BirgitS
P patriklarsson skrev:
Om det inte är sant har alltså majoriteten rätt och minoriteten fel?
Att jag stör mig på denna lag, jo det stämmer!
Du kanske ska läsa en gång till innan du svarar på något helt annat än vad inlägget handlade om.

Du hade fel när du påstod att inga andra länder har lagar som liknar sambolagen.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem borde informera tycker du?
Det har jag redan skrivit, grundskolan, mäklare, tidningar.
 
D Dilato skrev:
Vi bor i villa, det var 15 år sedan vi bodde i bostadsrätt.

Om den starkare parten (i din värld en välbetald rik aningslös man som betalar boendet åt sin bimbopartner) går genom livet utan koll på att det finns en sambolag så tycker jag att det är rätt åt honom.

"A fool and his money will soon be separated"
Du menar att du lärt dig något de senaste 15-20åren? Grattis!
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är det inte, Det går bra att läsa på om du inte vill sitta och killgissa.

Vilket inte var något svar på frågan...


www.google.com är ett bra ställe att börja eller www.scb.se

Vilka lagar är inte påhittade av staten?
Ursprunget till lagen är inte alls det du tror. Återigen, man kan läsa på och lära sig, eller så kan man killgissa...

Du kan fundera lite över hur stor andel av fastigheten du och eventuell partner skulle äga om det var kommunism, kanske kommer du fram till att du är ute och cyklar!?
Jag ska läsa på mer när jag har tid, återkommer.
Varför pratar du om kommunism?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske ska läsa en gång till innan du svarar på något helt annat än vad inlägget handlade om.

Du hade fel när du påstod att inga andra länder har lagar som liknar sambolagen.
Och du har fel när du förespråkar sambolagen, om man ser till vad majoriteten av länder anser i världen.
Sen kan naturligtvis du tycka att du har rätt, men det betyder inte att du har det.

Kom gärna fram med den där statistiken på hur många/få som känner till sambolagen
 
Skillnaden är att i väldigt många länder finns normen att man ska vara gift om man har den typen av relation. Då regleras dessa förhållanden. Behovet sv sambolagen kom när det blev vanligt att bo som gifta men inte vara det formellt.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Och du har fel när du förespråkar sambolagen, om man ser till vad majoriteten av länder anser i världen.
Sen kan naturligtvis du tycka att du har rätt, men det betyder inte att du har det.
Så om en majoritet av världens länder förbjuder vuxna av olika kön (som inte är syskon, föräldrar/barn) att bo ihop utan att vara gifta så tycker du att en sån lag ska finnas i Sverige också?
Samma sak med alla andra lagar som de flesta länderna (afrikanska, sydamerikanska, södra halvan av Asien) har?
Om inte så visar det just hur irrelevant din första mening är.

Andra meningen gäller ju dig också.
P patriklarsson skrev:
Kom gärna fram med den där statistiken på hur många/få som känner till sambolagen
Nej, jag väntar på att du gör det eftersom det var du som först började prata om antalet/andelen.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Allt för att efterlikna ett äktenskap för människor som inte vill gifta sig och lasta över ekonomiskt ansvar på den ekonomiskt starkare personen istället för staten i form av ev kommande bidrag.
Du missar min poäng, så jag testar igen:
För de flesta människor är det en ekonomisk fördel att leva i ett parförhållande. Man kan köpa en dyrare bostad tillsammans, och man får ekonomiska samordningsvinster av att ha ett gemensamt hushåll. Detta leder till att båda parter har chans att förbättra ekonomin.
När relationen tar slut och bostaden och bohaget ska delas upp, kommer båda parter ha en bättre ekonomi än de haft som singlar. De tar med sig mer pengar och resurser ut ur relationen än de tog med sig in.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden är att i väldigt många länder finns normen att man ska vara gift om man har den typen av relation. Då regleras dessa förhållanden. Behovet sv sambolagen kom när det blev vanligt att bo som gifta men inte vara det formellt.
Ja, man kan gifta sig om man vill leva ihop, vill man inte gifta sig ska man inte behöva leva under sambolagen utan att själva välja det, det är min poäng från början.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så om en majoritet av världens länder förbjuder vuxna av olika kön (som inte är syskon, föräldrar/barn) att bo ihop utan att vara gifta så tycker du att en sån lag ska finnas i Sverige också?
Samma sak med alla andra lagar som de flesta länderna (afrikanska, sydamerikanska, södra halvan av Asien) har?
Om inte så visar det just hur irrelevant din första mening är.

Andra meningen gäller ju dig också.

Nej, jag väntar på att du gör det eftersom det var du som först började prata om antalet/andelen.
Jag skrev tidigare EU länder om du läser, det är inte förbjudet att bo ihop som ogifta och också fullt rimligt.
Det är du som drar in Asien mm.
Du skrev att du tror si och så men har inget att backa upp dina gissningar med mer än din bekantskapskrets?
Gör istället en undersökning på stan ist för att försöka övertyga mig.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du missar min poäng, så jag testar igen:
För de flesta människor är det en ekonomisk fördel att leva i ett parförhållande. Man kan köpa en dyrare bostad tillsammans, och man får ekonomiska samordningsvinster av att ha ett gemensamt hushåll. Detta leder till att båda parter har chans att förbättra ekonomin.
När relationen tar slut och bostaden och bohaget ska delas upp, kommer båda parter ha en bättre ekonomi än de haft som singlar. De tar med sig mer pengar och resurser ut ur relationen än de tog med sig in.
Detta kan man göra även som gifta? Detta kan man göra även som ogifta om man bor ihop utan att omfattas av sambolagen i andra länder?
Vart vill du komma?
Krävs det en sambolag för detta?
 
BirgitS
P patriklarsson skrev:
Jag skrev tidigare EU länder om du läser, det är inte förbjudet att bo ihop som ogifta och också fullt rimligt.
Det var så i många EU-länder för några årtionden sen. Så i stället för att börja med den första sambolagen på 80-talet borde i stället Sverige har gjort som dom och förbjudit folk att vara sambo, enligt dig då?
P patriklarsson skrev:
Det är du som drar in Asien mm.
Du har flera gånger tagit upp en jämförelse med 193 länder, eller hur?
Det inkluderar alla världsdelar, eller hur?
P patriklarsson skrev:
Du skrev att du tror si och så men har inget att backa upp dina gissningar med mer än din bekantskapskrets?
Du skrev att du tror si och så men har inget att backa upp dina gissningar med mer än ett synnerligen otydligt uttalande av en juristbyrå som vill värva kunder, eller hur?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var så i många EU-länder för några årtionden sen. Så i stället för att börja med den första sambolagen på 80-talet borde i stället Sverige har gjort som dom och förbjudit folk att vara sambo, enligt dig då?
Jag har hela tiden sagt att man gärna får vara ogift samboende utan sambolag, vilket inte går i just Sverige. Vad är det du inte hänger med på?
BirgitS BirgitS skrev:
Du har flera gånger tagit upp en jämförelse med 193 länder, eller hur?
Det inkluderar alla världsdelar, eller hur?
Läs då tråden från början, det senare var en kontring på ditt inlägg om hur ett-två länder är bättre än alla andra.
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev att du tror si och så men har inget att backa upp dina gissningar med mer än ett synnerligen otydligt uttalande av en juristbyrå som vill värva kunder, eller hur?
En juristbyrås tydliga (att få känner till) uttalande säger mer än vad du tror. Är du jurist till att börja med? Arbetar du med bodelningar? Eller vad arbetar du med?
 
P patriklarsson skrev:
ska man inte behöva leva under sambolagen utan att själva välja det,
Ja det kan man göra, man kan avtala att den inte skall gälla. Vilket inte gäller alla lagar. Du har alltså full valfrihet.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.