Du kan utan problem korta ner ditt inlägg till
P patriklarsson skrev:
Jag fattar verkligen inte
😇
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan utan problem korta ner ditt inlägg till

😇
Nä o du verkar säker på din sak, har du just ovan bevisat, smartass
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Nja, man är knappast skyldig att känna till dem. Men de gäller dig oavsett. Det finns massor av lagar jag inte kan.
Det är nog ungefär så jurister brukar uttrycka det:
Det är varje medborgares skyldighet att känna till vilka lagar som är gällande.
https://lawline.se/answers/skyldighet-att-kanna-till-lagen
Det är varje medborgares ansvar att känna till vilka lagar och förordningar som gäller och den som begår ett brott på grund av att han inte kände till att gärningen var belagd med straff, ska i regel ändå dömas (latin: Ignorantia juris non excusat). Att undantag förekommer framgår av de två nedersta rättsfallen, där så kallad oegentlig rättsvillfarelse accepterats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättsvillfarelse
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Utomlands skiter de ju i om någon flyttar in eller ut, utan att vara skriven i fastighetsregistret äger du ändå ingenting av en gemensam bostad om man inte AKTIVT ändrar sina ägandeandelar eller gör ett AKTIVT val att gifta sig.
Jag har redan gett dig ett exempel på ett annat land där lagarna tar hänsyn samboförhållanden. Läser du inte svaren du får?
P patriklarsson skrev:
I Sverige gör man inget AKTIVT val att ge bort en del av sin bostad vid köp om man betalar mer än 50% av gemensam bostad, det står ingenstans att det är 50/50 som gäller mer än i sambolagen som få känner till och att detta isf skall FRÅNSKRIVAS med ett samboavtal.
Nej, det är inte få som känner till sambolagen. Jag upplever dig snarare som rätt unik.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har redan gett dig ett exempel på ett annat land där lagarna tar hänsyn samboförhållanden. Läser du inte svaren du får?

Nej, det är inte få som känner till sambolagen. Jag upplever dig snarare som rätt unik.
Ja ett annat land, Norge, fler?
Det finns också lagar i Norge som gör att vem som helst kan anmäla vem som helst till socialen för att missköta sina barn utan det minsta bevis, kan de sedan bli omhändertagna.
Det tycker jag vi ska införa här med, allt gott!!

Vad grundar du detta på? Har du någon undersökning, statistik? Eller din unika åsikt, med hänsyn till hur många människor du känner?
Jag upplever dig som unik, du tjatar bara om äktenskap som inte ens har ned tråden att göra o retar dig på folk som inte håller med dig.
Sluta försvara lagar bara med hänsyn av vilket land du lever i.
Vi lever inte i en diktatur.
Staten ska inre förutsätta hur bostäder skall bodelas.
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Ja ett annat land, Norge, fler?
Det behövs inte fler för att visa att ditt påstående om att Sverige är unikt är fel.
P patriklarsson skrev:
Det finns också lagar i Norge som gör att vem som helst kan anmäla vem som helst till socialen för att missköta sina barn utan det minsta bevis, kan de sedan bli omhändertagna.
Det tycker jag vi ska införa här med, allt gott!!
Vem som helst kan ge in en orosanmälan ang. barn i Sverige också: https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-som-far-illa/

Jag tror att i vare sig Sverige eller Norge räcker det med en med en sån anmälan för att omhänderta barn. Det låter bara som konspirationsteori och falsk nyhet precis som påståenden om att svensk socialtjänst stjäl invandrares barn utan anledning.
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, ja först ska frugan godkännas som medlem i föreningen, annars blir hon inte laglig delägare om det kommer upp till prövning. Testa att bläddra lite i BRL, bostadsrättslagen.
Jag hittar ingenstans i lagen om att ägarandelar (och hur stor andelen är) ska stå i medlemsregister.

Jag hittar inte vilken lag som bestämmer vilket innehåll som måste finnas i lägenhetsregistret.
 
D Dilato skrev:
Jag hittar ingenstans i lagen om att ägarandelar (och hur stor andelen är) ska stå i medlemsregister.

Jag hittar inte vilken lag som bestämmer vilket innehåll som måste finnas i lägenhetsregistret.
Jag har tyvärr inte tid inte hjälpa dig mer. Du får tro mig eller inte.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Vad grundar du detta på? Har du någon undersökning, statistik? Eller din unika åsikt, med hänsyn till hur många människor du känner?
Jag har väl lika mycket undersökning och statistik som du som påstår motsatsen. För jag kan inte påminna mig att du har tagit fram någon trots du tjatar om att det är få som känner till den.
P patriklarsson skrev:
Jag upplever dig som unik, du tjatar bara om äktenskap som inte ens har ned tråden att göra o retar dig på folk som inte håller med dig.
Jag tycker att du retar dig på folk som inte håller med dig.
P patriklarsson skrev:
Sluta försvara lagar bara med hänsyn av vilket land du lever i.
Det gör jag inte, jag tyckte att det var en välbehövlig lag redan när den infördes.
P patriklarsson skrev:
Vi lever inte i en diktatur.
Jag vet det, men du verkar ha svårt för att folk inte tycker som du.
P patriklarsson skrev:
Staten ska inre förutsätta hur bostäder skall bodelas.
I så fall gäller det ju även skilsmässor.
 
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det behövs inte fler för att visa att ditt påstående om att Sverige är unikt är fel.

Vem som helst kan ge in en orosanmälan ang. barn i Sverige också: [länk]

Jag tror att i vare sig Sverige eller Norge räcker det med en med en sån anmälan för att omhänderta barn. Det låter bara som konspirationsteori och falsk nyhet precis som påståenden om att svensk socialtjänst stjäl invandrares barn utan anledning.
Två länder utav knappt 200 alltså, varför ska vi ha diktaturlagar här?

Vad du tror är inte relevant. Kom med källa till statistik som visar det du påstår, hur många som känner till sambolagen?

Jag är inte intresserad av dina killgissningar.
 
Orosanmälan kan, beroende på tjänst, vara en skyldighet att göra. Det är en mycket liten procent som leder till ett omhändertagande som en domstol beslutar om. Inte en tjänsteperson som tar det akuta beslutet. De flesta orosanmälningarna avslutas efter ett samtal med vårdnadshavarna. Resten kan innebära en insats som vårdnadshavarna frivilligt vill ha.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har väl lika mycket undersökning och statistik som du som påstår motsatsen. För jag kan inte påminna mig att du har tagit fram någon trots du tjatar om att det är få som känner till den.

Jag tycker att du retar dig på folk som inte håller med dig.
Retar mig på dig ja.
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör jag inte, jag tyckte att det var en välbehövlig lag redan när den infördes.

Jag vet det, men du verkar ha svårt för att folk inte tycker som du.
Bara vissa.
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall gäller det ju även skilsmässor.
Nej, för där har man gjort ett aktivt val till skillnad från ett bostadsköp.
Det är inget aktivt val att ingå motsvarande äktenskap.
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Två länder utav knappt 200 alltså, varför ska vi ha diktaturlagar här?

Vad du tror är inte relevant. Kom med källa till statistik som visar det du påstår, hur många som känner till sambolagen?

Jag är inte intresserad av dina killgissningar.
Det är inte diktaturlagar.

Kom själv med statistik som visar det du påstår. Du började påstå något så du börjar med att visa att det du påstod är sant.

Jag är inte intresserad av dina killgissningar.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Orosanmälan kan, beroende på tjänst, vara en skyldighet att göra. Det är en mycket liten procent som leder till ett omhändertagande som en domstol beslutar om. Inte en tjänsteperson som tar det akuta beslutet. De flesta orosanmälningarna avslutas efter ett samtal med vårdnadshavarna. Resten kan innebära en insats som vårdnadshavarna frivilligt vill ha.
OT pratar du om Norge eller Sverige?
 
P patriklarsson skrev:
OT pratar du om Norge eller Sverige?
Sverige! Enbart 20% av orosanmälningarna leder till en utredning. Ca 1000 av 5000 2021.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.