P patriklarsson skrev:
Däremot kan du helt ovetande ingå en samborelation
Berätta mer. Händer det dig ofta?
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
det måste registreras bla hos föreningen och Skatteverket.
Skatteverket? Hur menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Trollar du? Det finns väl massvis med saker som kan hindra en femtonåring från att skaffa sig ett bra arbete. Vårdnadshavarna exempelvis.
Jag började jobba när jag var 14 och det var ett bra arbete, finns som sagt ingenting som hindrar det idag heller varken för pojkar eller flickor. Men det kanske du inte förstår gubben.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Berätta mer. Händer det dig ofta?
Det har väl hänt mig åtminstone en gång vad jag vet, kanske två. Det kunde ha hänt åtminstone sju ggr till, men vid de tillfällena var jag singel eller särbo om jag ser till när jag bytt bostäder.
Varken jag eller respektive har ställt några annorlunda krav vid separation.
Har aldrig haft ett samboavtal.
 
P patriklarsson skrev:
Jag började jobba när jag var 14
Jävla slacker, jag började deltid(helg)jobba som 10 åring men dom jobben finns inte längre ( sälja GT på morgonen vid dörren i Vasastan GBG).
Som 15åring jobbade jag 7 dagar i veckan med tidningsutdelning varje morgon i 3 timmar innan skolan började.
 
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jävla slacker, jag började deltid(helg)jobba som 10 åring men dom jobben finns inte längre ( sälja GT på morgonen vid dörren i Vasastan GBG).
Vad gnäller du om då gubben
 
P patriklarsson skrev:
Vad gnäller du om då gubben
Gubben är rätt, slyngel.
 
  • Haha
Falckman och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jävla slacker, jag började deltid(helg)jobba som 10 åring men dom jobben finns inte längre ( sälja GT på morgonen vid dörren i Vasastan GBG).
Som 15åring jobbade jag 7 dagar i veckan med tidningsutdelning varje morgon i 3 timmar innan skolan började.
..och din fru/sambo som du hade? När började hon?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
..och din fru/sambo som du hade? När började hon?
Vad menar du med "som du hade"?
 
D Dilato skrev:
Vad menar du med "som du hade"?
Din partner, om du hade någon?
Började hon också jobba som 10åring?

PS jag sålde innan jultidningar, majblommor etc sånt skit i skolan. En polare o jag gick ut en vecka före alla andra o tog förbeställning på majblommor, sen var det bara att cykla runt o casha in.
Sen sålde vi frallor, som vissa idrottsklubbar gjorde o leverade varje lördagsmorgon, tog bokningar 6v i taget.
Hans föräldrar jobbade på bageri, vi köpte frallor för 25öre.
Men trots att jag höll på med olika sporter så tog vi pengarna själva, det var sällan någon som undrade o hade inget emot att vi tog det själva heller.

Sen spelade jag i några band, vi gick ibland runt o soppade infarter på våren o för några tior till trumpinnar o strängar.
Samt anordnade spelningar med föräldrar, sålde lotter, kexchoklad.

Har drivit företag sedan 17år också.
Jag vet inte om det är typiskt något alla gjort eller gör idag.
Förstår fortfarande inte vad som hindrar en kvinna mellan 15-30 att tjäna pengar.
Ska man ha rättigheter bör man också ha skyldigheter och inte få allt gratis i livet.
 
P patriklarsson skrev:
Din partner, om du hade någon?
Började hon också jobba som 10åring?
Min fru började nog "jobba" som 5-6 åring i byn (jag har inte järnkoll på detaljerna) hon har jobbat upp sig från byn i Afrika till magisterexamen i socialentropologi vid Stockholms universitet och ett världspatent inom sjukvård.
Frågor på det?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
sälja GT på morgonen vid dörren i Vasastan GBG
Sån service har aldrig funnits de jag bott. Blir lite avundsjuk. Vad sålde du mest av, fyror eller sexor?
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P patriklarsson skrev:
Förstår fortfarande inte vad som hindrar en kvinna mellan 15-30 att tjäna pengar.
Du verkar bara rätt låst i dina tankar. "Män tjänar pengar, kvinnor gör det inte".
Sambolagen gäller även för två av samma kön. Undrar hur två kvinnor kan skaffa en gemensam bostad utan inkomst...
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skatteverket? Hur menar du?
Föreningen eller deras förvaltare sköter rapporter till Skatteverket gällande köp/försäljningar. Även banken rapporterar in räntekostnader på lån där de pantsatt din bostadsrätt. Det finns även ett lägenhetsregister hos Lantmäteriet, jag gissar att systemen kan samköras vid behov.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
jag gissar att systemen kan samköras vid behov.
Jag gissar att du har fel. Om inte annat torde banksekretessen hindra detta.

Är du helt säker på att köp rapporteras till Skatteverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.