Hej
Har en Worx 790E som har gjort ett utmärkt jobb hela sommaren.
Igår passerade ett rätt så kraftigt åskväder och jag var duktig och drog ut sladden. Maskinen stod i laddaren och borde vara fulladdad. Idag när jag satte i sladden igen och startade klipparen var batteriet helt urladdat. Den står nu och laddar igen och verkar vara som vanligt. Någon mer som märkt detta?
 
AndersF2 skrev:
Hej
Har en Worx 790E som har gjort ett utmärkt jobb hela sommaren.
Igår passerade ett rätt så kraftigt åskväder och jag var duktig och drog ut sladden. Maskinen stod i laddaren och borde vara fulladdad. Idag när jag satte i sladden igen och startade klipparen var batteriet helt urladdat. Den står nu och laddar igen och verkar vara som vanligt. Någon mer som märkt detta?
Det är ett standardfel den laddar om sig flera gånger under viloperioden,supporten säger dra inte ut sladden,men vid åskväder ja då får man dra ut den,ock då har den tömt batteriet på ca 6 till 8 timmar,viket enormt slitage på batteriet
dessutom ett malande o smällande i hjulen,vad är detta frågan om,nu skall den snart till supporten
hppas dom fixar den annars återköp för min del :thumbdown:
 
Om min står på laddning och jag drar strömsladden så backar den ut från stationen för att markera att strömmen gått. Man får då efter man stoppat in sladden igen köra hem klipparen igen för att fortsätta ladda.

Jag kör v0.94. Om jag inte missminner mig var det likadant på versionen som den levererades med.
 
mg765 skrev:
Om min står på laddning och jag drar strömsladden så backar den ut från stationen för att markera att strömmen gått. Man får då efter man stoppat in sladden igen köra hem klipparen igen för att fortsätta ladda.

Jag kör v0.94. Om jag inte missminner mig var det likadant på versionen som den levererades med.
Ja min gör tvärtom,kan få för sig att backa ut när man sätter i strömsladden o sen stanna där,instabilt
 
MBygga skrev:
Har ni provat att koppla bort grannens laddplatta från slingan och bara koppla ihop slingan som jag beskrev? Hans laddplatta skall stå kvar på sin plats för laddning enbart. Om din laddare fungerar bättre och kan driva hela slingan borde båda robotarna klippa fint och kunna gå hem på sina respektive slingor utan att störa varandra.
Nej inte hunnit med att testa det än, men ska försöka hinna med i morgon. Tack för återkopplingen, guld värt med detta forum👍
 
mg765 skrev:
Om min står på laddning och jag drar strömsladden så backar den ut från stationen för att markera att strömmen gått. Man får då efter man stoppat in sladden igen köra hem klipparen igen för att fortsätta ladda.

Jag kör v0.94. Om jag inte missminner mig var det likadant på versionen som den levererades med.
+1 på denna...
 
borgensödra skrev:
En sammanfattning av sommaren med Worx Landroid WG753E.
Att att tro att den skall fungera på semestern kom helt på skam!
Följande problem redovisar jag:
1. Jag har en trädgård som lutar svagt neråt ungefär 3 grader. att få den att klippa den övre delen av trädgården är en omöjlighet. Nedre delen är som en golfbana medans den övre är en "djungel"!
Har testat på inrådan av supporten att kalibrera om den med ett par centimeter på både vänster och höger bakhjul utan resultat.
Zonindelad den med tre zoner och lagt 80% på den övre zonen 10% på mitten och 10% på den nedre men likt förbaskat så letar den sig snart ner till den nedre och vårdar golfbanan :)
På ett ställe har jag en slänt ca 1,5m med 15 graders lutning 10 m bred som slutar i en stenlagd gång. När den är på väg nerför så börjar den att bromsa för sent så den smäller i med framkanten i stenläggningen och stoppar med felkod "upp och ner". Testat på inrådan av supporten att även här kalibrera om den med en 2 cm bräda under bakhjulen utan resultat.
Bättre än att lägga ut 12´ hade varit att anlita en arbetslös ungdom som klippt gräsmattorna en gång i vecka under semestern. Kalkyl: 3 timmar/vecka à 150:- gånger fyra veckor ger 1800:- det blir många år innan jag förbrukat de 12´!!
Förmodligen har det kommit både bättre och billigare klippare under den tiden.
WG793E är i alla fall inget att satsa på!!
//Gunnar
Jag hade en 795E (första modellen av LD) på min likt din svagt lutande tomt och upplevde delvis samma problem, dock inte så illa som du beakriver. Sen var det inte det som gjorde att jag bytte ut den mot en 790E i år utan det var att den är så känslig när den skall ansluta till gränslinan vid hemfärd, det blev ganska ofta stopp för än det ena än det andra. Jag trodde nog att de nya stora maskinerna skulle bete sig bättre med sin nya hård och mjukvara men tydligen gör de inte det. 790E'n däremot går klockrent både när den klipper (klarar lätt även den övre delen på tomten) och när den skall hem missar eller stannar den aldrig. Väldigt pålitlig med andra ord vilket vi hade glädje av när vi seglade i fyra veckor i somras.
 
borgensödra skrev:
En sammanfattning av sommaren med Worx Landroid WG753E.
Att att tro att den skall fungera på semestern kom helt på skam!
Följande problem redovisar jag:
1. Jag har en trädgård som lutar svagt neråt ungefär 3 grader. att få den att klippa den övre delen av trädgården är en omöjlighet. Nedre delen är som en golfbana medans den övre är en "djungel"!
Har testat på inrådan av supporten att kalibrera om den med ett par centimeter på både vänster och höger bakhjul utan resultat.
Zonindelad den med tre zoner och lagt 80% på den övre zonen 10% på mitten och 10% på den nedre men likt förbaskat så letar den sig snart ner till den nedre och vårdar golfbanan :)
På ett ställe har jag en slänt ca 1,5m med 15 graders lutning 10 m bred som slutar i en stenlagd gång. När den är på väg nerför så börjar den att bromsa för sent så den smäller i med framkanten i stenläggningen och stoppar med felkod "upp och ner". Testat på inrådan av supporten att även här kalibrera om den med en 2 cm bräda under bakhjulen utan resultat.
Bättre än att lägga ut 12´ hade varit att anlita en arbetslös ungdom som klippt gräsmattorna en gång i vecka under semestern. Kalkyl: 3 timmar/vecka à 150:- gånger fyra veckor ger 1800:- det blir många år innan jag förbrukat de 12´!!
Förmodligen har det kommit både bättre och billigare klippare under den tiden.
WG793E är i alla fall inget att satsa på!!
//Gunnar
Jag har samma problem med lutande tomt, samt att jag i änden på tomten har en brantare slänt 10-15 gr som worxen får problem att vända mot, den lämnar slingan med liten vinkel vilket gör att den inte tar sig till det övre området då den som din är dålig på att kompensera mot lutning.

tomt1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tomt4.jpg

Jag tänkte som dig testa att göra en zonindelning med nedre halvan som egen zon, men har inte hunnit ännu.

tomt3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man lägger dubbel tråd så tar de ut varandra som runt en ö, men vad händer om man lägger tredubbel, tar de fortfarande ut varandra eller blir det en begränsning?
 
Henke2600 skrev:
Om man lägger dubbel tråd så tar de ut varandra som runt en ö, men vad händer om man lägger tredubbel, tar de fortfarande ut varandra eller blir det en begränsning?
Trippel tråd blir detsamma som enkel tråd, dvs. begränsning. Kan t.ex vara bra om man vill spara lite extra tråd för framtida utvidgning eller liknande.
 
Ja, det kanske kan vara bra om man vill stänga in klipparen i en zon också.
 
Henke2600 skrev:
Ja, det kanske kan vara bra om man vill stänga in klipparen i en zon också.
Varför krångla med tre trådar i så fall och inte bara en?
 
Henke2600 skrev:
Om man lägger dubbel tråd så tar de ut varandra som runt en ö, men vad händer om man lägger tredubbel, tar de fortfarande ut varandra eller blir det en begränsning?
Man måste lägga dubbel tråd som i Johan01 bilden men med ett par decimeter mellan dem, dels för att klipparen skall begränsas av tråden vid klippning men också för att den skall kunna gå hem utefter den, vilket den ju måste. Lägger man trådarna ihop tar de ut varandra men inte om man lägger med mellarum.
 
En lösning som en kompis till mig kom med är att man struntar i zonindelning eftersom det inte fungerar på en lutande tomt. I stället gör så här.
Avdela tomten i två områden genom att göra en t-koppling på begränsningskabeln och rätt över till returkabeln på motsatta sidan och sedan följer den in till laddstationen. Styr dessa två områden med ett relä och ett veckotidur som växlar enligt dina egna idéer.
På så sätt kan den klippa den övre delen oftare än den nedre delen.
Detta har han gjort och det fungerar helt perfekt.
Jag skall i alla fall pröva och se om detta inte är lösningen på det ena av mina problem :)
 
borgensödra skrev:
En lösning som en kompis till mig kom med är att man struntar i zonindelning eftersom det inte fungerar på en lutande tomt. I stället gör så här.
Avdela tomten i två områden genom att göra en t-koppling på begränsningskabeln och rätt över till returkabeln på motsatta sidan och sedan följer den in till laddstationen. Styr dessa två områden med ett relä och ett veckotidur som växlar enligt dina egna idéer.
På så sätt kan den klippa den övre delen oftare än den nedre delen.
Detta har han gjort och det fungerar helt perfekt.
Jag skall i alla fall pröva och se om detta inte är lösningen på det ena av mina problem :)
Ja, den lösningen har flera gjort, speciellt innan zonindelning fanns att tillgå i maskinen.
Idén med zonindelning är ju just att man har separerade zoner, inte att den skall börja på ett speciellt ställe på en enhetlig gräsmatta för de vet vi ju alla att klipparen snabbat tar sig mellan olika delar av tomten om inget hindrar den.
Om man gör som Johan01 ritat är det alltså viktigt att öppningen mellan "zonerna" är så smal att klipparen inte tar sig igenom under klippning utan endast när den går på gränslinan. Då kan man släppa klipparen i den lilla zonen där den sedan klipper till den behöver ladda. Fördelen är att du inte behöver några extra reläer eller timers utan använder klipparens inbyggda funktion.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.