D Dilato skrev:
Du är väldigt ensam om att använda ordet så.


Svenska akademins ordlista:
sam|bo [sam`‑ långt o] substantiv ~n ~r • de är sambor de har en relation och bor ihop men är inte gifta

re·lat·ion substantiv ~en ~er
känslomässigt förhållande; kärleksförbindelse.
Det är SAOs förklaring ja, huruvida det stämmer med folkmun, talar det inget om.
Men det kan vara si eller så, det var lixom ingen big deal vad jag tycker om det.
 
Men om du tycker sambolagen är orimlig. Hur ser du på reglerna runt skilsmässa då?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Självklart finns det kvinnor som köper en bostad och flyttar in med en man och förlorar pengar via sambolagen. Något som inte skulle inträffa utomlands, därmed är kvinnor i det fallet mer skyddade utan sambolagen.
Hur man än vrider och vänder på det så är lagen orimlig.
Lagen skyddar den i förhållandet som är ekonomiskt svagare, inte den som är ekonomiskt starkare. Den som är ekonomiskt starkare behöver inte det skyddet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Varför är en standard 50/50 mer rimlig än att följa fastighetsregistrets ägandedel?
Hur tänker du om bostadsrätt där det inte finns något register över vem som äger hur mycket?
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om du tycker sambolagen är orimlig. Hur ser du på reglerna runt skilsmässa då?
Det är en helt annan sak då man aktivt har ingått ett äktenskap och eventuellt äktenskapsförord, samt skilsmässa.
Du kan heller inte bara säga, jag flyttar ut hejsvejs som du kan om du är sambo ex.
Det finns betänketider osv i de flesta länder för det.

Däremot kan du helt ovetande ingå en samborelation och bli drabbad för livet, något du utanför Sverige inte kan.
 
P patriklarsson skrev:
Däremot kan du helt ovetande ingå en samborelation och bli drabbad för livet, något du utanför Sverige inte kan.
Du lär väl märka om någon flyttar in i din säng.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Däremot kan du helt ovetande ingå en samborelation
"Jag hade ingen aning att vi bodde ihop och köpte gemensam bostad" 😆
 
  • Haha
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Åter igen är det inte äktenskap vi diskuterat, som du om och om tjatande återkommer till. Vad vill du ha sagt med det? Det finns tusen andra lagar som vi heller inte diskuterar här.
Jag kanske tycker att det finns rimliga saker med äktenskap och där kan man också upprätta äktenskapsförord. Den stora skillnaden är att man vet om man är gift eller ska gifta sig.
Nu handlade det om personer som är sambos utan att veta om det, något som ej förekommer utanför Sverige.
Du får bestämma dig, antingen är det dåligt med lagar som jämnar ut orättvisor inom ett parförhållande eller så är det bra med sånt. Det blir ju bara krystat när du förfasar dig när paren inte är gifta men applåderar när de är gifta.

Det blir väl lite meninglöst att bara diskutera dig och några få andra undantag som bor ihop med någon under äktenskapsliknande förhållande utan att veta om det kallas för att vara sambor.

Det finns åtminstone i Norge en lag som reglerar i viss grad vad som ska ske med gemensam egendom när samboskapet upphör: https://no.wikipedia.org/wiki/Samboerskap
Så Sverige är inte unikt.
I Norge regleras även ett visst efterlevandeskydd vid dödsfall, det är alltså mer långtgående än svensk lag i det avseendet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Lagen skyddar den i förhållandet som är ekonomiskt svagare, inte den som är ekonomiskt starkare. Den som är ekonomiskt starkare behöver inte det skyddet.
Du är ju inte klok någonstans.
Din uppfattning är alltså att människor som har pengar, oavsett om de fått de gratis genom ex arv, lottovinst eller arbetat arslet av sig för dem, inte behöver något ekonomiskt skydd från att ekonomiskt svagare individer, oavsett om det beror på ex att de är totalt inkompetenta att sköta sin ekonomi eller ej kunnat arbeta pga svår sjukdom, helt enkelt tar de rikares pengar?
Du får börja skilja på rättvisa och ekonomi. Har inget med varandra att göra. En väldigt rik person kan förtjäna ännu mer och den fattigaste person kan förtjäna ännu mindre.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur tänker du om bostadsrätt där det inte finns något register över vem som äger hur mycket?
Det finns ägandeandel registrerat i BRFen exempelvis.
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Du kan heller inte bara säga, jag flyttar ut hejsvejs som du kan om du är sambo ex.
Det finns betänketider osv i de flesta länder för det.
Naturligtvis kan en person i ett gift förhållande omedelbart flytta ut.
Har paret inte minderåriga barn så går det bra att ansöka om skilsmässa och få den beviljad omedelbart.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du lär väl märka om någon flyttar in i din säng.
Utomlands är det oväsentligt. I Sverige behöver man känna till sambolagen och att statens regler sätter sig över ägandeandel. Många känner inte till det och det finns heller inget med lagen som jag upplever rättvist.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får bestämma dig, antingen är det dåligt med lagar som jämnar ut orättvisor inom ett parförhållande eller så är det bra med sånt. Det blir ju bara krystat när du förfasar dig när paren inte är gifta men applåderar när de är gifta.

Det blir väl lite meninglöst att bara diskutera dig och några få andra undantag som bor ihop med någon under äktenskapsliknande förhållande utan att veta om det kallas för att vara sambor.

Det finns åtminstone i Norge en lag som reglerar i viss grad vad som ska ske med gemensam egendom när samboskapet upphör: [länk]
Så Sverige är inte unikt.
I Norge regleras även ett visst efterlevandeskydd vid dödsfall, det är alltså mer långtgående än svensk lag i det avseendet.
Nej, jag behöver inte bestämma mig för det du tycker.
Nej jag behöver inte tycka att det ena är bra, bara för det andra kan vara det.
Nej jag har inte samma åsikt som dig.
 
P patriklarsson skrev:
Det finns ägandeandel registrerat i BRFen exempelvis.
Nej det gör det inte.
 
D Dilato skrev:
Nej det gör det inte.
Jodå, alla föreningar är skydliga att föra upp ägarandel i ett register som ofta kallas "mäklarbild"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.