BirgitS
P patriklarsson skrev:
Utomlands är det oväsentligt. I Sverige behöver man känna till sambolagen och att statens regler sätter sig över ägandeandel. Många känner inte till det och det finns heller inget med lagen som jag upplever rättvist.
Även utomlands är man nog väldigt medveten om att man börjar bo ihop med någon och köper en bostad tillsammans. Det tycks bara vara du som inte märker sånt.

Man är skyldig att känna till Sveriges lagar, det gäller sambolagen likaväl som trafiklagar, skattelagar etc.

Vi har noterat sen länge att du tycker att sambolagen är orättvis. Men dina argument för det verkar inte så genomtänkta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan en person i ett gift förhållande omedelbart flytta ut.
Har paret inte minderåriga barn så går det bra att ansöka om skilsmässa och få den beviljad omedelbart.
Flytta ut ja, men du kan inte få igenom en skilsmässa direkt om inte bägge parter är överens och då gör man heller ingen bodelning. Men det är irrelevant eftersom vi inte diskuterar skilsmässa.
 
Nja, man är knappast skyldig att känna till dem. Men de gäller dig oavsett. Det finns massor av lagar jag inte kan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, alla föreningar är skydliga att föra upp ägarandel i ett register som ofta kallas "mäklarbild"
Då gjorde jag fel när jag skänkte bort halva lägenheten till frugan utan att meddela föreningen.
Var finns regelverket kring detta register om vad det ska innehålla?
 
D Dilato skrev:
Då gjorde jag fel när jag skänkte bort halva lägenheten till frugan utan att meddela föreningen.
Var finns regelverket kring detta register om vad det ska innehålla?
Ojdå, ja först ska frugan godkännas som medlem i föreningen, annars blir hon inte laglig delägare om det kommer upp till prövning. Testa att bläddra lite i BRL, bostadsrättslagen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även utomlands är man nog väldigt medveten om att man börjar bo ihop med någon och köper en bostad tillsammans. Det tycks bara vara du som inte märker sånt.

Man är skyldig att känna till Sveriges lagar, det gäller sambolagen likaväl som trafiklagar, skattelagar etc.

Vi har noterat sen länge att du tycker att sambolagen är orättvis. Men dina argument för det verkar inte så genomtänkta.
Utomlands skiter de ju i om någon flyttar in eller ut, utan att vara skriven i fastighetsregistret äger du ändå ingenting av en gemensam bostad om man inte AKTIVT ändrar sina ägandeandelar eller gör ett AKTIVT val att gifta sig.
I Sverige gör man inget AKTIVT val att ge bort en del av sin bostad vid köp om man betalar mer än 50% av gemensam bostad, det står ingenstans att det är 50/50 som gäller mer än i sambolagen som få känner till och att detta isf skall FRÅNSKRIVAS med ett samboavtal.
Varför i hela världen ska Sverige ha en sambolag som sätter sig över ägandeandel som då bara gäller om man blandar in ytterligare familjemedlemmar. Ex två bröder två systrar delar 25% var på en ärvd fastighet men en av dem skriver sig där med sin sambo, därmed äger sambon 12,5%?
Varför? De är inte gifta.
Varför ska staten hitta på något som efterliknar äktenskap när människor inre längre vill gifta sig? Trams.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Rättvisa
Rättvisa är när man låter gamla rättshaveritrådar vara, eller bjuder på popcorn när man drar igång dem igen.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du kan heller inte bara säga, jag flyttar ut hejsvejs som du kan om du är sambo ex.
Vem skulle hindra mig menar du?
 
K Kane skrev:
Vem skulle hindra mig menar du?
Läs förtydling om bodelning då det inre uppenbart framkom.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rättvisa är när man låter gamla rättshaveritrådar vara, eller bjuder på popcorn när man drar igång dem igen.
Ja var är popcornen, allt är slut, eller förresten hitta lite chilinötter..
 
P patriklarsson skrev:
Ex två bröder två systrar delar 25% var på en ärvd fastighet men en av dem skriver sig där med sin sambo, därmed äger sambon 12,5%?
Den fastigheten köptes inte som bostad för samborna, den fanns redan innan och omfattas således inte av sambolagen.
På samma sätt om du blir sambo och denne flyttar in i ditt redan ägda hus så är det huset inte heller samboegendom.

Du har starka åsikter om en lag du inte ens förstår 😆
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Ex två bröder två systrar delar 25% var på en ärvd fastighet men en av dem skriver sig där med sin sambo, därmed äger sambon 12,5%?
Nej, förmodligen inte om den aktuella arvtagaren bor där innan.
 
P patriklarsson skrev:
Läs förtydling om bodelning då det inre uppenbart framkom.
Jag kan flytta ut hejsvejs ändå.
 
D Dilato skrev:
Den fastigheten köptes inte som bostad för samborna, den fanns redan innan och omfattas således inte av sambolagen.
På samma sätt om du blir sambo och denne flyttar in i ditt redan ägda hus så är det huset inte heller samboegendom.
Om fastigheten köps av en förälder av fyra barn och den ena skall bo där med sin sambo då? Då köps den ju av de personerna för gemensamt bruk.
Jag fattar verkligen inte vitsen med ägandeandel i detta land.
 
K Kane skrev:
Jag kan flytta ut hejsvejs ändå.
Ja men du kan inte få till en bodelning innan skilsmässan gått igenom till skillnad från en samboegendom där du teoretiskt kan blåsa din partner på kortare tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.