3 026 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Samfällighetsförening och paketboxar
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 808 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 808 inlägg
Då är det kommunen som bestämmer över allt på fastigheten som inte är en del av GA. Klassikern är ju dragning av ledningar i marken under gemensamhetsanläggningen. Även postboxarna i och med att de inte ingår i GA tänker jag. Det enda styrelsen för samfällighetsföreningen måste ta ställning till är om postboxarna hindrar gemensamhetanläggningens förvaltning, det får de ju inte göra.A Alexander HB skrev:
Vi hade samma med fiber här, allt samfällighetsföreningens styrelse fick överväga var om väganläggningens drift hindrades av vissa dragningar av fiberkabeln och dess skåp. Gjordes skriftligt som ett avtal.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 566 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 566 inlägg
Så då marken inte nyttjas av samfälligheten har föreningen de facto upplåtit annans mark för postboxarna. Å andra sidan är det nog också svårt för kommunen att upplåta marken, då den är under era skärmtak, vilka ni ju har rätt att nyttja.A Alexander HB skrev:
Jag misstänker också att det inte rör några astronomiska belopp och att det skulle kosta kommunen mer att ta hand om ersättningen än den är värd.
Så det är väl bara att tacka och ta emot och inte gräva mer i saken.
Jag tror att det som avses med "skärmtak" egentligen inte är skärmtak, utan snarare tak över en alkovliknande del av en byggnad som samfälligheten äger. Se professionell principskiss nedan. Boxarna ska stå inuti denna "alkov".
Men jag håller med om att diskussionen blir fånig snabbt, utan var mest intresserad av att veta huruvida §37 var tillämpbar här eller ej. Det går säkert att argumentera för att den gjutna plattan är på kommunens mark, men att det inte är kommunens problem vad samfälligheten beslutar att placera ovanpå denna platta. Etc...
Bara det faktum att anläggningsbeslutet använder termer som "med mera" här och där, samt meningar som är långt ifrån entydiga, illustrerar ju hur svårt det är att korrekt definiera vad en samfällighet är.
Men jag håller med om att diskussionen blir fånig snabbt, utan var mest intresserad av att veta huruvida §37 var tillämpbar här eller ej. Det går säkert att argumentera för att den gjutna plattan är på kommunens mark, men att det inte är kommunens problem vad samfälligheten beslutar att placera ovanpå denna platta. Etc...
Bara det faktum att anläggningsbeslutet använder termer som "med mera" här och där, samt meningar som är långt ifrån entydiga, illustrerar ju hur svårt det är att korrekt definiera vad en samfällighet är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 808 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 808 inlägg
Med den skissen så är det ju rätt tydligt att postboxarna ska stå i föreningens gemensamhetsanläggning. Då skulle jag inte besvära markägaren som ju inte påverkas av postboxarna.
Anläggningslagen stoppar föreningen från att förvalta postboxar, t ex köpa in dem och underhålla dem. Men anläggningslagen hindrar knappast föreningen från att upplåta utrymme i anläggningen för postboxarna på den platsen.
Anläggningslagen stoppar föreningen från att förvalta postboxar, t ex köpa in dem och underhålla dem. Men anläggningslagen hindrar knappast föreningen från att upplåta utrymme i anläggningen för postboxarna på den platsen.
Liknande trådar
-
Vem ska betala för vägdränering? Jag eller vägsamfällighetsföreningen?
Juridik -
Samfällighetsföreningens fonder i aktiefonder?
Juridik -
Samfällighetsförening upplåter servitut
Juridik -
Samtycke av samfällighetsförening för uterum
Juridik -
Betala avgift till VA-samfällighetsförening under nybyggnation?
Vatten & Avlopp