MBygga skrev:
Har ni provat att koppla bort grannens laddplatta från slingan och bara koppla ihop slingan som jag beskrev? Hans laddplatta skall stå kvar på sin plats för laddning enbart. Om din laddare fungerar bättre och kan driva hela slingan borde båda robotarna klippa fint och kunna gå hem på sina respektive slingor utan att störa varandra.
Provade ditt förslag och banne mig, det
funka som du skrev😝 👍nu klipper de samtidigt utan problem😁
Värt för fler att prova, Tack för tipset 🙋

PS; ringde supporten iaf och fått nytt kretskort hemskickat, väntar på grannen ska få sitt så kan vi testa om det funkar att seriekoppla. Spännande...😎
 
  • Gilla
flovv och 2 till
  • Laddar…
zobar skrev:
Provade ditt förslag och banne mig, det
funka som du skrev😝 👍nu klipper de samtidigt utan problem😁
Värt för fler att prova, Tack för tipset 🙋

PS; ringde supporten iaf och fått nytt kretskort hemskickat, väntar på grannen ska få sitt så kan vi testa om det funkar att seriekoppla. Spännande...😎
Kul! För mig fungerade det dock inte eftersom den totala längden begränsningskabel blev för lång för en laddstation så klipparen "fastnade" mitt på gräsmattan då den inte kunde känna av signalen längre och tyckte att den var outside working area.
 
a2011 skrev:
Kul! För mig fungerade det dock inte eftersom den totala längden begränsningskabel blev för lång för en laddstation så klipparen "fastnade" mitt på gräsmattan då den inte kunde känna av signalen längre och tyckte att den var outside working area.
Det är inte så att avståndet från klipparen till närmaste gränstråd överstiger maxmåttet 18 m när den stannar?
 
Har sökt men är säkert sämst på det, men var hittar jag mer info om att addera vikt till klipparen?

Har idag varit ute och flyttat upp min gränstråd ytterligare i min lilla sluttning då den fått svårare att klara av den nu när det är fuktigare i marken.
 
Tobias Pettersson skrev:
Har sökt men är säkert sämst på det, men var hittar jag mer info om att addera vikt till klipparen?

Har idag varit ute och flyttat upp min gränstråd ytterligare i min lilla sluttning då den fått svårare att klara av den nu när det är fuktigare i marken.
Finns mycket skrivet om det, sök på vikt eller vikter i ämnet. Mitt senaste inlägg i ämnet såg ut så här; https://www.byggahus.se/forum/robot...-2015-modeller-80.html?perpage=15#post2263617
 
Vår Rob (L 2000 WiFi / WG797E) med mjukvaruversion 1.26 har fungerat klanderfritt nu hela sommaren. Otroligt prisvärd maskin i mitt tycke! Efter initialt strul med att den inte vaknade på morgonen (vilket enkelt fixades genom att dra strömkabeln rakt, och inte rulla ihop den som ett garnnystan *se mitt tidigare inlägg), har den nu troget följt schematiderna slaviskt, i ur och skur!

Robs Fördelar:

+ pålitlig
+ tyst
+ lång körtid (70-100 min beroende på gräslängd och fuktighet)
+ klarar sluttningar och ramper bra (20% lutning inget problem)
+ mycket slitstarka knivblad (1 byte per säsong torde räcka för mig (1600m2 med överdriven klipptid*

*)
+ mycket smidiga svängningar
+ enkel meny och "programering"
+ snygg design
+ tar sig mycket bra fram även på gropigare matta (långa däcktaggar).

Nackdelar med Rob:

- saknar en guidekabel. Med två klara zoner (uppe och nere) känns det lite onödigt att den hamnar att köra runt hela slingan på närmare 300m ifall den har otur. Men å andra sidan räcker batteriet bra till för att den ska hinna hem, men, som sagt, vore fint med en guidekabel som förkortar hemgången.
- saknar led-ljus, vore kul med nåt styrljus*


- regnsensorn funkar endast vid skyfall! Har själv låtit den köra fastän det regnar, eftersom jag märkt att knivarna och området runt den roterande plattan rengörs effektivt av det våta gräset, så egentligen ett icke-problem
-för att få kontakt via wifi krävs att du är hemma (uppkopplad till samma nätverk). Detta gör ju att appen är nästintill onödig. Tänkte dock testa mina it-kunskaper och fixa detta problem enl. anvisningarna som finns tidigare i denna tråd.
20150905_182943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
denna70 och 3 till
  • Laddar…
På min 796:a fungerar appen numera även på distans, de la in någon uppdatering under sommaren som fixade detta. Fråga mig inte hur det fungerar. Jag försökte även öppna upp portar och köra webgränsnittet innan men fick det inte att fungera. Men som sagt nu funkar det med appen dock fungerar inte klipparen, är på service då den stannade oavbrutet och betedde sig konstigt.
 
MBygga skrev:
Det är inte så att avståndet från klipparen till närmaste gränstråd överstiger maxmåttet 18 m när den stannar?
Nej, den tappade kontakt 7 meter från gränskabeln.
 
Har du bytat modulen i laddplattan,om inte kan den ge för svag signal
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag upplever att gräset viks/trycks ned där klipparen kör fram. Särskilt på framsidan av huset där klipparen i princip alltid kör i samma mönster. Ena halvan av mattan klipps åt ena hållet och den andra åt andra hållet. Ser ut som en fotbollsplan. Fast diagonalt. Vad kan jag göra. Har fler sett något liknande?
 
  • Gilla
magstorm
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Har du bytat modulen i laddplattan,om inte kan den ge för svag signal
Jag har bytt. Problemet är att det blir för lång kabel med för stort motstånd. Det var därför jag ville seriekoppla men nu kör jag med två separata områden istället (~1000 + ~600) och lyfter klipparen mellan, det fungerar ok.
 
Nicke Nyfiken
MrH skrev:
Jag upplever att gräset viks/trycks ned där klipparen kör fram. Särskilt på framsidan av huset där klipparen i princip alltid kör i samma mönster. Ena halvan av mattan klipps åt ena hållet och den andra åt andra hållet. Ser ut som en fotbollsplan. Fast diagonalt. Vad kan jag göra. Har fler sett något liknande?
I våras såg jag liknande tendenser på en liten del av gräsmattan som oftast blev klippt åt samma håll hela tiden. Men när vi sedan satte upp ungarnas studsmatta på en annan del av gräsmattan så försvann mönstret helt och hållet. Tydligen behövdes ett litet hinder som bröt det regelbundna klippmönstret.

En idé att prova kan ju vara att ställa någon typ av hinder, typ tung blomkruka eller liknande, på ett ställe där klipparen ofta kör på samma håll, för att se om du blir av med mönstret. Funkar det så kan du ju fundera på att göra något permanent hinder om du vill.

Något bättre råd kommer jag inte på just nu.:(
 
Jag ska fundera på detta med ett hinder. Visst skulle det vara trevligt att mjukvarumässigt kunna skruva på ett slumpgeneratorreglage? Då skulle man kunna skruva till vinklarna som används när klipparen vänder.
 
MrH skrev:
Jag ska fundera på detta med ett hinder. Visst skulle det vara trevligt att mjukvarumässigt kunna skruva på ett slumpgeneratorreglage? Då skulle man kunna skruva till vinklarna som används när klipparen vänder.
Det är möjligt att ett "slumpgeneratorreglage" skulle förbättra men då försvinner säkert fördelen med att den är så duktig på att ta sig fram genom trånga passage.
Hur man än vrider sig så har man...
 
Tycker också att Worxens rörelsemönster är onödigt förutsägbart. Min hamnar i en oändlig loop under en studsmatta och studsar runt tills dess att den tycker den är fångad. För att råda bot på det fick jag ställa lite skräp under studsmattan som den krockar med och bryter mönstret.

Har för mig att det i någon uppdatering i somras ändrades så att den inte ska svänga exakt vända i samma vinkel varje gång? Osäker på den uppgiften dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.