john68 john68 skrev:
Fast i detta svar syftar du ju även på sverige som en av de två? Eller är det Norge och ngt annat land? Touche!🤣🤣
Du skrev plötsligt ett inlägg om orosanmälan, vilket jag enbart skrev om problematiken med i Norge, sen om annan användare påstår att det är lika i Norge som i Sverige, får ni diskutera det vidare, jag vet inte varför du citerar mig.
Jag håller med dig om att orosanmälan är bra, om det finns någon grund till det. Annars är det väldigt negativt. Speciellt om det leder till att barn omhändertas utan utredning med några bevis.
Tror inte att så många i Sverige vill bli av med sina barn utan orsak.
Det var ett exempel på att fler länder har dåliga lagar och regler, precis som Sverige har sambolagen.
 
P patriklarsson skrev:
Om jag skulle köpa en bostad med en sambo till ägandedel 70/30 så förväntar jag mig att det är 70/30 o inte 50/50 vilket det är i nästan alla andra länder utom Sverige.
Det är ingen som upplyser om att ÄVEN ett samboavtal måste upprättas.
Ja, du ska känna till ALLA svenska lagar. Men vem gör det.
Det blir ju bara 50/50 om ägaren av 30% vill bråka.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ju bara 50/50 om ägaren av 30% vill bråka.
Precis, men staten, de som vinner på detta, skulle ju kunna upplysa befolkningen om vad som gäller, ex genom att mäklare informerar om att avtal kan behöva upprättas, eller utbildning i skolan.
Men de förlorar ju på ju fler samboavtal som skrivs om fler blir ekonomiskt utsatta.
Det bör vara färre nu, efter all invandring på 2000-talet som känner till detta än innan. Då de kommer från länder där detta inte är aktuellt.
I grunden vore det dock enklare om var och en tog ansvar för sin ekonomi istället för att förlita sig på andra som staten och sin partner.
 
P patriklarsson skrev:
Precis, men staten, de som vinner på detta, skulle ju kunna upplysa befolkningen om vad som gäller, ex genom att mäklare informerar om att avtal kan behöva upprättas, eller utbildning i skolan.
Men de förlorar ju på ju fler samboavtal som skrivs om fler blir ekonomiskt utsatta.
Det bör vara färre nu, efter all invandring på 2000-talet som känner till detta än innan. Då de kommer från länder där detta inte är aktuellt.
I grunden vore det dock enklare om var och en tog ansvar för sin ekonomi istället för att förlita sig på andra som staten och sin partner.
Hur kan staten vinna eller förlora på samboavtalens vara eller inte vara?
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan staten vinna eller förlora på samboavtalens vara eller inte vara?
Därför att de har ett ekonomiskt ansvar för ekonomiskt utsatta, om detta ansvar täcks upp av en partners ekonomi, så drabbar det istället folk personligen.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Därför att de har ett ekonomiskt ansvar för ekonomiskt utsatta, om detta ansvar täcks upp av en partners ekonomi, så drabbar det istället folk personligen.
Jag hänger inte med, ge ett exempel när staten får betala pga ett samboavtal finns eller inte ?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Du skrev plötsligt ett inlägg om orosanmälan, vilket jag enbart skrev om problematiken med i Norge, sen om annan användare påstår att det är lika i Norge som i Sverige, får ni diskutera det vidare, jag vet inte varför du citerar mig.
Jag håller med dig om att orosanmälan är bra, om det finns någon grund till det. Annars är det väldigt negativt. Speciellt om det leder till att barn omhändertas utan utredning med några bevis.
Tror inte att så många i Sverige vill bli av med sina barn utan orsak.
Det var ett exempel på att fler länder har dåliga lagar och regler, precis som Sverige har sambolagen.
Inga omhändertas utan orsak.... Går ju att överklaga och får man inte rätt då så är det legitimt enligt lagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med, ge ett exempel när staten får betala pga ett samboavtal finns eller inte ?
Låt säga ena partnern går in med 100% då denne har detta kontant. Den andre har inga pengar alls, ex student.
Vid separation skall partner ha 50% av värdet, klarar sig en tid att skaffa ny bostad ta hand om ev barn osv.
Staten betalar inga bidrar.
Om dock ett samboavtal skrivs där köparen äger 100%, blir studenten utan bostad och pengar, med barn och staten har en skyldighet att genom bidrag ta hand om dessa personer.
Skillnaden är i det fallet samboavtal eller ej.
Nu tycker ju jag dock att man inte ska gå in med 0% och i detta läge skaffa barn. Men det förekommer. Får man barn kan man ändra ägandeandel i ett land utanför Sverige. Man kan även ändra ett samboavtal här. Men här uppfyller inte ägandeandel något speciellt syfte.
 
P patriklarsson skrev:
Låt säga ena partnern går in med 100% då denne har detta kontant. Den andre har inga pengar alls, ex student.
Vid separation skall partner ha 50% av värdet, klarar sig en tid att skaffa ny bostad ta hand om ev barn osv.
Staten betalar inga bidrar.
Om dock ett samboavtal skrivs där köparen äger 100%, blir studenten utan bostad och pengar, med barn och staten har en skyldighet att genom bidrag ta hand om dessa personer.
Skillnaden är i det fallet samboavtal eller ej.
Nu tycker ju jag dock att man inte ska gå in med 0% och i detta läge skaffa barn. Men det förekommer. Får man barn kan man ändra ägandeandel i ett land utanför Sverige. Man kan även ändra ett samboavtal här. Men här uppfyller inte ägandeandel något speciellt syfte.
Ganska osannolikt att ditt scenario är ett vanligt förekommande stort ekonomiskt problem för Sverige/staten.

Tillägg: om samboavtal inte fanns hade utfallet blivit samma lika enligt din jämförelse för den som inga pengar hade…
 
john68 john68 skrev:
Inga omhändertas utan orsak.... Går ju att överklaga och får man inte rätt då så är det legitimt enligt lagen.
Jo det är precis det som förekommer i Norge, vilket var det jag skrev, att barn omhändertagits utan grund och orsak.

Sen om du har ett problem med att diskutera norska lagar på ett svenskt forum får du hålla det för dig själv och sluta citera mig, för nu pratade jag med en annan användare om likheter och skillnader mellan Sverige och Norge.
Inte om barn och orosanmälan. Vilket, åter igen, är bra om det finns en grund.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska osannolikt att ditt scenario är ett vanligt förekommande stort ekonomiskt problem för Sverige/staten.
Varför? Jag ser det som högst sannolikt till att hitta på en lag som andra länder saknar, för att efterlikna äktenskap och gå emot folks fria vilja.
 
P patriklarsson skrev:
Varför? Jag ser det som högst sannolikt till att hitta på en lag som andra länder saknar, för att efterlikna äktenskap och gå emot folks fria vilja.
Jag har förstått att du tycker det men majoriteten av befolkningen verkar inte hålla med dig.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har förstått att du tycker det men majoriteten av befolkningen verkar inte hålla med dig.
Kan så vara, jag har inte ändrat åsikt efter att läsa denna tråd, tvärtom.
Kan bara se hjärntvättade åsikter.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Inga omhändertas utan orsak.... Går ju att överklaga och får man inte rätt då så är det legitimt enligt lagen.
Det finns de som omhändertas akut under utredningen. Finns det inte grund så hävs det ju, men det kan bli en rejält traumatisk upplevelse för barnen.

Det kan inte vara lätt för Soc. Både den typen av felaktiga omhändertaganden och om de missar när det verkligen behövs orsakar skador för barnen. Att bedöma vilka anmälningar som måste hanteras akut kan inte vara lätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Det finns ingenting som hindrar en kvinna mellan 15 o 30 år att skaffa sig ett bra arbete
Trollar du? Det finns väl massvis med saker som kan hindra en femtonåring från att skaffa sig ett bra arbete. Vårdnadshavarna exempelvis.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.