Fairlane Fairlane skrev:
Det är riktigt att hon inte äger 25%.
Din vän och hans partners far ägde 50% var, men hon har rätt till halva vinsten (om det blev någon) från sin sambo.
Då är det ju fel sagt av banken att han äger 25% om man inte känner till att de menar 25% av halva nettovinsten efter att 50% är borträknat, för det låter ju som mycket mer än det i själva verket är om man har högre lånegrad på huset och det kan också påverka sitt val av att behålla huset eller sälja det, när man inte känner till förutsättningarna.
Sen vet jag inte om banken är skyldig att informera om något vad gäller sambolagen.
Om jag får gissa så antar jag polaren, förutsatt farsan skrivit över sin 50% ägandedel gratis hade lånat upp och löst ut henne, om hon krävt ersättning.
Men stämmer det inte att hon i detta fall inte har något skriftligt eller behöver göra något skriftligt, eller hur fungerar en bodelning?
Måste man signera något eller hur sent kan man kräva bodelning efter separation?
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Stycke ett, ingen aning. Är inte intressant då ingen ska gifta sig nu.

Stycke två, om ett par tycker det är rättvist att man ska äga 50/50 eller ex 70/30 kan man ändra ägandedelen, i andra länder gäller det då, i Sverige gäller det inte, inte utan ett Samboavtal.

Vad har en hemmaarbetande make och makans pension med saken att göra? Knappast något med Sambolagen.
Det var frågor för att få dig att vidga din kunskap.

Normalt i åtminstone hela Västeuropa så innebär ett giftermål att allt som någon har köpt eller kommer att köpa ingår i det som ska delas vid en skilsmässa. Det är alltså mycket mer långtgående än sambolagen. Om du alltså har något emot att sambolagen lägger sig i bodelningen när ett samboförhållande upplöses så borde du ju ha ändå mycket mer emot lagar kring giftermål inkl. de lagarna i andra länder, som ibland är mycket mer långtgående än motsv. i Sverige.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Bodelning enligt sambolagen kan du kräva upp till 1 år efter att ni separerat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Däremot gillar jag inte personer som försvarar en lagar som de själva enbart följer då de är tvingade till det pga nationalitet. Man kan ganska enkelt räkna ut att hade samtliga i tråden hört till ett annat nordiskt land hade vi inte behövt denna diskussion och heller inte tyckt att det landet vore sämre eller bättre än något annat.
Det finns lagar som rör samboförhållanden även i andra nordiska länder. Sverige är inte unikt.
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1557241&fileOId=1564256

Sen är det verkligen inte samma sak att försöka förklara en lag som att tycka att den är det bästa på jorden, men du verkar ha svårt att se skillnaden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Då är det ju fel sagt av banken att han äger 25% om man inte känner till att de menar 25% av halva nettovinsten efter att 50% är borträknat, för det låter ju som mycket mer än det i själva verket är om man har högre lånegrad på huset och det kan också påverka sitt val av att behålla huset eller sälja det, när man inte känner till förutsättningarna.
Jag tycker inte det är så väldigt fel. Det är fel i den aspekten att hon inte ägde, bara hade rätt till ett värde.
Om du köper en bostad själv, och lånar till halva köpeskillingen, säger du då att du äger 100% eller 50%? Säger du 50% förstår jag invändningen, annars så blir det ju inte mer fel att säga 25% till sambon än att säga 100% till den som äger själv (med lån).

Jag var inte närvarande på banken så exakt hur dw formulerade sig vet jag inte.
P patriklarsson skrev:
Sen vet jag inte om banken är skyldig att informera om något vad gäller sambolagen.
Banken är nog inte intresserad av att informera om sambolagen, utan vill veta om din vän hade ekonomi att stå för lånen själv och då är det intressant att veta vilka kostnader som faller på honom.
P patriklarsson skrev:
Om jag får gissa så antar jag polaren, förutsatt farsan skrivit över sin 50% ägandedel gratis hade lånat upp och löst ut henne, om hon krävt ersättning.
Kanske, kanske inte. Formellt så har pappan rätt till halva vinsten (eller förlusten). Hade din vän koll på det och hade någpn form av avtal angående det eller var det "vi hoppas det går bra". Det låter mer som det senare och då är ju sambolagen bara en sak av flera han inte brydde sig om att ha koll på innan han blev sambo.
P patriklarsson skrev:
Men stämmer det inte att hon i detta fall inte har något skriftligt eller behöver göra något skriftligt, eller hur fungerar en bodelning?
oklart vad du menar, men går det till domstol så får var och en lägga fram sina bevis. Ett underskrivet papper är då bra, men även en SMS-konversation har ett värde om man hamnar i ett läge där det är ord mot ord.
P patriklarsson skrev:
Måste man signera något eller hur sent kan man kräva bodelning efter separation?
Du kan begära bodelning senast ett år efter att ett samboförhållande upphört på grund av separation.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
oklart vad du menar
Det jag menar är nu när jag vet att det är 1år, kan ena sambon direkt säga, jag kräver ingenting, ingen bodelning och skriva under det på någoy sätt, utan att 11mån sen ändra sig?
 
BirgitS
Har man ingått ett avtal gäller det tills båda parter vill ändra avtalet. Gäller oavsett avtal.
Tillägg: Med undantaget att om det är reglerat i avtalet om hur det kan sägas upp så gäller det, som i ett hyresavtal.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har man ingått ett avtal gäller det tills båda parter vill ändra avtalet.
Fast uppenbarligen har man inget avtal i mitt exempel och det jag undrar är över bodelningen efter man separerat.
Om man kan göra upp det direkt. Vad räknas som bodelning, när är den färdig? Kan man ändra sig osv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har man ingått ett avtal gäller det tills båda parter vill ändra avtalet. Gäller oavsett avtal.
Njae, det finns massvis med avtal där det räcker gott med att den ena parten vill att det ska upphöra. De flesta skulle jag säga.
 
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Fast uppenbarligen har man inget avtal i mitt exempel och det jag undrar är över bodelningen efter man separerat.
Om man kan göra upp det direkt. Vad räknas som bodelning, när är den färdig? Kan man ändra sig osv.
Uppenbarligen har ju parten skrivit under på att den inte vill ha något, så då kan den inte komma 11 månader senare och kräva något.

Du gör saker mycket svårare än det är.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Uppenbarligen har ju parten skrivit under på att den inte vill ha något, så då kan den inte komma 11 månader senare och kräva något.

Du gör saker mycket svårare än det är.
Ja, men är banken intresserade av att lösa detta iom att fastigheten är belånad, annars är det väl upp till var och en att sköta bodelning?
Detta påskrivna papper som uppenbarligen min polare har, hur ska det se ut? Ska det bara stå "jag x x vill ej ha något från bodelning gällande fastighet xx" och en signatur?
 
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Ja, men är banken intresserade av att lösa detta iom att fastigheten är belånad, annars är det väl upp till var och en att sköta bodelning?
Banken skiter fullständigt i det hela om fastigheten säljs, då får banken tillbaks sina pengar (förutsatt att lånen inte överskrider vad fastigheten säljs för)

Om din vän vill ta över lånen och behålla fastigheten så måste banken dels veta att din vän klarar lånen själv (vilket inte gick innan) och banken vill också veta om din vän har fler skulder, exempelvis en skuld till exsambon för hennes andel.
P patriklarsson skrev:
Detta påskrivna papper som uppenbarligen min polare har, hur ska det se ut? Ska det bara stå "jag x x vill ej ha något från bodelning gällande fastighet xx" och en signatur?
Det är väl bara att leta lite mallar på nätet eller skriva något tydligt själv. Du kan kladda ner det på en näsduk om du vill. Blir det sen diskussion så visar du upp näsduken, eventuellt för domstolen. Lämpligt är att få med datum för överenskommelsen, vad som överenskommits och underskrifter
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Banken skiter fullständigt i det hela om fastigheten säljs, då får banken tillbaks sina pengar (förutsatt att lånen inte överskrider vad fastigheten säljs för)

Om din vän vill ta över lånen och behålla fastigheten så måste banken dels veta att din vän klarar lånen själv (vilket inte gick innan) och banken vill också veta om din vän har fler skulder, exempelvis en skuld till exsambon för hennes andel.

Det är väl bara att leta lite mallar på nätet eller skriva något tydligt själv. Du kan kladda ner det på en näsduk om du vill. Blir det sen diskussion så visar du upp näsduken, eventuellt för domstolen. Lämpligt är att få med datum för överenskommelsen, vad som överenskommits och underskrifter
Ja den personen kunde därefter plötsligt låna till hela fastigheten något han inte kunde från början trots att det handlade om 425.000 och lååångt under 5,5x åslön i bruttoinkomst, varför banken bråkat med denna människa vet jag ej, har vissa långsökta misstankar.

Det tråkiga är ju om dessa papper man skriver inte håller i en rättegång. Men ja allt skrivet är ju troligen bättre än muntligt.
 
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Ja den personen kunde därefter plötsligt låna till hela fastigheten något han inte kunde från början trots att det handlade om 425.000 och lååångt under 5,5x åslön i bruttoinkomst, varför banken bråkat med denna människa vet jag ej, har vissa långsökta misstankar.
Ja dåså, då är det något annat som ligger bakom om det är sådana småsummor.
P patriklarsson skrev:
Det tråkiga är ju om dessa papper man skriver inte håller i en rättegång. Men ja allt skrivet är ju troligen bättre än muntligt.
Det är fritt att använda de bevis man har. Kan jag visa ett papper där X avsäger sig samtliga krav och pappret är signerat av X så ska mycket till för att det inte ska väga tungt. Är man orolig får man väl betala någon för att sätta upp alla papper.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja dåså, då är det något annat som ligger bakom om det är sådana småsummor.

Det är fritt att använda de bevis man har. Kan jag visa ett papper där X avsäger sig samtliga krav och pappret är signerat av X så ska mycket till för att det inte ska väga tungt. Är man orolig får man väl betala någon för att sätta upp alla papper.
Ja, man kan bli orolig om det handlar om stora pengar, ex att man köper en fastighet kontant, men jag tycker inte man ska behöva betala för att känna sig säker på vad som gäller i en rättegång.

Kan bara säga tack för hjälpen de som skrivit, ska vidarebefordra info till polaren som står i köpetankar, han fick lånelöfte igår så det går framåt.

Nu blir det att dricka upp min Meisel's Weisse Dunkel på Landgrafenschloss Marburg! 🍻🏰
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.