

[bild]

Skulle problemet kunna vara att de går åt alldeles för mycket energi när den åker längst den sidan, vilket resulterar i att den har svårt att följa slinga senare?
Det kan nog vara lutningen.måste vara jobbigt gå sådär 45 gr ?
 
Elkludde skrev:
Det kan nog vara lutningen.måste vara jobbigt gå sådär 45 gr ?
Kanske inte är så mycket som 45 grader, men när klipparen beräknar att det är dags att "åka hem", så har den inte täckning för en sådan passage.

Flyttar ner tråden till plan mark imorgon och hoppas på att det är lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.